Peugeot 308: - Dette er ikke en verdig vinner

- Omtrent som om en pakke Mariekjeks skulle vinne "Årets beste bløtkake"

En fin bil, men er Peugeot 308 en verdig «Årets bil» vinner? Nei mener  Broom Benny
En fin bil, men er Peugeot 308 en verdig «Årets bil» vinner? Nei mener Broom Benny

And The winner is – Peugeot 308!

Så følger jubel og applaus, etterfulgt av klemmer, håndtrykk og det som garantert er noen halvhjertelige gratulasjoner til Peugeot-folket.

Jeg snakker selvfølgelig om kåringen av Åretbil i Europa 2014 – og vinneren der som ble offentliggjort i forkant av bilutstillingen i Genève som starter tirsdag.

En stor, viktig og ikke minst prestisjefylt kåring. Dette er bilindustriens svar på Oscar-utdelingen. Altså ikke småtterier. Det er bare én vinner. Alle andre er egentlig tapere ...

Det er i utgangspunktet 30 modeller som kjemper om tittelen. Til slutt sto det syv finalister igjen.

Halvhjertet

Og vinneren ble altså Peugeot 308. Jeg gratulerer så klart. Men det blir bare halvhjertet fra meg også.

Peugeot 308 - kåret til Årets bil i Europa

For jeg innrømmer det gjerne: Denne så jeg ikke komme. Jeg var trolig ikke alene om å sette ettermiddagskaffen i vrangstrupen når resultatet av den viktige kåringen ble offentliggjort.

Kriteriene som dommerne skal vektlegge er design, effektivitet, ytelse og spesielt innovative teknologier.

Altså "nybrottsarbeid". Noe vi ikke har sett tidligere. Noe som kan bety noe for bilbransjen for kundene, for miljøet og for bilproduksjon i framtiden.

Selvfølgeligheter

Bilen er både pen og god, men hva er det her vi IKKE har sett tidligere?
Bilen er både pen og god, men hva er det her vi IKKE har sett tidligere?

Les vår test av Peugeot 308 her:

Og for all del, bilen er fin den. Alminnelig pen, ganske drivstoffgjerrig med minste motorisering og på fransk vis – god å kjøre. Selvfølgelig har en ny bil et nytt og tidsriktig design – både utenpå og inni.

Men hva er nytt? Hva er revolusjonerende? Hvor er nybrottsarbeidet – det som virkelig skiller denne fra den gemene hop og som viser oss framtidstrendene?

Unnskyld at jeg spør, men jeg bare lurer ... Veldig.

Villig til å vedde verktøykassa ...

For meg var derfor Peugeot 308 definitivt en outsider som kom rett inn fra venstre i aller siste runde. Trolig for mange andre også. Jeg hadde på forhånd vært villig til å vedde verktøykassa mi på at vi ville få en elektrisk vinner i år.

Min personlige Årets bil-favoritt. BMW i3.  En innovativ sak med mange nyvinninger på bådde teknologi og design.
Min personlige Årets bil-favoritt. BMW i3. En innovativ sak med mange nyvinninger på bådde teknologi og design.

BMW i3 og ikke minst Tesla Model S var klare forhåndsfavoritter. Ikke det at undertegnede er noen stor elbilfantast. Snarere tvert imot – så er jeg såpass konservativ at jeg synes skikkelige biler har eksosrør og sier broom.

Men selv for meg er det ikke til å komme ifra at de to nevnte forhåndsfavorittene byr på mye mer nyskapning og flere viktigere nyheter – enten vi snakker design eller teknologi eller generell nytenkning – som vil er viktigere for framtidens bilproduksjon enn det Peugeoten.

Personlig favoritt

Min personlige favoritt var BMW i3. På mange måter en liten revolusjon i materialbruk, design og ikke minst organiseringen av interiøret.

Jeg sier ikke at den er pen, at alle kan bruke den eller at den redder verden. Men den byr på mange nyheter og gir oss helt klart en pekepinn om bilframtiden. Kanskje aller mest – den i3-en som vi ikke får til Norge i det hele tatt. Den med hjelpemotoren.

Vår test av BMW i3 finner du her:

Jeg mener det, står inne for det og tør å si det høyt. Jeg synes faktisk ikke Peugeoten er en verdig vinner.

Dette er omtrent som en pakke med Mariekjeks skulle vinne tittelen Årets beste bløtkake. (OK – litt satt på spissen da ...)

Ikke gammel og bitter

Aha – en gammel og bitter mann som hater franske biler, som øser av seg eder og galle, tenker du kanskje?

 Undertegnede i en Peugeot 504 Coupe rallybil. En bil jeg elsker... (Foto: Bjørn Lahus)
Undertegnede i en Peugeot 504 Coupe rallybil. En bil jeg elsker... (Foto: Bjørn Lahus)

Vet du hva? Mer feil kan du ikke ta! Jeg har veldig sansen for franske biler generelt og Peugeot spesielt. Jeg har jobbet med merket i mange, mange år.

Jeg har hatt Peugeot som privatbil og jeg kjører rally med en vakker Peugeot 504 coupe V6 fra 1976. Det er en bil som jeg nesten har et kjærlighetsforhold til, selv om den ikke er min. Og jeg tilgir glatt at den er for framtung og understyrer for mye ...

Og jeg syntes oppriktig synd på Peugeot i 1983 da Fiat Uno snøt Peugeot 205 for Årets bil i Europa-tittelen ,omtrent på målstreken det året.

Topp 10: Bilmerkene som mister flest kunder

Kommer nok godt med

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det. Slik er det her også. Jeg er som nevnt glad i Peugeot. Jeg vet at fabrikken sliter tungt.

Bare i fjor tapte de 24 milliarder kroner. Det er vanvittig mye penger. Alt tyder på at de vil fortsette å tape de neste årene.

Jeg håper – eller vet – derfor at denne tittelen kommer godt med.

Forhåpentlig bidrar den til økt salg og dermed økt fortjeneste for den franske fabrikken. Slik at tapene reduseres og at de er sikret videre drift.

Så for all del – gratulerer Peugeot. Det er ikke dere jeg er ute etter. På noen måte. Men jeg sliter oppriktig med å forstå denne juryens tankemåte.

Frankrikes tur igjen?

Det er selvfølgelig skummelt av meg å si det. Jeg har ingen dekning for det og det må derfor betraktes som det dette er – nemlig løst tankespinn fra min side.

Ikke siden 2006 har en fransk bil vunnet. De siste årene har det vært mye tysk. VW Golf i fjor, tysk/amerikanske Opel Ampera året før. Så hadde vi Nissan Leaf (en veldig fortjent vinner) og VW Polo året før der igjen.

Det er faktisk nærliggende å tenke at i år var det Frankrikes tur ...

Les også: Dette var Årets Bil kandidatene