Bilen min Honda Element: Her kan du bruke hageslangen innvendig

Honda Element er noe helt for seg selv.

Den er et fremmedelement på norske veier, selv om Honda Element´en ser både praktisk og fornuftig ut. Det er fordi den er utviklet for det amerikanske markedet   og tilpasset amerikanske bensinpriser... (Foto: Privat)
Den er et fremmedelement på norske veier, selv om Honda Element´en ser både praktisk og fornuftig ut. Det er fordi den er utviklet for det amerikanske markedet og tilpasset amerikanske bensinpriser... (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilentusiaster er mangfoldige, og det er sannelig også mange forskjellige bilmodeller der ute som kan vekke entusiasten i en. Mange av disse modellene får vi aldri se noe til her i Norge, vi er tross alt bare en ørliten flik av det totale verdensmarkedet og med svært spesielle regler og høye avgifter. Men noen litt sære biler dukker likevel opp.

Les også: Vegard var ikke spesielt heldig med Volvoen sin...

Det er ofte takket være en kombinasjon nettopp av vårt spesielle regelverk og noen svært innbitte entusiaster. Et slikt tilfelle ser vi på disse bildene.

Ett elementært ankepunkt

For en Honda Element er ikke akkurat noen typisk fornuftig japaner, selv om grønne skilter og litt SUV-aktig fremtoning kan få en til å tro det. Bilen er nemlig bygget først og fremst med tanke på det amerikanske markedet, og hadde det ikke vært for at noen i en periode importerte dem fra USA og fikk godkjent dem som varebil på grønne skilter så hadde vi nok ikke hatt noen slike her i det hele tatt.

Elementen er ikke blant de største SUVene, men likefullt i en kategori som amerikanerne virkelig setter pris på. (Foto: Privat)
Elementen er ikke blant de største SUVene, men likefullt i en kategori som amerikanerne virkelig setter pris på. (Foto: Privat)

Bilen finnes nemlig kun med bensinmotor, som er det eneste gangbare i USA. Kun de europeiske premiummerkene har hatt litt begrenset suksess med dieselmotor der borte, normalen er fremdeles bensin. Og med amerikanske bensinpriser gjør det heller ikke så mye om bilen tar trekvart eller halvannen liter på mila.

Les også: Ridgeline - nok en Honda som var myntet på amerikanere

Når det gjelder akkurat denne bilen sitter vi ikke med forbrukstall, men vi mistenker at halvannen liter på mila er nærmere sannheten enn 0,75. Og da bør man helt klart være entusiast for å kjøre en slik bil i Norge.

Har mange sterke sider

At bilen – til tross for den nevnte importen for noen år siden – er ganske sjelden her, bidrar selvsagt til å gjøre det interessant likevel. Og det er også mye annet som taler for den firkantede og særpregede firehjulstrekkeren, som var svært populær blant yngre mennesker med aktiv livsstil som gjerne ville vise seg frem litt i USA.

Det er ikke bare eksteriøret som er røft. Innvendig er bilen beregnet på skikkelig aktiv bruk. Det blir påstått at du omtrent kan bruke hageslangen på interiøret, det har egne "badekarpropper" for å slippe ut vann. Setetrekkene er vanntette. Så skal det da også være mulig å frakte surfebrett inne i bilen!

Noen små grep er alt som skal til for å gjøre en i Norge rimelig ukjent bil enda litt mer artig, Joachim har løst det med kufanger, mattsorte felger og stigtrinn. (Foto: Privat)
Noen små grep er alt som skal til for å gjøre en i Norge rimelig ukjent bil enda litt mer artig, Joachim har løst det med kufanger, mattsorte felger og stigtrinn. (Foto: Privat)

Det kan Joachim fra Haugesund skrive under på. Og er man Honda-entusiast, ansatt hos en Honda-forhandler, så er det selvsagt helt riktig å kjøre en av merkets modeller som virkelig stikker seg ut i gatebildet – selv om man kanskje litt oftere må stikke innom en bensinstasjon enn det de fleste gjør.

Les også: Disse bilene er gjennomsnittlige - men helt ulike...

Eier: Joachim Kvale, (18)

Bosted: Haugesund.

Litt om meg selv: Jeg jobber hos Honda-forhandleren i Haugesund, og er stor bilentusiast!

Har gitt den ytterligere særpreg

Bilen: Honda Element 2,4 liter 160 hk, 2003-modell.

Hvor lenge har du eid den? Har eid bilen siden januar 2014.

Stort mer passende bil for en 18-åring som jobber på Honda enn nettopp en Honda som er ukjent for de fleste nordmenn, er vel ikke mulig å finne. (Foto: Privat)
Stort mer passende bil for en 18-åring som jobber på Honda enn nettopp en Honda som er ukjent for de fleste nordmenn, er vel ikke mulig å finne. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Jeg har montert kufanger og panser-bh, og lakkert felgene.

Les også: Martin satset på uvanlig Honda - og kjøpte den ny!

Liker best med bilen: Motoren, firehjulsdrift-systemet og ikke minst kjørekomforten!

Liker minst med bilen: Bensinforbruket...

Beste opplevelse med bilen: Da jeg dro på harrytur til Svinesund.

Framtidsplaner for bilen: Noen feite 22 tommers kromfelger. Og har lyst på grommere eksos!

Drømmebil: Honda NSX eller S2000.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Mazda CX-5 - kanskje tryggere, men ikke like gøy...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Joachim om? Bruk kommentarfeltet under!