Toyota Land Cruiser 70: Dette er som en hytte uten vann og strøm

Jan Erik og Benny presenterer bruktbiler – dette er en legende!

Jan Erik og Benny har en klassisk gjest med seg i studio. Her spilles det inn bruktbilinnslag til vårens sesong på Broom TV.
Jan Erik og Benny har en klassisk gjest med seg i studio. Her spilles det inn bruktbilinnslag til vårens sesong på Broom TV.

I vårens sesong av Broom på TV, blir det faste bruktbilinnslag.

Vi i redaksjonen kommer i studio med våre egne bruktbilvalg – og så får vi nok veldig raskt avslørt hva Broom-Larssen mener om dem. Både på godt og vondt.

De siste dagene har det derfor vært full aktivitet i et stort studio sentralt i Oslo. I dag er det Bennys tur – og vi vet at han har med seg noe helt spesielt som skal på TV.

Ring ring:

Tidsmaskin

– Hei, Knut! Kan du høre raklingen i bakgrunnen?!? Dette er skikkelig dieselmotor, fra den tiden det var vanskelig å høre forskjell på en lastebil og en vanlig personbil med dieselmotor. Ikke noe turbo eller intercooler. Bare en god, gammeldags maskin som gjør jobben sin høyt og trutt!

– He he, snakker vi gammel Toyota her?

– Det gjør vi! Akkurat nå er vi i gang med å filme Toyota Land Cruiser fra 1986. En skikkelig tidsmaskin – og jeg koser meg stort, forteller Benny – mens vi hører Larssen hoie i bakgrunnen!

Denne Land Cruiseren ble aldri noen stor suksess i Norge, til
  det var den nok litt for primitiv sammenlignet med mange av konkurrentene.
  Men i dag er dette en ekte klassiker!
Denne Land Cruiseren ble aldri noen stor suksess i Norge, til det var den nok litt for primitiv sammenlignet med mange av konkurrentene. Men i dag er dette en ekte klassiker!


Tør ikke fortelle 2-åringen at han har solgt Land Cruiseren ...

Uten strøm og vann

– Fått mange kritiske spørsmål fra Jan Erik rundt denne?

– Nei, egentlig ikke. Han har jo sans for gamle klassikere han også. Men det er klart at man enkelt kan fastslå at dette i dag framstår som en mildt sagt primitiv og gammeldags bil. Det merkes med en gang man setter seg inn. Det er liksom ingen ting her: Bare et tynt ratt, en lang girspak og en tynn blinklyshendel. Det har jammen skjedd litt av hvert på bilfronten siden 1986!

– Men samtidig er det sjarmerende og ikke minst: Det funker! Litt som en hytte uten innlagt strøm og vann. Kanskje er det litt uvant og tungvint med en gang. Men når man bare får omstilt seg, fungerer det veldig bra. Og den store styrken til denne bilen er naturligvis at alt er så enkelt, men samtidig robust. Det er en grunn til at dette er førstevalget hvis du skal krysse en ørken, eller ta deg fram i verdens minst gjestmilde strøk, sier Benny.

Dette visste du neppe om Land Cruiser – eller?

Ingen børstraktor

- Men fortell litt mer om bilen!

– Jo, denne heter Land Cruiser 70 og er faktisk den første av Land Cruiser-modellene som ble tatt inn til Norge. Produksjonen startet på 50-tallet, men de kom ikke til Norge før i 1983. Det vil si at den fikk med seg jappetiden, da børstraktorene hadde sin storhetstid. Men den var ikke Land Cruiser med på, til det var den nok for sær, mener Benny.

– På hvilken måte?

– Rett og slett for primitiv og enkel for dem som syntes det var viktig å vise seg fram. Dette var nok mer bilen for gårdbrukere og skogsarbeidere. Det er jo hakket før traktor dette – og bruksområdene er sannelig ikke så forskjellige heller.

– 3,4-liters dieselmotor med 122 hestekrefter, det sier litt om at det har skjedd ting med motorteknologi siden denne var ny. Det går ikke veldig kjapt unna, kan du si. Her er det også bladfjærer både foran og bak. Holdbart og solid, men det går unektelig ut over komforten, ja!

Interiøret er av typen enkelt - veldig enkelt! Men det er nå
  i det minste femtrinns girkasse, servostyring og varmeapparat her.
Interiøret er av typen enkelt - veldig enkelt! Men det er nå i det minste femtrinns girkasse, servostyring og varmeapparat her.


Land Cruiser pickup – denne er unik og ustoppelig

Så godt som uslitelige

– Hva må man gi for en bil som dette nå?

– Det er selvfølgelig helt avhengig av hva slags stand den er i. Men et fint og godt holdt eksemplar ligger nok på rundt 100.000 kroner. Da skal alt virke og være på stell – ikke minst er det viktig at rusten ikke har fått lov til å formere seg.

– Det er det som til slutt tar knekken på de fleste av disse bilene. Mekanisk er de så godt som uslitelige, det bare går og går.

Bil nummer to

– Aner jeg litt må ha-begjær i stemmen din her?

– Det er vel ikke helt fritt, nei! Det er som sagt noe sjarmerende og befriende enkelt med en bil som dette. Jeg kunne nok ikke hatt den som hovedbil, til det har jeg blitt litt for gammel og glad i komfort. Men som bil nummer to, til turer både sommer og vinter ville den vært perfekt. Her er det bare å lempe inn og kjøre dit veien stopper – og enda litt til!

Vi kommer tilbake med flere av Broom-redaksjonens bruktbilvalg etter hvert. Broom er på TV igjen 6. mars.

Norges mest populære brukt-SUV – les mer her:


En ekte offroad-legende er blant de utvalgte bruktbilene i vårsesongen
  på Broom TV. Benny har valgt den ut - på TV skal du få se og høre hva
  Jan Erik mener om det.
En ekte offroad-legende er blant de utvalgte bruktbilene i vårsesongen på Broom TV. Benny har valgt den ut - på TV skal du få se og høre hva Jan Erik mener om det.


Duell: Land Cruiser møter Pajero