TV 2 har laget flere kampanjer for OL i Sotsji, og i kampanjen ”Våre helter” fokuserer vi på noen av våre største OL-håp.

 - Ideen og konseptet er individets kamp mot naturkreftene - en visualisering av hvordan den enkelte utøvere både psykisk og fysisk må kjempe mot snø, is, kulde og vind i tillegg til konkurrentene. Det er ikke utstyret som gjør at den enkelte vinner OL-gull - alt står og faller på utøverens grunnleggende styrke og kraft, forteller TV 2s merkevaresjef Ole Eliassen.

Sammen med den enkelte utøver har TV 2 funnet frem til de øyeblikkene som kan kjennetegne dem, og deres styrke slik at situasjonene blir så autentiske som mulig. Hvordan styrke, smidighet, spenst, konsentrasjon og fokus blir våpen i kampen mot elementene for å kunne ta gull i Sotsji.

Det er laget 12 forskjellige korte idents og 8 forskjellige promofilmer. Kampanjen er utviklet og laget internt i TV 2 sammen med White Rabbit, Anti Design og Storm Studios.

TV 2 har hatt et nært samarbeid med særforbundene og kommunikasjonssjef Espen Graff i Norges skiforbund uttaler blant annet:

 - Vi er utrolig imponerte over OL-kampanjen, den holder meget høyt nivå, sier Graff.

Disse utøverne er med i kampanjen:

Petter Northug, Marit Bjørgen, Therese Johaug, Aksel Lund Svindal, Anders Bardal, Håvard Bøkko, Silje Norendahl, Helene Olafsen, Magnus Moan, Emil Hegle Svendsen, Tora Berger, Mats Zuccarello Aasen.

- Kampanjen har tittelen «Våre helter» fordi det er dette våre utøver virkelig er. De er alle svært karismatiske og har en ekstrem fokus på å prestere også foran kamera i et studio. Det har gjort det enklere for oss å finne de rette øyeblikkene der psyken og fysikken er viktig i konkurransen mot naturen, sier Ole Eliassen.

Promosjef  i TV 2 Lars Petter Aase og hans avdeling har vært ansvarlig for promokampanjen.

- Mens stort sett alle faller i klisje-fellen når det gjelder OL mener jeg vi har klart skape noe unikt. Det var en lang vei for mange, men når resultatet går på luften er alt slit glemt. Med en god konseptuell forståelse, idrikdom og produksjonserfaring klarte teamet fra TV 2 dytte alle som skulle levere på oppgaven langt nok til skape noe nytt og annerledes. Men likevel noe som er TV 2sk. En fandenivoldskhet som viser at rebellen TV 2 fremdeles lever i beste velgående, forteller Lars Petter Aase.

Filmene blir første gang vist på TV 2 i romjulen og skal gå fram mot OL i Sotsji.