Første smakebit: Dette blir en drømmebil for norske familier

Her er en av årets største bilnyheter – nye Volvo XC90

Slik blir den helt nye Volvo XC90 innvendig
Slik blir den helt nye Volvo XC90 innvendig

I 2002 kom en bilmodell som har vært uhyre viktig for Volvo.

Da lanserte de den store sjuseters-SUVen XC90. Den ble umiddelbart en stor suksess i en rekke markeder og var i mange år drømmebilen for familier med god råd.

12 år senere er det endelig klart for en oppfølger. Den kommer egentlig solid på overtid - men de små dryppene vi har fått av bilen, har lovet svært godt.

Bedre plass

Volvo har hatt god tid, og mye tyder også på at de har utnyttet tiden godt. Nå har de akkurat sluppet første offisielle smakebit av helt nye XC90. Og de starter på innsiden. 

XC90 er fortsatt sjuseter, det tukler Volvo naturligvis ikke med. Dessuten skal plassen ha blitt en god del større, noe som særlig kommer baksetepassasjerene til gode.

Din egen mekaniker - les mer om konseptet her:

Nesten knappefritt

På dashbordet kommer bilen med en konsoll med berøringsskjerm av typen nettbrett, som skal utgjøre hjertet i et helt nytt styringssystem for bilen 

Dette t er så godt som knappefritt. Dessuten gir det tilgang til en rekke internettbaserte produkter og tjenester. Det bidrar også til å skape et interiør som Volvo beskriver som moderne, romslig og oversiktlig. 

Eksklusiv lekenhet

Interiøret kombinerer materialer som mykt skinn og tre med håndlagde detaljer, som girkule av krystallglass fra Orrefors, den berømte svenske glassprodusenten – og diamantslipte brytere for start/stopp-knappen og volumkontroll.

– Disse detaljene skal være juvelene i interiøret. De gir et inntrykk av eksklusiv lekenhet og ikke bare ren funksjonalitet – forteller Robin Page, leder for interiørdesign i Volvo Cars, i en pressemelding.

Sjekk denne Volvo-luksusen

Integrert barnepute

Nye XC90 er den første modellen der selskapets skalerbare produktarkitektur (SPA) er benyttet. Det gir mange nye designmuligheter, forbedrer kjøreegenskapene og gjør det mulig å inkludere de siste sikkerhetsfunksjonene og tilkoblingsmulighetene i bilen. Samtidig gir det større plass innvendig.

Standard-sportssetene fås med intuitiv, trinnløs betjening og inkludert justerbare sideputer, seteputeforlenger, korsryggstøtte i flere retninger samt vertikal justering av hodestøttene. Tre innstillinger kan lagres i minnet. Ventilering og massasjefunksjoner er tilvalg.

De helt nye, valgfrie sportssetene er utformet for å gi god sidestøtte hele veien fra skuldrene ned til lårene.

I andre rad er det tre individuelle, stillbare seter. Glidefunksjonen kan brukes for å gi passasjerene i tredje rad mer benplass – eller for å utvide bagasjeplassen når setene i tredje rad er lagt ned. En integrert barnepute i midten av raden er tilvalg.

Elektrisk justering

Setene i tredje rad, som gir førsteklasses komfort til passasjerer på opptil 170 cm, er noe midtstilte for å gi passasjerene god sikt forover. Ekstra benplass under setene i andre rad gir passasjene i tredje rad ekstra komfort. Det er også lagt mye omtanke i å gjøre det lettere å gå inn og ut fra tredje rad, samt i enkel betjening – noe som skal gjøre dette til den beste tredjeraden i dette bilsegmentet.

Alle setene i andre og tredje rad kan legges ned hver for seg, noe som gir meget fleksible lastemuligheter. Setene i tredje rad kan også bestilles med elektrisk justering.

Hva synes du? Si din mening om den nye Volvoen i kommentarfeltet nederst i saken:

 Noen har kjørt nye XC90 allerede - les hva de mener her: