Våren har kommet rekordtidlig i år – og allerede er de nye sommerdekkene for 2014 testet. Det er NAF som i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland nå kommer med sine resultater.

Det mest oppsiktsvekkende er at det denne gangen er flere dekk fra Kina og India som hevder seg. Premiumdekkene fra Continental, Nokian, Pirelli og Michelin har vært nærmest enerådende i toppen av NAFs dekktester fram til nå.

Men denne gangen inntar det indiskproduserte dekket Apollo andreplassen.

– Dekkprodusentene i India og Kina mener alvor. De store produsentene har nå fått reelle konkurrenter fra nytt hold, mener redaksjonssjef i NAFs magasin Motor, og mangeårig dekktester, Rune Korsvoll.

SE VIDEO: Dekkskift: Slik gjør eksperten det

Ypper seg

– Apollo klarte seg bra i fjor også, men etter at de kjøpte Vredestein er dekkene blitt ytterligere forbedret, sier Korsvoll.

Kinesiske Landsail ypper seg også mot de etablerte bestselgerne.

Det er ett av to kinesiske dekk i årets test og har mange gode egenskaper, og kan det være et godt valg for mange.

– Dekket fra Hercules bør man derimot holde seg unna, mener NAF.

LES OGSÅ: Klart du kan legge om til sommerdekk nå

– Avgjørende med gode sommerdekk

Selv om konkurransen øker, hevder de store seg fremdeles i toppen.

Vinnerdekket er Continental ContiPremiumContact5, mens Nokian Hakka Blue og Pirelli Cinturato P7 deler andreplassen med indiske Apollo Alnac 4G.

– Det er avgjørende å ha gode sommerdekk. Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før de er midt oppe i en kritisk situasjon, sier Rune Korsvoll.

– For å finne dekk som passer for deg og de forhold du kjører på, er det viktig å gå inn i deltestene, avslutter NAFs erfarne dekktester.


Les også: – Er billigdekk like bra som de dyre?

Her er resultatet av dekktesten til NAF:

- Continental ContiPremiumContact 5: 9,5 poeng

Begrunnelse: Dekket har meget god styrepresisjon og gir deg aldri noen ubehagelige overraskelser. I tillegg er dekket både komfortabelt og stillegående og er et godt valg for alle kjøreforhold. Det eneste minuset vi kan finne, er høyere rullemotstand enn de beste.

- Apollo Alnac 4G: 9,2 poeng

Dekket har det beste bremsegrepet på våt vei av alle. Det har gode rundetider på bane og god stabilitet i manøvertesten og gir deg ingen ubehagelige overraskelser. Også på tørr asfalt oppfører det seg logisk. Vi finner ingen svakheter av betydning i dette rimelige dekket.

- Nokian Hakka Blue: 9,2 poeng

Nokian er meget godt å kjøre på våt vei. Det er stabilt i kritiske manøvrer. På tørr asfalt er sidegrepet litt dårligere og bremsegrepet bare middels. Kjøreegenskapene er fortsatt balanserte. Nokian er stillegående og komfortabelt og har lav rullemotstand.

- Pirelli Cinturato P7: 9,2 poeng

Det styrer raskt og presist, noe som bidrar til at det gir presise kjøreegenskaper i kritiske manøvrer. Av og til blir reaksjonen imidlertid litt for skarpt, slik at bilen overstyrer litt for mye. Dekket er stillegående og komfortabelt, men har høy rullemotstand.

- Michelin Primacy 3: 9,0 poeng

- Dunlop Sport Bluresponse: 8,9 poeng

- Goodyear EfficientGrip Performance: 8,9 poeng

- Hankook Ventus Prime 2: 8,8 poeng

- Vredestein Sporttrac 5: 8,8 poeng

- Barum Bravuris 3: 8,6 poeng

- Landsail LS288: 8,6 poeng

- Toyo Proxes CF2: 8,4 poeng

- BF Goodrich g-Grip: 8,2 poeng

- Hercules Raptis VR1: 6,7 poeng

Klikk her for å lese mer om hvert enkelt dekk

Kilde: NAF

Hjulskift: Bare 7 prosent av kvinner gjør dette selv