«Middelmådig i sin tilstedeværelse på Twitter og Facebook. Han når liksom ikke helt opp og «safer» med å poste litt kjedelige og veldig politiske ting som ikke engasjerer mange andre.»

Det er konklusjonen av Jonas Gahr Støres innsats i sosiale medier, ifølge en undersøkelse som er utført av konsulentselskapet Bouvet. I undersøkelsen er det norske partilederne som er undersøkt.

Da undersøkelsen ble gjort var Liv Signe Navarsete fortsatt leder i Senterpartiet. Hun havnet da nederst på listen.

Den nye Ap–lederen gjordet det da nest dårligst av alle i kåringen, bare slått av Navarsete.

–Ta en selfie!

 Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med at Jonas Gahr Støre nå tar over ledervervet i Arbeiderpartiet.

– Vi ønsket å se på hvordan han lå an i forhold til de andre partilederne og se på hva han bør gjøre for å bli bedre, sier Regine Sagstad Berg i Bouvet.

De kom fram til noen enkle grep Støre kan ta for å nå hjem til følgerne.

– Jeg synes stilen hans er kjedelig, han er for saklig, og legger ut ting som ikke folk på sosiale medier bryr seg om. Han må begynne å gi mer av seg selv, kanskje ta noen bilder. Jeg vil at han skal ta en selfie – jeg vil se at han holder i kameraet selv, sier hun.

Mye skryt

Jens Stoltenberg (Ap) og Erna Solberg (H) får ros for å bruke de sosiale mediene godt til å holde kontakten med velgerne. Trine Skei Grande (Venstre) får skryt for å være svært aktiv og svare mye på Twitter.

Knut Arild Hareide (KrF) og Siv Jensen (FrP) får begge høre at det er jevnt over greit, men at de godt kan bli mer aktive.

Bjørnar Moxnes fra partiet Rødt er den som får mest skryt.

– Han er helt og fult seg selv og bruker kanalene mest naturlig av alle, sier Berg.