Kjøper du «riktig» nybil er den 20 prosent mer verdt etter tre år, enn bilene som faller mest i pris. Ekstrautstyr og motor avgjør mye.

– Jeg tenkte ikke mye på hvilket utstyr som er lønnsomt, eller gjenkjøpsverdi, da jeg kjøpte ny bil. Jeg syntes bare bilen var stilig. Og søsteren min med maken bil gikk god for den. Det var viktigst for meg, sier Merethe Bjørke (25) fra Råholt.

Nå som hun vurderer å bytte inn den tre år gamle Ford Fiestaen i en ny utgave av samme modell, kan imidlertid manglende ekstrautstyr gjøre bilen mindre kurant.

– Hvilket utstyr som finnes på bilen er viktig med tanke på bruktverdien og hvor lett den er å selge. Det er med på å avgjøre innbytteprisen. Men hvordan den er vedlikeholdt har også mye å si, forteller Ford-selger Kai Birger Austad hos Bilia på Kjeller til Romerikes Blad.

Store forskjeller

At biler faller mye i verdi fra de forlater butikklokalet er velkjent. Men det er stor forskjell på hvor stort verdifallet er, selv innenfor samme bilmodell.

Antatt markedsverdi etter tre år eller 45.000 kilometer er rundt 20 prosent høyere på de bilene som holder seg best i pris, kontra de som har størst verdifall, ifølge biladministrasjonsselskapet Autolease.

Bilene som holder seg best antas å være verdt 68 prosent av nyprisen etter tre år eller 45.000 kilometer, mens de som holder seg dårligst er nede i 48 prosent markedsverdi.

– Selv innenfor samme bilmodell kan det skille 12 til 15 prosent i bruktpris, alt ettersom hvilket utstyr og hvilken motor bilen har, sier Roar Øverby, risk manager i Autolease.

– Opptatt av jåleutstyr

Plassjef ved Bilia på kjeller, Håkon Malmo, forteller at norske bilkjøpere skiller seg fra bilkjøpere i for eksempel Sverige.

– Nordmenn er spesielt interessert i ting som gjør bilen vakrere, sånn som flotte felger og en del sånt jåleutstyr som egentlig ikke betyr noe. Jo dyrere bil du kjøper jo mer får du igjen for slikt utstyr når bilen skal selges brukt, sier han.

Standardbiler fra Sverige er ofte ikke gode nok for velstående, kresne norske kunder.

– Derfor har vi laget egne utstyrspakker som vi setter på biler vi tar inn fra Sverige, for å gjøre bilene salgbare i Norge. Men noen ganger holder det å sette på blanke speilhus og noen blanke rammer rundt ekstralysene. Samtidig er det noe ekstrautstyr som er fint å ha, men som gir lite igjen når bilen skal selges brukt, sier Malmo.

Advarer mot basisbiler

Han forteller at selgerne advarer kunder mot å kjøpe såkalte «basismodeller».

– Årsaken er at de kan få en enorm avskrivning. Vi har flere eksempler på at det blir dyrere på sikt å kjøpe basemodellen selv om den har lavere nypris, fordi den har et større verditap, forklarer Malmo.

I butikklokalene har selger Kai Birger Austad stilt ut en helt ny 2014-modell Ford Fiesta, som vekker interessen hos Merethe Bjørke:

– Den var utrolig kul!

Selgeren har puttet på bilen ekstrautstyr for 27.000 kroner, slik at totalprisen blir 250.000.

– Det synes jeg var dyrt for ekstrautstyret. Klarer meg nok uten mye av det, sier Bjørke.

Viktig å tenke på

Om bilens andrehåndsverdi er viktig, har ekstrautstyret stor betydning. Men jo lenger tid du skal eie bilen, desto mindre betyr de generelle rådene om ekstrautstyr.

Her er noe av det Autolease råder deg til å tenke på:

Farge: Velg en nøytral metallic farge. Autolease anbefaler aldri hvit uten kombinasjon med større sportspakker og store hjul. Småbiler, type Mini og Opel Adam, tåler friskere farger.

Utstyrsnivå: Hovedregelen er å styre unna innstegsvarianter. Her finnes det unntak.

Hengerfeste: Har du behov for hengerfeste, bestill dette hos fabrikk. Det kan bli dyrt å ombestemme seg. Absolutt must på større biler og SUV.

Miljø: Prøv å følge med på kommende regelverk rundt bil og miljø. Autolease ser store endringer på bruktmarkedet når det gjøres endringer i regelverket rundt avgifts- og insentivpolitikk.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

Har du erfaringer rundt dette? Skriv i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Dette er bilene som taper seg minst