SAS tapte over én milliard

Flyselskapet SAS flyr i motvind og fikk et tap før skatt på over 1,078 milliarder svenske kroner i andre kvartal. Ekspert mener SAS må kutte i rutetilbudet. 

Gardermoen  20140502. Et fly fra SAS går inn for landing på Gardermoen flyplass fredag kveld. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Gardermoen 20140502. Et fly fra SAS går inn for landing på Gardermoen flyplass fredag kveld. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Det var på forhånd ventet at selskapet ville få et resultat før skatt på svake 843 millioner i minus, men resultatet ble altså enda dårligere, skriver det svenske nyhetsbyrået TT.

– Vi er svært misfornøyd med resultatet, og det er dårligere enn ventet. Dog er det verdt å notere at vi i april oppnådde en rekordhøy kabinfaktor og at antallet passasjerer som fløy med SAS økte med drøyt 390.000 i kvartalet. Samtidig fortsetter vi å senke enhetskostnaden, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Aksjen stupte

Selskapet omsatte for 8,4 milliarder kroner i andre kvartal, ned fra 9,9 milliarder i samme periode i fjor.

Selskapet opplyser at det har satt i gang inntekts- og kostnadstiltak som ventes å ha en effekt på én milliard kroner.

SAS-aksjen reagerte med fall da Oslo Børs åpnet. Fem minutter etter åpning var den ned 3,14 prosent - og den fortsetter å falle. Rundt 20 minutter etter børsåpning var den nede i 3,59 prosent.

300 stillinger kuttes

Det er hard konkurranse og prispress som sender SAS sine resultater i utforbakke.

– Vi har alt for mange tilgjengelige seter. Det er over sju millioner nye seter som har kommet inn i det skandinaviske markedet, mens det bare er i overkant av fem millioner passasjerer som har kommet. Det betyr prisepress og er en utfordring vi pro-aktivt tar tak i, forteller markedsdirektør Eivind Roald til TV 2. 

– Men skal flyselskapene fortsette å utkonkurrere hverandre, skal noen ut?

– Vi har tro på at vi skal være en aktiv konkurrent. Men vi må forholde oss til en konkurransesituasjon med lave priser, og den skal vi sikre at vi vinner ved å vise at vi har en bedre produkt, sier Roald. 

Selskapet varsler også at det kuttes rundt 300 stillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner, hovedsaklig i Skandinavia. 

Mener SAS må kutte i rutetilbudet

Men i tillegg kommer det nye ruter til Nord-Amerika, og USA fra Oslo og Stockholm lanseres. Analytiker i Swedbank, Hans Erik Jacobsen, mener SAS bør endre sin strategi.  

- Hovedproblemet til SAS er at de øker kapasiteten sin mer enn etterspørselen. De er på en måte i ferd med å grave sin egen grav, sier Jacobsen og kommer med følgende råd:

- Var jeg SAS ville jeg tatt ned kapasiteten noe, sørget for at flyene var fulle, satse hardt på forretningsreisende og fortsette med den gode kvaliteten de har. Det vil være en mer lønnsom strategi enn å åpne mange nye ruter som de gjør nå hvor de konkurrerer mot lavprisselskaper som Norwegian. 

Analytikeren mener likevel at det er rett av SAS å satse på langdistanseruter. Men at SAS kun har noen få år på seg til å bli lønnsomme.

– Det er for mange flyselskap i Europa i forhold til etterspørselen. Alle ønsker å vokse og ta markedsandeler. Vi får rett og slett en overkapasitet, tomme seter, svært lave priser og lav lønnsomhet, sier Jacobsen til TV 2.

 

Mer innhold fra TV 2