Ryggekamera: Kan bli påbudt i alle nybiler
USA er først ute – skal spare liv.
Flere og flere biler har ryggekamera tilgjengelig på utstyrslisten – og kvaliteten på bildene og hjelpelinjene blir også stadig bedre.
I USA mener en at det er såpass viktig at det nå er bestemt at det skal innføres et påbud om ryggekamera på alle nye biler.
Regelen trer i kraft alt i 2017 – men starter gradvis. I starten skal 10 prosent av nybilene som selges ha ryggekamera, året etter skal tallet være 40 prosent, før det skal gjelde alle biler i 2018.
Over 200 omkommer årlig
Bakgrunnen for denne satsingen er at det hvert år omkommer over 200 personer og at ytterligere 15.000 personer blir skadet i forbindelse med biler som rygger.
Lovforslaget har vært på trappene helt siden 2008 – men nå er det altså banket igjennom – og vil gjelde alle biler under 4,5 tonn.
Les Taxi-sjåførens råd: Prut til selgeren blir sint!
– Burde vært standard
– Dette tror jeg er smart tenkt. Det skjer mange ulykker i forbindelse med rygging, og egentlig burde ryggekamera vært standard sikkerhetsutstyr – og ikke ekstrautstyr, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:
- Jeg ser ikke bort fra at Europa vil følge opp, etter at USA nå går i spissen for et påbud. Når utstyr først blir obligatorisk i et stort markedet, er det gjerne slik at andre kommer kjapt etter, sier Benny.
LES OGSÅ: Du vil ha den – men vet det bare ikke ennå
Mange har det allerede
Det stilles konkrete krav til hva kameraet skal dekke. Det må minst gå tre meter i bredden og syv meter bakover.
Det er allerede mange modeller som har ryggekamera som standard, og to tredjedeler av de 50 mest solgte modellene har dette som mulig tilvalg.
I USA blir det estimert at dette vil øke produksjonskostnadene per bil med et sted mellom 1000 og 1500 kroner, da for hele systemet.
For biler som allerede har infoskjerm i dashbordet som også kan brukes til dette, blir kostnaden beregnet til å være godt under 500 kroner.
LES OGSÅ: Har de klassens lekreste stasjonsvogn?
Barn utsatt
Ifølge statistikk fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) er over halvparten av de omkomne som følge av påkjørsel i forbindelse med rygging, barn.
Målet er at 60–70 prosent av dødsulykkene skal forhindres hvert år fra 2018.