VW Golf: Slik startet et av historiens største bileventyr

I dag fyller VW Golf 40 år. Vi ser på alle generasjonene.

I dag ¿ den 29. mars ¿ er det nøyaktig 40 år siden VW lanserte sin største suksess gjennom tidene. Nemlig VW Golf.
I dag ¿ den 29. mars ¿ er det nøyaktig 40 år siden VW lanserte sin største suksess gjennom tidene. Nemlig VW Golf.

Den legendariske VW Bobla var en gedigen suksess for VW-konsernet. Det var med denne enkle og rare bilen det hele startet.

Den ble produsert i en årrekke, men det er ikke til å komme fra at den etter hvert begynte å bli noe utdatert.

En legende skal erstattes

Grundige tyskere forsto så klart dette, men hadde samtidig et problem. Et stort et. Hvordan i all verden erstatter man et ikon, en braksuksess, en pengemaskin og en tysk industrilegende?

Hvordan erstatter man en salgssuksess som dette?
Hvordan erstatter man en salgssuksess som dette?

Lager man noe som nesten er helt likt – som kanskje er det tryggeste? Eller starter man helt på nytt?

VW jobbet lenge med en mer og moderne oppfølger med motoren bak. Les mer om den her:

Velger noe helt nytt

Her jobbes det med det som etter hvert skal bli VW Golf
Her jobbes det med det som etter hvert skal bli VW Golf
En tidlig prototype av VW Golf
En tidlig prototype av VW Golf

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Samtidig ble det jobbet parallelt med et annet og helt nytt konsept. Italiensk, stramt design, ett hjul i hvert hjørne og tverrstilt motor foran og forhjulstrekk. Et svært dristig og omstridt grep som garantert ledet til en del høylytte diskusjoner intern hos VW.

Ville folk i det hele tatt ha en VW med forhjulstrekk? En som i tillegg ikke hadde runde former og ikke tysk design? Erfaringene med VW K70 – som var den første, med både forhjulstrekk og kantete design – var mildt sagt ikke veldig gode.

Disse VW-ene finnes egentlig ikke:

29. mars 1974

Det er all grunn til å tro at når VW-sjefene på dags dato, altså 29 mars, i 1974 «klippet snora» og lanserte Boble-etterfølgeren, så var det med både begynnende magesår og hjertet i halsen.

Produksjonen av det som skulle vise seg å bli en ny suksessmodell er i gang.
Produksjonen av det som skulle vise seg å bli en ny suksessmodell er i gang.

Men som med mange andre bekymringer så var også denne ubegrunnet. Bilen – som altså er VW Golf om du ikke har skjønt det ennå, ble en større suksess enn hva selv den største optimisten kan drømme om i champangnerus. En solskinnshistorie som får en perfekt påskedag i den norske fjellheimen til å blekne fullstendig.

Topp 10: Verdens mest solgte biler

Enda større suksess

VW Golf ble en større suksess enn legenden den erstattet. Den er en av verdens aller mest solgte bilmodeller – og den er fortsatt populær som aldri før. 40 år etter den nervepirrende debuten...

På en dag som dette løfter vi så klart på hatten og gratulerer så mye!

Samtidig som vi tar et kjapt tilbakeblikk på utviklingen disse årene i den lille kavalkaden under.

Les vår test av ny VW Golf her:

Dette er utviklingen:

Den første Golf kommer til Norge i 1974 fra Wolfsburg via Lubeck  til Bekkelagskaia i Oslo
Den første Golf kommer til Norge i 1974 fra Wolfsburg via Lubeck til Bekkelagskaia i Oslo

Golf I (1974 til 1983): Steget fra Bobla til Golf var en revolusjon. Et helt nytt bilkonsept ble lansert med overgang fra luftkjølt hekkmotor til vannkjølt motor og forhjulsdrift. Designet gikk fra runde former til rette linjer basert på designlegenden Giorgio Giugiaros formspråk


VW-Golf-MK2
VW-Golf-MK2

Golf II (1983 til 1991): Dette var Golf-generasjonen der Volkswagen introduserte teknologier som katalysator (1984), ABS-bremser (1986) og firehjulsdrift (1986). Den nye modellen bygde på det visuelle uttrykket som ble etablert med første generasjon.


VW-Golf-MK3
VW-Golf-MK3

Golf III (1991-1997): 1992-modellen var den første som ble levert med kollisjonsputer foran. Et annet fremskritt var konstruksjonen av karosseriet, som bedret kollisjonssikkerheten. Den første TDI-motoren ble introdusert i 1993.


VW-Golf-MK4
VW-Golf-MK4

Golf IV (1997-2003): Designet på denne modellen banet vei for senere design fra Volkswagen. Denne Golfen fikk mye skryt for designet, både eksteriørt og interiørt. Den representerte også nye innovative teknologier, som ESC – elektronisk stabilitetsprogram i 1998 og dobbeltclutch-girkassen i 2002.


VW-Golf-MK5
VW-Golf-MK5

Golf V (2003-2008): Denne generasjonen Golf utkonkurrerte mange rivaler i mellomklassen. Stabiliteten i det lasersveisede karosseriet ga blant annet en vridningsstivhet som ble forbedret med 35 prosent. Den første Golf BlueMotion ble lansert i 2007 og hadde et forbruk på 0,45 liter per mil.


VW-golf-MK6
VW-golf-MK6

Golf VI (2008-2012): Karosseriet var igjen sveiset med laser, noe som bidro til toppscore og fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest. TSI bensinmotorer ble introdusert, endringen til common rail på dieselmotorene ga mer dynamiske ytelser og bedre drivstofføkonomi. Golf BlueMotion noterte et forbruk på 0,38 liter per mil.


VW-Golf-MK7
VW-Golf-MK7

Golf VII (fra 2012): Vekten ble redusert med opptil 100 kilo, og stoppet en trend med stadig tyngre biler. Forbruket ble redusert med så mye som over 23 prosent sammenlignet med forrige modell, avhengig av motorvalg. Golf TDI BlueMotion har et forbruk på 0,32 liter per mil.

En en hel armada av nye assistansesystemer gjorde sin debut. Eksempler på det er PreCrash passasjerbeskyttelse og multikollisjonsbrems, teknologier som tidligere ville blitt forbeholdt storbilklassen. Golf har også forlengst blitt en hel familie av biler. Her hjemme har den i flere år vært suveren bestselger.

VW Golf 2014: Denne skal 10.000 nordmenn kjøpe i år