Rover: Kan bli det neste bilmerket som står opp fra de døde

Ni år siden det forsvant – nå går ryktene om mulig comeback.

Rover 75 stasjonsvogn
Rover 75 stasjonsvogn

Engelsk bilindustri slet i flere tiår med stadig dårligere rykte.

Det handlet om modeller som sakket akterut, dårlig ledelse og manglende strategier. Samtidig som engelske bilarbeidere var langt mer kjent for å ta seg en øl i lunsjen og være svært tilbøyelige til å streike – enn å stå på og gjøre en best mulig jobb.

Nedoverbakke i mange år

Så gikk det da også galt til slutt med de aller fleste. Mange merker forsvant, andre ble kjøpt opp av utenlandske selskaper som satte i gang omfattende ryddeprosesser.

En av dem som gikk under var Rover. Rover Group var et samleselskap for flere deler av britisk bilindustri da selskapet ble stiftet i 1986. Da hadde det vært nedoverbakke for britiske bilprodusenter i mange år allerede.

Utgangspunktet var derfor ikke det beste, og det ble ikke akkurat umiddelbart noen stor suksess heller.

Les mer om Rover 75 i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Stor optimisme

I 2005 var det slutt. Da hadde først BMW vært inne på eiersiden, uten å få det til. Så forsøkte Rover å overleve på egen hånd, det gikk enda dårligere.

Det meste av teknologien forsvant til Kina etter konkursen, men navnet ble igjen. Det eies nå av indiske Tata Motors, selskapet som tok over Land Rover og Jaguar da Ford ikke lenger ville satse på de to.

Ambisisøse eiere

Skepsisen til om et indisk selskap ville lykkes der Ford ikke fikk det til, var stor i starten. Men etter noen år er dette snudd til stor optimisme.

Tata har foretatt store investeringer både i Land Rover/Range Rover og Jaguar. Nå peker pilene oppover – og ambisjonene er store.

Rover 75 ble den siste, nye bilmodellen fra Rover. I dag kan dette være et svært godt kjøp på bruktmarkedet.
Rover 75 ble den siste, nye bilmodellen fra Rover. I dag kan dette være et svært godt kjøp på bruktmarkedet.

Supersjelden Rover – denne var til salgs i Norge


God match

Så store at ryktene så smått har begynt å gå i England, om at neste trekk fra Tata kan bli å blåse nytt liv i Rover-navnet – blant annet gjennom å kunne utnytte noe av teknologien de har utviklet for de to andre merkene.

Strategisk sett ser det ut som en veldig god match. Både Land Rover og Jaguar er i høyeste grad premium og posisjonerer seg deretter. Dermed er det rom for et merke som kan være mer folkelig og innen rekkevidde for flere – samtidig som man har en merkevare som skiller seg ut.


Datsun kommer tilbake

Rover-navnet står fortsatt sterkt, og ikke bare hjemme i Storbritannia. Solide historiske røtter sørger for det, samtidig som merkets eneste nyere modell – 75 – ble ansett som en bra bil da den kom.

Dermed har Tata mye å bygge videre på, hvis de skulle bestemme seg for å satse på ny giv for Rover.

De siste årene har særlig finanskrisen vært hovedårsaken til at flere bilmerker har forsvunnet.

Men noen kommer også tilbake. Ett av dem er japanske Datsun, som forsvant tilbake på 1980-tallet. Nå gjør de straks comeback, som det nye billigmerket fra Nissan.

Les mer: Nå er Datsun-comebacket bekreftet

Rover har blant annet sterke tradisjoner for lekre interiører, slik ser det ut inne i 75.
Rover har blant annet sterke tradisjoner for lekre interiører, slik ser det ut inne i 75.

Rover som andrebil: Les diskusjonen i Broom-forumet her: