Volvo XC90: – Den nye blir et gigantisk steg oppover

Nå har de første journalistene fått prøve nye XC90. Les dommen:

Modellskiftet mellom dagens og kommende XC90 kommer til å bli en liten revolusjon fra Volvo. Volvo er nå helt i innspurten av testene på den nye.
Modellskiftet mellom dagens og kommende XC90 kommer til å bli en liten revolusjon fra Volvo. Volvo er nå helt i innspurten av testene på den nye.

Senere i år kommer en bilmodell som blir uhyre viktig for Volvos framtid. Da er det nemlig klart for andre generasjon XC90. Dette er Volvos store familie-SUV.

Første generasjon har vært på overtid lenge og Volvo har holdt kortene svært tett til brystet når det gjelder bilen som skal erstatte den.

Det er ikke veldig lenge igjen til den er helt klar, og dermed er Volvo også i gang med å dryppe informasjon om den.


Hemmelig sted

Nå har våre kolleger i engelske Autocar akkurat vært på snarvisitt langt nord i Sverige – og fått være med på den aller siste dagen med vintertesting av en XC90-prototype.

De får ikke lov til å fortelle hvor de har vært, ut over at det er snakk om en 90 minutters flytur fra Stockholm og så en drøy time i bil for å komme til testbanen.

Bilen er sterkt kamuflert utenpå, men Autocar kan avsløre at den har blitt 10 centimeter lenger enn dagens XC90. Den har også blitt bredere, har flatere sider og en mer dominerende front.

Dagens Volvo XC90 har vært med oss i over ti år, det er lenge for en bilmodell!
Dagens Volvo XC90 har vært med oss i over ti år, det er lenge for en bilmodell!

Ingen skal dø eller bli hardt skadet i ny Volvo

Større innvendig

Dessuten har den innvendige plassen blitt vesentlig bedre. Dette bidrar blant annet Volvos nye generasjon seter til, de er tydelig tynnere enn dagens seter.

Bakseteplassen blir beskrevet som svært god, samtidig som Volvo også hevder at de to bakerste setene nå er store nok for voksne passasjerer, om en ikke for lange turer.

Slik er Volvos nye verkstedkonsept:

Få ned støy

XC90 er basert på Volvos nye SPA-plattform. Den kan strekkes i lengden fra 4,55 til 5,07 meter, og skal danne utgangspunkt for alle biler i 40-, 60- og 90-serien.

Volvo skal bruke mye lette materialer her, og XC90 skal veie minst i klassen når den debuterer.

En av motorene som kommer da, er Volvos nye VEA-bensinmotor, på rundt 300 hestekrefter. Den får absolutt tommel opp av Autocar. De roser den for skikkelig overskudd, samtidig som motoren går kultivert og støysvakt.

Volvo har helt tydelig jobbet med å få ned støy fra alle kilder.

Les mer om de nye Volvo-motorene her.


Gigantisk skritt

Interiøret domineres av en 9,5-tommers trykkskjerm. Volvo har gått motsatt vei av rivalene som bruker mange knapper på sine systemer- Her er det bare volumkontroll og seks små brytere, ellers er midtkonsollen nesten minimalistisk ren.

Autocar lar seg også imponere av kjøreegenskapene, de beskrives som langt bedre enn noen annen Volvo-modell de har kjørt. Her mener de Volvo med denne bilen tar et gigantisk skritt oppover.

Understellet får skryt for måten det sluker ujevnheter på.


Det store gjennombruddet

Tuningen av chassiset skal nå være 80 prosent i mål, mens resten av bilen blir beskrevet som 65 prosent ferdig.

Testbilene er nå sendt til sydligere strøk, hvor de skal settes på helt andre prøver enn nord i Sverige.

Autocar avslutter sin artikkel med å slå fast at dette er bilen som kan gi Volvo det store gjennombruddet, det er ingen dårlig attest å få.

Se – nå gjør Volvo det igjen!


Denne konseptbilen er ment som en forsmak på nye XC90 - selv om det naturligvis kommer til å bli betydelige endringer til produksjonsklar bil.
Denne konseptbilen er ment som en forsmak på nye XC90 - selv om det naturligvis kommer til å bli betydelige endringer til produksjonsklar bil.


Volvo XC90: Pris i Norge: 866 400,- Pris i Sverige: 396 200,-