Jaguar F-Type: 90 prosent av kjøperne skal ikke ha eid Jaguar før

Kommer til forhandlerne i neste uke – vi har kjørt den nå!

Splitter nye Jaguar F Type Coupe kommer snart til de norske forhandlerne   men først var Brooms Vegard Møller Johnsen en av de få som fikk tjuvstarte med prøvekjøring på bane.
Splitter nye Jaguar F Type Coupe kommer snart til de norske forhandlerne men først var Brooms Vegard Møller Johnsen en av de få som fikk tjuvstarte med prøvekjøring på bane.

Det er ikke hver dag Jaguar lanserer en ny sportsbil. Ja, det er ikke så ofte de lanserer nye modeller i det hele tatt.

Men etter noen litt tunge år, er det nå full fart hos det tradisjonsrike britiske merket. I fjor kom den splitter nye F-Type cabriolet – og nå er det coupeversjonen som skal lanseres.

Under eierskapet til indiske Tata er både Jaguar og søstermerket Land Rover kraftig på offensive. Når den norske forhandleren inviterer til banekjøring på Rudskogen med nye F-Type coupe og F-Type cabriolet – da er vi i Broom naturligvis ikke vanskelige å be.

LES OGSÅ: Jaguar XJ: Luksus som skiller seg ut

Arbeidsdagen over

Etter en etter hvert litt opphetet diskusjon i redaksjonen, endte det til slutt med at redaksjonssjef Vegard stakk av med denne jobben.

Mest av alt fordi han argumenterte tungt med at han på denne måten kunne slå to fluer i ett smekk. Både kjøre Jaguar – og få kjørt det som er ukens testbil for han, – Nissan Qashqai tur retur Åmot-Rudskogen. En ganske betydelig kjøretur det også.

Nå skal dagens harde arbeidsdag på Rudskogen akkurat være over, dermed ringer vi Vegard for å høre hvordan det har gått:

Les om Jaguar i vår store bruktbilguide her

Litt av en overgang

Ring, ring:

– Hei, Knut! Du ringer akkurat litt for sent til å få med deg en helt hinsides motorlyd! Jeg er akkurat ferdig med den heftigste Jaguaren og har satt meg inn i Qashqaien på vei hjemover. Men jeg kan fortsatt høre lyden av en sinna V8-er. Det er nesten så jeg burde tatt den opp og spilt den over stereoen her!

– Det kunne kanskje vært litt skummelt også?

– Ja, gjett om! Det er litt av en overgang å komme fra aggressiv banekjøring med maks gasspådrag, til å plutselig sitte og kuske av gårde på norsk landevei. Men heldigvis er det jo en viss forskjell på bilene her, det hjelper litt for å holde seg i skinnet!

Fullblods sportsbil

– Men hvordan har det vært å kjøre F-Type?

– Det vil jeg si har vært en helt grei dag på jobben ... Nei, OK da – en helt fantastisk dag på jobben! Det er første gangen jeg har kjørt på Rudskogen, bare det i seg selv er jo en opplevelse.

– Det jeg kan si om bilen, er at Jaguar her har laget en fullblods sportsbil. Den følger en klassisk oppskrift, liten og kompakt bil med bakhjulstrekk og veldig mye krefter. Alt er på stell, og i kombinasjon med veldig mye moderne teknologi og kjøreprogrammer, er F-Type en bil som tåler sammenligning med det aller meste i denne klassen, forteller Vegard.

LES OGSÅ: Dronningen av England selger bilen sin

En konsentrert Broom-Vegard på jobb - her kjøres det ny og heftig Jaguar på Rudskogen!
En konsentrert Broom-Vegard på jobb - her kjøres det ny og heftig Jaguar på Rudskogen!

Lukt og smak

– Jaguar er ganske tydelige på det selv også. Etter at Tata kom inn som eier, har de fått lov til å rendyrke det sportslige mye mer enn tidligere. Det nyter naturligvis denne bilen godt av.

– Det gjelder alt fra designet, via kjøreegenskaper – og til kraftoverskuddet. I tillegg er de veldig flinke på alt som har med lukt og smak å gjøre. Det merker du med en gang du setter deg inn. Det er som å kle på seg bilen. Høy midtkonsoll, en liten joystick av en girspake, tykt og godt lite ratt. Og så motorlyden da! Den kan justeres, og med alle porter åpne, høres det bare helt hemningsløst ut. Her må imidlertid V8-eren nevnes spesielt. Huttetu – den levner ingen tvil om at du kommer kjørende, for å si det sånn.

LES OGSÅ: Fem luksusbiler som virkelig skiller seg ut

Svært imponert

– Samtidig er F-Type imponerende lettkjørt. Det merkes at dette er en liten og ganske lett bil, med lavt tyngdepunkt og med bakhjulstrekk. Den oppfører seg snilt og rimelig forsiktig når du vil ha den til å gjøre det – samtidig som den på helt riktig måte forandrer karakter og blir sint og aggressiv når du ønsker det.

– I forhold til oppførselen på bane er det vanskelig å vurdere den mot konkurrentene uten å ha fått testet dem direkte mot hverandre. Men etter en dags kjøring med flere runder i både coupe- og cabriolet-versjonen, må jeg si at jeg er svært imponert. Jaguar har gjort jobben sin – og vel så det!

LES OGSÅ: Jaguar XJ: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

Opp til 500 hk

Nye F-Type kommer til forhandlerne helt i slutten av april. "Rimeligste" utgave starter på 1.065.900 kroner. Og hvis du virkelig vil flotte deg, slutter det på rundt 1,8 millioner kroner.

Jaguar stiller med flere motoralternativer. 3-liters V6 på 340 eller 380 hestekrefter, mens 5-liters V8-eren har henholdsvis 495 og 550 hestekrefter.

F-Type Coupe med 340 hestekrefter gjør unna 0–100 km/t på 5,3 sekunder. Aller raskest går det i F-Type R Coupe – med 4,2 sekunder.

Jaguar-designet er ikke lenger konservativt - langt i fra! F-Type ser ut som en fullblods sportsbil, og er det også!
Jaguar-designet er ikke lenger konservativt - langt i fra! F-Type ser ut som en fullblods sportsbil, og er det også!

LES OGSÅ: Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

10–15 biler årlig

– Men hvem er det som skal kjøpe den, tror du?

– Det er nok folk som har sans for konseptet, samtidig som de ikke har noe imot å vise seg litt fram. En Porsche blir jo riktig så diskret i forhold til dette. F-Type er et litt annerledes valg, samtidig som statusfaktoren naturligvis er skyhøy.

– Importøren regner med å selge 10–15 biler årlig. 60 prosent av dem coupe. Og ikke minst regner de med at ni av ti kunder kommer fra andre merker. Det er faktisk ganske spesielt i seg selv!

– Skulle hatt cabriolet!

– Og hva med deg som sitter og kjører Qashqai akkurat nå – kunne du tenkt deg å bytte tilbake?

– He he, ja gjett! Først må jeg si at Qashqai er en veldig bra bil på sin måte, i forhold til hvem den er beregnet for at hva den koster. Men denne turen hjemover hadde vel blitt et par hundre prosent morsommere i en F-Type.

– Og da tror jeg faktisk at jeg hadde valgt cabrioleten. Med biler som dette er litt det litt sånn "skal det være, så skal det være!". Det er jo en utpreget morobil, som virkelig kommer til sin rett når veiene er bare og fine og sola skinner. Da er det jo perfekt å kunne kjøre ned taket i tillegg og ikke minst få nyte enda mer av lyden på den måten, avslutter Vegard.

En liten bunke Jaguarer står og venter på å komme ut på banen - og virkelig få vise hva de kan!
En liten bunke Jaguarer står og venter på å komme ut på banen - og virkelig få vise hva de kan!

Vi kommer tilbake med flere inntrykk fra banekjøringen på Rudskogen etter hvert.

Broom-Benny har testet en annen rå bil som bare 10-15 nordmenn vil kjøpe...