BMW X3: Stor Norges-suksess blir ny

Og nå får X3 superlavt forbruk.

BMW går mer drastisk til verks enn vanlig når de facelifter BMW X3. Fronten er helt ny   med ny av avrundet fanger, ny grill og nye lykter. Speilhusene har også fått integrerte blinklys.
BMW går mer drastisk til verks enn vanlig når de facelifter BMW X3. Fronten er helt ny med ny av avrundet fanger, ny grill og nye lykter. Speilhusene har også fått integrerte blinklys.

BMWs satsing i SUV-segmentet i 1999 ble en umiddelbar suksess. Den store firehjulstrekkeren X5 sørget både for solid salg og ikke minst gode inntekter for det tyske premiummerket.

Suksessen banet også veien for en lillebror. Etter noen år kom X3 som også traff blink – ikke minst i Norge.

Nå er den et par år inn i sin andre generasjon – og dermed er det duket for en såkalt facelift.

Bilen får et fornyet utseende, men det er endringene som skjer på motor- og teknikksiden som er de viktigste.

Testen av X3 med 3-liters diesel finner du her:

BMW X3 hoved alt 2
BMW X3 hoved alt 2

Mer krefter – lavere forbruk

Under panseret finner vi nemlig nye motorer – med mer krefter, kombinert med lavere forbruk.

Effekten på 2-literen (20d) går fra 184 hk og 380 nm til 190 hk og 400 nm – mens "Norgesversjonen" fortsatt skal ha 163 hk.

Forbrukstallene er imponerende, særlig for 190-hesters motoren.

Den klarer seg nemlig med bare 0,50-0,54 l/mil. Riktignok avhengig av utstyr og dekk – men det er en reduksjon på 7 prosent fra dagens modell.

Se duellen: X3 møter Volvo XC60

BMW X3 interiør
BMW X3 interiør

Kun bakhjulstrekk

Akkurat som storebror X5, vil nye X3 bli tilgjengelig med kun bakhjulstrekk, i kombinasjon med den minste dieselmotoren. sDrive 18d.

Den norske importøren vil imidlertid ikke ta inn denne. Nordmenn vil nemlig ha 4x4 på disse bilene. Punktum.

Billigste blir dermed 20d. Men hva prisen på facelift-modellene vil være, har vi ikke fått enda. Dagens pris starter på noe over en halv million – men de fleste ender opp med å punge ut opp mot 700.000 kroner når de har fått det "nødvendige" ekstrautstyret på plass ...

LES OGSÅ: SUV-ene som sliter når forholdene blir tøffe

BMW har akkurat gitt X3 en midtlivsoppdatering, med mye nytt også under skallet.
BMW har akkurat gitt X3 en midtlivsoppdatering, med mye nytt også under skallet.

Utstyr

På interiørsiden blir det noen justeringer på knapper, paneler og farger. Det nye iDrive-systemet er naturligvis også på plass. Det betyr blant annet at du får det berøringssensitive menyhjulet som lar deg skrive med fingeren.

Nye X3 får også de dynamiske instrumentene som vi kjenner fra faceliften på 5-serien.

Store endringer

Utvendig er det faktisk mer omfattende endringer enn vi er vant med fra BMW.

Nye, smale og sportslige lykter, speilhus med integrerte blinklys, ny grill og ny og mer avrundet frontfanger gjør at det i alle fall er ganske lett å se forskjell på fronten.

Det er også tatt større grep enn vanlig bak – der skliplaten er blitt betydelig mer markant.

BMW X3 bakfra
BMW X3 bakfra

På bruktjakt? Vi vurderer X3 kontra storebror X5

På plass til sommeren

Det er tydelig at BMW har ønsket å gi bilen et betydelig løft også utseendemessig, for å hanskes med en stadig økende gruppe med konkurrenter.

For øvrig er naturligvis plassen som tidligere – hvilket betyr at bagasjerommet svelger 550 liter.

Nye X3 kommer til Norge i juli – og om de nye motorene med lavere forbruk får noe å si for prisene må vi vente litt med å få svaret på.

Bagasjerommet byr ikke på noen plassorgie, men er enkelt å utnytte fullt ut. God høyde hjelper også når du skal ha med deg veldig mye.
Bagasjerommet byr ikke på noen plassorgie, men er enkelt å utnytte fullt ut. God høyde hjelper også når du skal ha med deg veldig mye.

BMW X3: Bensin eller diesel – hva er smartest?