Nettbrett har tatt verden med storm. Spill og apper i alle fasonger er blitt allemannseie, også for barn helt ned i spedbarnsalder. 

– Nettbrett bør ikke brukes av barn de første tre leveår fordi hjernen er ekstremt påvirkbar. Barna trenger først å lære om den fysiske verden før de skal oppdage den virtuelle verden, sier Melanie Ekholdt Huynh, konstituert overlege i barne- og ungdomspsykiatri ved BUP Grorud.

ADVARER: Melanie Ekholdt Huynh er konstituert overlege i barne- og ungdomspsykiatri ved BUP Grorud og advarer mot bruk av nettbrett for barn under tre år. Foto: TV 2
ADVARER: Melanie Ekholdt Huynh er konstituert overlege i barne- og ungdomspsykiatri ved BUP Grorud og advarer mot bruk av nettbrett for barn under tre år. Foto: TV 2

For mange starter lek og utforskning av nettbrettet før de er et år gamle. Spillindustrien satser milliarder på å kapre barn. Det utvikles spill og pedagogiske programmer som åpner nye muligheter for tidlig læring. 

Men: I dag finnes det ikke noen veiledende råd til foreldre som lurer på hvor tidlig barna kan begynne. Og hvor mye nettbrettaktivitet en bør tillate. 

Påvirker nervebanene

I følge Ekholdt kan nettbrettaktivitet ha en uheldig påvirkning på hjernens utvikling de første leveårene.

– Åtti prosent av endringene i et menneskets hjerne skjer de første leveårene, påpeker barnelegen.

Jo mindre barna er, jo mer påvirket, forklarer barnelegen. Noen eksperter, også internasjonalt, deler hennes oppfatning. Andre mener det ikke er noe problem å introdusere nettbrett for barn godt under tre år.

– Mindre stimulert

– Når man bruker nettbrett bruker man visse typer nervebaner og da blir disse nervebanene stimulert og da betyr det at det er andre nervebaner som ikke blir brukt som da blir mindre stimulert så fører til at de da går de glipp av mye, sier Ekholdt.

– Ser du ikke noen positive sider ved forsiktig bruk av nettbrett?

– Det er ikke behov for å starte med dette før barna er fylt 3 år. De trenger tid til å samle inntrykk, sove, spise, trene på samspill med andre, leke med fysiske gjenstander og tredimensjonale figurer. De trenger tid til å lære alt som skjer i den fysiske verden først, forklarer Ekholdt

Stor begeistring

TV 2 har tatt med en Ipad i Stjernen åpne barnehage i Bergen. Nettbrettet vekker veldig for oppmerksomhet blant små barnefingre som switcher og trykker seg fra spill til spill. Det er fasinerende å se hvor fort de små forstår konseptet med å trykke og switche.

Foreldre TV 2 snakker med har ulik oppfatning. Mange mener at sunn fornuft er nok og at litt nettbrettbruk ikke skader. Andre er langt mer restriktive. Mens noen rett og slett ikke vet hva de skal tro og mene.

Helsedirektoratet uten konkrete råd

Nettbrettbruken har eksplodert og Ekholdt mener det er på høy tid at helsedirektoratet må komme på banen med råd og anbefalinger til foreldre som er opptatt av egne barns psykiske helse.

Helsedirektoratet vil først ikke svare TV 2 konkret med hensyn til hvilke råd direktoratet gir.

Etter flere purringer hvor vi ber om å få svar på spørsmål, kommer direktoratet med et kort svar:

«Du kan sitere Svein Lie, divisjonsdirektør for primærhelsetjenester, på følgende. Helsedirektoratet synes det er naturlig at foreldre og andre setter grenser for små barns bruk av nettbrett. Brukt riktig kan nettbrett være positivt for barns utvikling, men det er viktig å ikke falle for fristelsen til å bruke nettbrettet som barnevakt. Små barn har godt av ulike aktiviteter og ikke minst menneskelig kontakt.» 

Direktoratet svarer ikke mer utfyllende på flere spørsmål hvor TV 2 ber om konkrete råd, hva foreldre skal forholde seg til, hvor skal de søke råd eller om Helsedirektoratet vil se nærmere på saken.

– For meg er det et stort mysterium at Helsedirektorat ikke har gitt noe råd om skjermbruk, når svenske, finske og canadiske myndigheter har gjort det. Hvor er helsemyndighetene her i landet, spør Ekholdt.

– Ingen tid å miste

Ekholdt Huynh er overbevist om at kraftfulle digitale inntrykk, kan få alvorlige konsekvenser for små barn. Flere internasjonale eksperter mener det samme.

– Går den virtuelle verden og nettbrettbruk på bekostning av annen utvikling?

– Absolutt, små barn har ingen tid å miste, hver time teller for utviklingen for hjernen. Små barn har ekstremt påvirkbar hjerne, hjernen er råmaterialet. Derfor trenger de først å oppdage den fysiske verden, svarer Ekholdt Huynh.