Skjulte rust med papp og maling

Nina må avlyse familiens Danmark-ferie - etter bruktbilmareritt.

Store hull i hjulbuene var dekket med papp og sprøytet over med tectyl. Her har verkstedet fjernet pappen. Nina Lindbo krever kjøpet hevet. (FOTO: Fredrik Pedersen, Varden)
Store hull i hjulbuene var dekket med papp og sprøytet over med tectyl. Her har verkstedet fjernet pappen. Nina Lindbo krever kjøpet hevet. (FOTO: Fredrik Pedersen, Varden)

Bruktbilkjøpet i Skien ble et mareritt for Nina Lindboe fra Hvarnes. Bilen, som ble solgt «uten feil og mangler», er en rustholk hun ikke tør å kjøre med.

– Min barn skal aldri sitte i den bilen, sier firebarnsmoren til Varden.

Nå krever hun kjøpet hevet, men selgeren, Skien Bil Handel, nekter å ta tilbake bilen.

– Visste ikke om rusten

– Jeg visste ikke om rusten. Jeg solgte bilen «som den sto». Hvis det er lappet over rustskader må det være gjort av forrige eier, sier innehaveren Abbas Musa Mohsen Al-Sadon.

Etter å ha kranglet med selgeren i over en måned har Lindboe gitt opp:

– Ikke kjøp bil av denne bilselgeren, er hennes konklusjon.

Nå krever hun tilbake kjøpesummen på 50.000 kroner, og dekning av utgifter på langt over 17.000.

– 65.000? Det er ikke aktuelt. Da taper jeg penger, sier Al-Sadon.

Lindboe satt bilen på et verksted for å reparere noen mindre skader hun var blitt informert om.

Etter kort tid ble det klart at bilen var så gjennomrustet at det knapt var noe å reparere på.

Store rustskader

– Diverse store hull var forsøkt skjult ved å legge på noe papplignende materiale som så var kittet på plass og oversprøytet med tectyl. Det er her så mye og farlig rust i bærende konstruksjoner at vi ikke kan se at det er lønnsomt/forsvarlig å sette i gang noe restaureringsarbeider, skriver Fredrik Fischer i firmaet Automobilen i en skriftlig erklæring til Nina Lindboe.

Store hull i hjulbuene var lappet med papp, festene til støtfangerne både foran og bak var rustet i stykker, det var store rusthull i kanalene og langsgående bærebjelker var til dels helt rustet bort.

– Vårt råd er å ta kontakt med selger/firma og be om at kjøpet heves, da dette synes å være svært nær å kunne kalles svindel, skriver Fischer.

«Uten feil og mangler»

Nina Lindboe mener at selgeren etter kjøpsloven må være ansvarlig for at bilen var i vesentlig dårligere stand enn det framgikk av annonsen.

«Bilen framstår som velholdt både utvendig og innvendig!». «Påkostet! Fulgt alle servicer». «Bilen er i daglig drift uten feil eller mangler», heter det i annonsen.
Forrige eier lappet sammen rusthull i hjulbuen «for å unngå å bli møkkete på klærne». Skien Bil Handel skal ha blitt informert om at bilen ble solgt på grunn av mye rust.

– Ja, utvendig var det noen flekker, men ikke innvendig, sier Al-Sadon.

EU-godkjent

Etter det Varden får opplyst ble bilen kjøpt for halvparten av det den ble solgt videre for.

Al-Sadon hevder at den ble kjøpt for 35.000 og påkostet rundt 5000 i reparasjon. Skien Bil Handel har ikke lagt fram lovet dokumentasjon på det.

Den omstridte VW Caravelle ble EU-godkjent like før den ble solgt til Nina Lindboe.

Den fikk ingen pålegg om utbedring av rustskadene.

– Jeg burde kanskje ha oppdaget det, men det er vanskelig hvis rustskadene er skjult, sier mekanikeren som gjorde kontrollen.

Gamlebilen kondemnert

Nina Lindboe kjøpte bilen i håp om å ha en bil som kunne betjene den store familien i minst fem år. De hadde ikke råd til noe dyrere bil, den skulle avløse en Caravelle de har fra før som er kondemnert på grunn av rust.

Nå har de to rusthauger, ingen av dem kjørbare.

– Vi har bestilt ferie med barna i Danmark i sommer, men det blir det ikke noe av nå, sier Nina Lindboe.

Les flere saker i Varden her

Les også: Verkstedbesøket ble et mareritt