BMW X3: Ny norsk SUV-favoritt får skryt

- Bedre å kjøre enn noen gang, lyder dommen.

Britiske Autocar er blant de første som får kjøre den nye BMW X3   som har fått en facelift. Rapportene så langt tyder på at populariteten vil fortsette ...
Britiske Autocar er blant de første som får kjøre den nye BMW X3 som har fått en facelift. Rapportene så langt tyder på at populariteten vil fortsette ...

Andre generasjon av en av de mest populære SUV-ene på det norske markedet, BMW X3, har vært på markedet siden 2010. Nå er det tid for facelift.

Vi har allerede skrevet om utbedringer, nye motorer og ny design – og nå har de aller første journalistene fått prøve bilen på veien også.

Britiske Autocar er blant de utvalgte – og deres utsendte Mark Tisshaw har latt seg imponere.

LES OGSÅ: SUV-ene som sliter når forholdene blir tøffe

BMW har akkurat gitt X3 en midtlivsoppdatering, med mye nytt
  også under skallet.
BMW har akkurat gitt X3 en midtlivsoppdatering, med mye nytt også under skallet.

Nye motorer

Bilen får et fornyet utseende, men det er endringene som skjer på motor- og teknikksiden som er de viktigste.

Under panseret finner vi nemlig nye motorer – med mer krefter, kombinert med lavere forbruk.

Effekten på 2-literen (20d) går fra 184 hk og 380 nm til 190 hk og 400 nm – mens "Norgesversjonen" fortsatt skal ha 163 hk.

Forbrukstallene er imponerende, særlig for 190-hesters motoren. Den klarer seg nemlig med bare 0,50-0,54 l/mil.

Testen av X3 med 3-liters diesel finner du her:

Mer krefter – lavere forbruk

Det er nettopp xDrive 20d – fulleffektsversjonen på 190 hk – Autocar har prøvekjørt.

– Med ny motor, ny girkasse og de samme, skarpe kjøreegenskapene som den hadde fra før – har en god bil blitt enda bedre. Den sportslige styringen vil kanskje oppleves noe tung for enkelte, men er med på bygge opp den aktive kjørefølelsen, mener Tisshaw.

BMW X3: Bensin eller diesel – hva er smartest?

God på motorveien

Han understreker imidlertid at bilen ikke bare egner seg for aktiv kjøring.

– Med betydelig bedret støydemping fra motoren, lite vindstøy og god komfort spiser den milene uten at det blir anstrengende, heter det i omtalen.

Autocars utsendte mener at det er betydelig bedring på støynivået på den nye motoren, mindre dieselknatring ved kjøring i lav fart – og ikke minst: Svært godt fraspark også ved lavt turtall.

Se duellen: X3 møter Volvo XC60

– En flott bil er blitt enda flottere

Den nye, åttetrinns girkassen får litt pepper for å ikke gire når det er ønskelig, det er begrenset med sikt bakover og Tisshaw mener også at BMW ikke helt leverer varene med tanke på opplevd kvalitet på interiøret, sammenlignet med Mercedes og Audi. Du kan lese alt Tisshaw mener om bilen her.

Totalt sett er likevel konklusjonen klar. Den får fire og en halv stjerne av fem mulige.

– En allerede flott bil er blitt enda flottere.

Vi har naturligvis tenkt å teste denne bilen grundig selv også – så snart det lar seg gjøre. Så følg med!

På bruktjakt? Vi vurderer X3 kontra storebror X5

Kun bakhjulstrekk

For øvrig nevner vi at den fornyede X3-en også tilgjengelig med kun bakhjulsdrift – slik som storebror X5. Dette er kun i kombinasjon med den minste dieselmotoren – sDrive 18d heter den.

Men dette er ikke en aktuell modell i Norge. Importøren tar den rett og slett ikke inn – nordmenn som kjøper X3 vil nemlig ha firehjulstrekk. Enkelt og greit.

Nye X3 kommer til Norge i juli

BMW X3 interiør
BMW X3 interiør

Les mer om fornyede X3 her