Porsche Cayenne: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?

I kveld får du møte Porsche Cayenne på Broom TV.

Porsche Cayenne kostet en liten formue som ny   nå får du den på bruktmarkedet fra rundt 250.000 kroner.
Porsche Cayenne kostet en liten formue som ny nå får du den på bruktmarkedet fra rundt 250.000 kroner.

Helt siden den kom på markedet første gang har Porsche Cayenne vært drømmebilen for mange bilinteresserte nordmenn.

Mange var først skeptiske da sportsbilprodusenten Porsche plutselig skulle begynne med SUV også. Men skepsisen dalte fort da bilen kom på markedet – og det ble klart at Porsche hadde laget en SUV som også kunne være utrolig morsom å kjøre.

Fra 250.000,-

I ukens episode av Broom på TV 2 Zebra er nettopp Cayenne bilen Broom-Benny har med seg i studio. Han har funnet fram til et pent eksemplar av første generasjon Cayenne.

Altfor dyr for de fleste av oss da den ble lansert. Men i dag begynner Cayenne å få en god del år på baken. Dermed blir prisen også langt hyggeligere. nå får du brukt Cayenne fra rundt 250.000 kroner.

Likevel: Det er ikke til å komme fra at dette kan bli en kostbar bil å eie. Derfor har Benny noen helt konkrete råd:

Ukens bruktbil på Broom TV er Porsche Cayenne av første generasjon. Benny har den med seg i studio - ogt overrasker kanskje Jan Erik litt med sitt valg.
Ukens bruktbil på Broom TV er Porsche Cayenne av første generasjon. Benny har den med seg i studio - ogt overrasker kanskje Jan Erik litt med sitt valg.

Verditap 1,6 millioner – og den er knapt innkjørt

Mer kostbart

– Det første og viktigste er å være klar over at dette ikke er som å kjøpe en brukt Toyota Avensis eller VW Passat. Det å eie en Porsche Cayenne er mer kostbart. Alt fra nye dekk, til service og bytte av slitedeler koster mer – gjerne mye mer.

– Når ting går i stykker, må du ta høyde for både høye timepriser og solide priser på delene. Sånn er det bare. Og selv om dette er en bil med generelt høy byggkvalitet, går ting i stykker også på en Cayenne etter hvert som årene går og kilometerne på telleverket vokser, sier Benny.

Lasse måtte bygge sin drømme-Porsche selv:


Dyrere – og tryggere


– Som kjøper – hva bør man se opp for?

– God servicehistorikk er helt essensielt. Fersk EU-kontroll og en tilstandsrapport fra NAF eller en forhandler er også sterkt å anbefale. Bruktbilgaranti er også betryggende. Tryggest (og dyrest) kjøp gjør du hos en merkeforhandler, som gir deg en verkstedkontrollert bil. Det er slett ikke sikkert at det blir dyrest på lengre sikt.

– Det optimale er en-eiers bil, eid av en entusiast som gjerne også har en Porsche 911 i garasjen. Det er nok ikke så mange av dem, men de finnes, sier Benny.


USA-import

– Noen spesielle modeller å være obs på?

– De første par årgangene var plaget med en del smårusk rent kvalitetsmessig, så disse kan det være lurt å styre unna. Mange biler har kommet inn som bruktimport fra USA, disse oppleves som mindre kurante enn ditto biler med europeiske spesifikasjoner, og skal derfor ligge noe under i pris.

- I dette segmentet er også kombinasjonen farge, utstyr og motor viktig – kanskje særlig med tanke på gjensalg. Skal du ha hengerfeste, kan dette bli svinedyrt om bilen ikke er forberedt for det. For ca. 50.000 kroner, hos merkeverksted.

Denne Porschen skal bare ti nordmenn kjøpe årlig

Koster over snittet

– For å oppsummere litt: Vi snakker altså om et bilhold som vil koste deg godt over gjennomsnittet. Derfor bør man ha økonomi til å bære dette, også om det kommer på uforutsette utgifter – det er altså lurt å ha en liten buffer i bakhånd.

- Har man ikke det – så tror jeg faktisk ikke at det er lurt å kjøpe Cayenne, eller noen andre av bilene i denne klassen. Som bruktbiler har de blitt overkommelige for mange å kjøpe. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle har råd til å eie dem, avslutter Benny.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Cayenne-interiøret begynner nok å bli litt preget av alderen, men materialkvaliteten er høy og det meste føles bunnsolid.
Cayenne-interiøret begynner nok å bli litt preget av alderen, men materialkvaliteten er høy og det meste føles bunnsolid.

Porsche 924/944: Her snakker vi kul førstebil!