Lancia: Dette bilmerket har bare én modell igjen

Tradisjonene er rike – framtiden ser mørk ut.

Småbilen Ypsilon er nå den eneste Lancia modellen som er igjen i salg   og den får du kun på det italienske hjemmemarkedet. Nei, det lover ikke godt for Lancias framtid.
Småbilen Ypsilon er nå den eneste Lancia modellen som er igjen i salg og den får du kun på det italienske hjemmemarkedet. Nei, det lover ikke godt for Lancias framtid.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg leste på Facebook nå at Lancia bare har en eneste modell igjen i utvalget sitt og at den bare skal selges hjemme i Italia? Vet du hva som skjer her? Det høres jo ut som de i praksis er nedlagt da, kan det virkelig stemme? Det er vel nok å si Stratos, Thema og ikke minst Delta Integrale! Dette høres jo bare trist ut!

Benny svarer:

Hei du, ja det er triste nyheter fra Italia, dette. Nå skal vi ikke glemme at ting kan forandre seg fort i bilbransjen, og at det er nok at et styremøte i Fiat-konsernet beslutter å endre planene. Men slik det ser ut nå, har Lancia trukket det absolutt korteste strået når det gjelder hva konsernet skal satse på framover – og at de i praksis er i ferd med å bl lagt ned.

Lancia har slik jeg har forstått det bare småbilen Ypsilon igjen i modellutvalget nå. Den skal bare selges hjemme i Italia, og når vi vet at den bilen kom på markedet i 2011, har den neppe veldig mange år igjen heller.

Etter at Fiat tok kontrollen over Chrysler og deres undermerker, har de nok hatt en solid utfordring i å finne ut hva de skulle satse på framover, også av merkevarer.

Når en bilprodusent tar over en annen, er nøkkelordet gjerne "synergieffekter". Hvordan kan man som ett selskap bruke mindre penger enn man gjorde som to. Da må det nødvendigvis kuttes her og der – i dette tilfellet også i antall merker.

Brukt Thema til salgs: Unik sedan med superbilmotor

Den store taperen


Lancia Delta Integrale, 1992 modell. Tøff bil?
Lancia Delta Integrale, 1992 modell. Tøff bil?

Her hadde Fiat det stritt fra før også, med å posisjonere Fiat, Lancia, Alfa Romo og Maserati internt. Alfa Romeo har egentlig vært den store hodepinen.

Her har Fiat en sterk merkevare som blant andre VW lenge har snust på. Likevel har de ikke fått det til, verken salgsmessig eller økonomisk. Akkurat det har nok også Lancia lidd under, i og med at mye av fokuset har gått til Alfa.

Nå skal altså også Chrysler-merkene puttes inn i kabalen.

Fiat-konsernet har store ambisjoner, men de har langt fra de samme ressursene som mange av konkurrentene. Da er det nok også viktig å holde fokus og konsentrere seg om det man har best forutsetninger til å lykkes med. Her handler det både om utviklingskostnader, men også hva det koster å markedsføre ulike merker og modeller.

De kan ikke lykkes med alt, da blir det desto viktig å prioritere.

Slik det ser ut nå, er altså Lancia den store taperen i dette. Dessverre. Jeg har også mange gode minner rundt dette entusiastmerket.

Men som sagt: I bilbransjen skal man aldri si aldri. Vi får krysse fingre alle mann!

Ville det vært lønnsomt å bli Lancia-importør?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Derfor taper familiebilen seg med en tusenlapp hver uke

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: