Slik skal UP jobbe i sommer

Utrykningspolitiet følger to hovedspor i trafikken.

Utrykningspolitiet tar ikke sommerferie - langt derifra. I år er målsetningen å få ned antallet alvorlige ulykker og dødsfall på norske veier. Foto: Scanpix.
Utrykningspolitiet tar ikke sommerferie - langt derifra. I år er målsetningen å få ned antallet alvorlige ulykker og dødsfall på norske veier. Foto: Scanpix.

Sommer er dessverre også høytid for ulykker og dødsfall i trafikken.

- Sist sommer ble hele 58 personer drept i trafikken på tre måneder. Utrykningspolitiet vil hver eneste dag jobbe for at antallet alvorlige trafikkulykker skal bli langt lavere denne sommeren.

Det sier UP-sjef Runar Karlsen, på UPs egen Facebook-side.

Stanses og straffeforfølges

Her forteller han også svært åpent om hvordan UP jobber - og hvordan de angriper problemstillingen med å få ned antall trafikkulykker.

- Vår strategi følger to hovedspor. UP målretter kontroller mot førere som er villig til å ta høy risiko og som derfor representerer en reell fare for andre med sin kjøreatferd. Det er spesielt førere som kjører med rus, som kjører for fort eller på annen måte utviser en aggressiv og farlig kjøreatferd. Disse førerne skal stanses og straffeforfølges, forteller Karlsen.

Slik lager Facebook problemer for UP

Ikke bare alkohol

Tidligere undersøkelser har vist at unge menn er sterkt overrepresentert i denne kategorien.

Rus er ikke lenger bare alkohol. Medikamenter og narkotiske stoffer har etter hvert blitt mer og mer utbredt også i trafikken. 

Her har politiet fått utstyr som nå gjør det langt enklere enn før å avsløre synderne.

Nytt superdekk var forbudt - så snudde byråkratene

Forebyggende effekt

Dette sier UP-sjefen om det andre sporet de følger i sommer: 

- Det er å forebygge trafikklovbrudd gjennom mye synlig tilstedeværelse særlig på de rette veiene, som blant annet er våre prioriterte veistrekninger og på andre typiske sommerveier.

Bekymringen for å bli stanset av politiet dersom man begår trafikklovbrudd har en betydelig forebyggende effekt for førere som har en vilje til ulovlig kjøreatferd.

- Denne avskrekkings-effekten er et viktig virkemiddel for bedre trafikksikkerhet, sier Karlsen 

Rette innstillinger

Dessverre er det slik at flere kjører for fort på sommeren enn ellers i året. Det gir også tydelige utslag på ulykkesstatistikkene. 

- Det viktigste bidraget for en sommer med lavere ulykkestall sitter hver enkelt fører selv på.
Det er ikke vanskelig å kjøre lovlig og trygt, det handler ikke om kunnskap, men om den rette innstillingen og holdningen, avslutter UP-sjef Runar Karlsen.

Tatt for råkjøring - påsto at skoene var altfor tunge