En gang uoppnåelige – se hva de koster nå

Drømme-SUVer blir billige med årene de også.

Drømmebilene Mercedes ML og Porsche Cayenne av første årgang får du nå til hyggelige priser.
Drømmebilene Mercedes ML og Porsche Cayenne av første årgang får du nå til hyggelige priser.

Denne uken er det SUV-tema på Broom TV. Jan Erik Larssen og Tommy Rustad har tatt med seg tre ekte drømmebiler til fjells: Porsche Cayenne, BMW X5 og Mercedes M-klasse.

Det er biler som koster skjorta – og vel så det.

Uoppnåelige for de aller, aller fleste av oss. Men går vi ut på bruktmarkedet, er situasjonen en helt annen.

Produksjon i USA

Vi har tatt en kikk på prisbildet på to av disse bilene nå.

Mercedes M-klasse (også kjent som ML) var svært tidlig ute og regnes som en av pionerene i klassen for premium-SUVer. Mercedes så potensialet i denne klassen, der særlig det amerikanske markedet var svært interessant.

Så la de da også produksjonen av ML til USA, med en ikke ubetydelig skreddersøm beregnet på dette.

Risikosport

16 år etter at de første bilene kom til Norge, begynner prisene på bruktmarkedet virkelig å være tilpasset også mer slunkne lommebøker.

Biler fra 1998/1999 starter nå på rundt 50.000 kroner. Da må du i de fleste tilfeller påregne en solid kilometerstand, gjerne et sted mellom 200.000 og 300.000 kilometer.

Og før du sjekker nettbanken og kaster deg ut på finn. no: Vi nok også legge til at dette i høyeste grad kan være risikosport!


SUV-en ML ble en stor suksess for Mercedes da den kom mot slutten av 1990-tallet. Den amerikansk-bygde bilen var imidlertid langt fra feilfri, og de første produksjonsårene var det mye å sette fingeren på. På bruktmarkedet her i Norge får du nå noenlunde kurante biler helt ned i 50.000 kroner.
SUV-en ML ble en stor suksess for Mercedes da den kom mot slutten av 1990-tallet. Den amerikansk-bygde bilen var imidlertid langt fra feilfri, og de første produksjonsårene var det mye å sette fingeren på. På bruktmarkedet her i Norge får du nå noenlunde kurante biler helt ned i 50.000 kroner.


Lasse måtte bygge drømmebilen selv

Nederste prishylle

ML var langt fra verdens beste bil kvalitetsmessig da den kom. Mercedes ryddet opp en god del underveis og det ble langt bedre etter at bilen fikk en større facelift utover i livsløpet. Men da snakker vi en helt annen prisklasse.

ML fra nederste prishylle betyr at du skal sjekke grundig før du kjøper. Servicehistorikk er en stor fordel, for ikke å si et must. Det er også viktig at slitedeler er skiftet. Vi anbefaler også en sjekk av dekkene. Åtte nye hjul til en bil som dette er ikke gratis.

Nabo-faktor

Til gjengjeld får du en høyreist og relativt rommelig SUV som gir deg 4x4-framkommelighet – og god komfort på landeveien.

I noens øyne virker nok designet i dag temmelig utdatert, men samtidig vil nok de fleste naboer tro at du har brukt langt mer enn 50.000 kroner på bil – hvis det er viktig for deg. Men her gjelder det for all del å ta høyde for at det vil komme påkost og utgifter underveis. Den er billig å kjøpe – men neppe like billig å eie.

Les mer om denne i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Dyrere Porsche

Porsche Cayenne var en liten sensasjon da den kom på markedet. Nå kan du plukke opp brukte eksemplarer fra rundt 250.000 kroner.
Porsche Cayenne var en liten sensasjon da den kom på markedet. Nå kan du plukke opp brukte eksemplarer fra rundt 250.000 kroner.

Da er nok Porsche Cayenne et langt tryggere kjøp når det gjelder kvalitet. Her er det generelt god og solid byggkvalitet og mindre feil enn gjennomsnittet.

Til gjengjeld må du betale en god del mer enn for en brukt ML. Cayenne kom på markedet i 2004, det betyr at de tidligste eksemplarene nå kan feire tiårs-jubileum.

Vi har sett biler til under 200.000 kroner i bruktmarkedet, men det hører med til unntakene – og medfører gjerne høy kilometerstand og/eller noe muffens.

Slik har Porschen stått i 33 år

Grom lyd

Fra 250.000 er en mer realistisk pris. Da er vi fortsatt på tidlige eksemplarer, og kilometerstanden har gjerne rundet 200.000.

3,2-liter V6 bensin er mest kurante motorisering når du skal ha rimelig Cayenne. Den er tørst og gir ikke noe superoverskudd, men det er tilstrekkelig til å gi akseptable ytelser. Dessuten er lyden grom.

Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?

Holde deg unna

Så gammel Cayenne kan være et realt minefelt hvis du trår feil. Det viktige her er derfor å finne et eksemplar som er pent behandlet og godt fulgt opp. Biler som har hatt X antall eiere, som mangler skikkelig dokumentasjon og som kanskje har fått litt styling her og der og er tuklet litt med i motoren – de skal du rett og slett holde deg langt unna.

Dette er ikke noen rimelig bil å ha på verksted, og når ting begynner å svikte kan det bli knalldyrt. Det beste er å kjøpe av en Porsche-entusiast som gjerne har eid bilen fra den var ny – og som har passet skikkelig godt på den.

USA-import

Servicehistorikk er svært viktig på biler som dette. Vær også obs på at en del eksemplarer har blitt importert fra USA, de oppfattes ikke som veldig kurante i markedet og skal koste en god del mindre enn særlig norsksolgte biler.

Også på Cayenne bør du ta en titt på dekkene. Hvis samtlige synger på siste verset, må du regne med å bruke mange tusenlapper på nye det første året du eier bilen.

Les vår test av nye Porsche 911 Turbo her: