TV 2 ble kontaktet av et par på Sørlandet som hadde boligkjøperforsikring via Help. Men da det oppsto konflikt med selger, fikk de ikke Help-advokaten til å gå videre med saken.

Årsaken er at Helps advokater ikke fant det sannsynlig å vinne frem med et eventuelt krav til selgeren. 

ANBEFALER INNBOFORSIKRING: Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, anbefaler å benytte seg av innboforsikringen i en boligtvist. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
ANBEFALER INNBOFORSIKRING: Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, anbefaler å benytte seg av innboforsikringen i en boligtvist. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Tar saken likevel

Uavhengig av TV 2s arbeid med saken, bestemte Help seg for at en annen advokat skulle se over saken på nytt. Dagen etter at TV 2 var i kontakt med Help hadde advokaten besluttet å få ny takst på skadene, og fremme et krav til selgerens forsikringsselskap. 

Dermed får paret hjelpen de hadde regnet med. Tidligere har TV 2 fortalt om Ane, som kjøpte en råteskadet leiligehet uten å få hjelp fra Help.

Det er nettopp forbeholdet om en sannsynlig seier som får Jorge Jensen i Forbrukerrådet til å advare.

– Tjent med få saker

Han sier til TV 2 at det er problematisk at Help både sparer penger på ikke å gå videre med en sak, og samtidig selv tar avgjørelsen om hvorvidt saken skal forfølges.

– Det ligner veldig på bukken som passer havresekken. Help er tjent med å ha så få saker som mulig. Det er noe man må være klar over når man tegner forsikring, sier Jensen til TV 2.

– Denne karen er langt fra unik. Jeg har møtt flere. Man tror man har et forsikringsselskap i ryggen, men i prinsippet er det kun advokat man har billett til, sier Jensen.

Han sier det også er vanskelig å si på forhånd om det er sannsynlig å vinne en sak. 

– De følger rettspraksis. Men alle som har hatt en sak i retten vet at det er opp til enkeltdommere og flere andre faktorer. Det er ingen fasit, og det er vanskelig å si hvor sannsynlig det er å vinne en sak, sier Jensen.

Har du erfaring med boligkjøper- eller eierskifteforsikring? Send e-post til reporter: Asle.Bentzen@tv2.no

Anbefaler andre forsikringer

Jensen mener dessuten prisen for sikkerheten er for høy i forhold til risikoen.

– I en kjøpsprosess virker ikke utgiften så høy. Men en ringerunde vi har gjort til diverse advokater, viser at en advokat bruker rundt 25.000 kroner for en alminnelig boligtvist. En boligkjøperforsikring for en enebolig koster 8900,-. Dermed betaler de 8900 kroner for å unngå en utgift på rundt 25.000 kroner, sier Jensen.

Han anbefaler heller boligkjøpere å se på forsikringene de allerede har. 

– Noe av advokathjelpen kan man få via innbo- og husforsikring, sier Jensen.

– Har du innbo- eller husforsikring blir det meningsløst med en kjøperforsikring, legger han til. 

I en oversikt over rettshjelpforsikringen som følger med blant annet innbo- og husforsikring, opplyser selskapet Advokat.no at man i en tvist kan få dekket mellom 80.000 og 100.000 kroner til utgifter. Egenandelen er rundt 4000 kroner, pluss 20 prosent av øvrige utgifter.

Forsikringsselskapene Tryg, If og Gjensidige opplyser på sine nettsider at de dekker advokatutgifter og andre rettslige kostnader, dersom det oppstår en tvist. Ifølge Advokat.no er dette vanlig for innboforsikringer.

Vilkåret for å få rettshjelp via hus- eller innboforsikringer er at det må oppstå en tvist: du må ha fremmet et krav, og fått avslag. 

AVVISER KRITIKKEN: Informasjonssjef Dag Are Børresen i Help avviser at selskapet tjener på å gå videre med få saker.
AVVISER KRITIKKEN: Informasjonssjef Dag Are Børresen i Help avviser at selskapet tjener på å gå videre med få saker.

Help: – Ikke tjent med få saker

Informasjonssjef Dag Are Børresen i Help forsikring avviser at selskapet er tjent med å gå videre med få saker. 

– Vi er tjent med å ha fornøyde kunder. Mer enn 80 prosent av kundene våre anbefaler advokathjelp gjennom Help til venner og kjente, sier Børresen til TV 2.

– Våre advokater kan ikke avslutte saker for å spare penger. Tvert i mot har alle advokater et selvstendig ansvar for å gjøre sin beste vurdering til kundens beste i alle saker, sier han.

Videre med én av tre saker

Børresen sier Help går videre med én av tre boligkjøpklager som meldes inn til selskapet, og at sikkerheten for kjøperen ligger i vilkårene.

– Våre kunder har et sikkerhetsnett gjennom klagenemnd, med eksterne advokater og takstmenn som kvalitetssikrer våre vurderinger om kunden ikke er fornøyd. I tillegg står det klart i vilkårene våre at vi plikter å dekke kjøpers utgifter, dersom kjøper går til annen advokat og vinner frem med saken, sier han.

Børresen mener disse to vilkårene gir kunden et sikkerhetsnett.

– Vi er trygge på sikkerhetsventilene gir kunder med advokathjelp gjennom boligkjøperforsikringen et langt bedre sikkerhetsnett, enn dersom vedkommende går til annen advokat hvor det ikke er samme mulighet til å kvalitetssikre rådene som gis og arbeidet som gjøres, sier han.

Selges via megler

Help-forsikringen selges kun via megler, som kun kan selge forsikring på boliger de selv skal selge. 

– Megler har ansvar for å kreve inn premien som en del av oppgjøret. De mottar en godtgjørelse for å dekke kostnadene. Denne ordningen er godkjent av Finansdepartementet, sier Børresen.