Lexus LS 600h L: Du kan sitte som en konge – til en tredjedel av prisen

Nypris: 2 millioner. Nå får du den for 653.000 kroner!

Disse baksetene byr på noe av den mest overdådige luksusen i bilverden. Nå kan det bli oppholdssted for deg til mindre enn en tredjedel av nyprisen.
Disse baksetene byr på noe av den mest overdådige luksusen i bilverden. Nå kan det bli oppholdssted for deg til mindre enn en tredjedel av nyprisen.

Lexus la lista skyhøyt med sitt flaggskip, LS. Den ferske bilprodusenten tok på slutten av 80-tallet mål av seg å hamle opp med etablerte konkurrenter som blant andre BMW 7-serie og Mercedes S-klasse.

Og Toyota-sjefene hadde ingen planer om å spare seg til målet – her ble utviklings-pengepungen åpnet på vidt gap og Lexus-avdelingen fikk forsyne seg grovt under prosessen.

Resultatet, som ble presenteret i 1989, er blant annet starten på en 15 år (!) uavbrutt rekke med toppkarakterer hos amerikanske Vehicle Dependability Survey – og en rekke priser for både kundetilfredshet og pålitelighet.

Flere har ment at dette er verdens beste bil. Så en kan vel si at Lexus har lyktes.

Lexus-LS-i-mørket
Lexus-LS-i-mørket

Les vår test av Lexus LS 600h L her

Under en tredjedel av prisen

Tredje generasjon kom i 2007. I lang utgave og med full utstyrspakke – var prisen på denne overfloden av luksus rundt 2 millioner kroner.

Men biler i denne prisklassen er kjent for å ha et brutalt verditap. Så er også tilfelle med denne.

De vare hva vi har funnet på bruktmarkedet i Norge nå: En bil som etter bare 57.200 kjørte kilometer, er nede i under en tredjedel av det den kostet ny, nemlig 623.000 kroner.

Joda, det er fortsatt en kostbar bruktbil. Men i motsetning til mange andre halvgamle luksusbiler, bør denne kunne by på relativt problemfritt bilhold i mange år til.

Dessuten kan du skryte av å kjøre samme bil som Kongen – det norske kongehuset disponerer nemlig en slik.

LES OGSÅ: Oljesjeikenes favoritt har blitt ny

Jada, ny i Norge

Og til alle dere som snakker om reelt verditap kontra import: Bilen er kjøpt ny i Norge, så her snakker vi helt konkret om en prisnedgang på knappe halvannen millioner kroner.

Men la oss snakke mer om bilen:

Dette er nemlig ikke bare noe så sjeldent som driftssikker überluksus, men et skikkelig råskinn også. Den hybride drivlinjen banker ut totalt 445 hk – og sørger for at du har et kraftoverskudd av dimensjoner.


LES OGSÅ: – Skummelt å kjøpe fem år gammel hybridbil?

Det er ikke så mange av de virkelige luksusbilene som byr på firehjulstrekk - men Lexus gjør det. I Norge kan det komme godt med.
Det er ikke så mange av de virkelige luksusbilene som byr på firehjulstrekk - men Lexus gjør det. I Norge kan det komme godt med.

Bare fire seter

0–100 km/t er unnagjort på like over 6 sekunder – og likevel klarer den seg med et blandet forbruk på under literen. Det er nærmest utrolig i en så stor bil, med den slags ytelser og som veier inntil over 2 tonn.

Bilen er for øvrig registrert for kun fire personer – av den enkle grunn at det midterste setet bak i stedet er dedikert til et enormt kontrollsenter hvor du kan stille inn de lenestolaktige baksetene, få massasje, kjøling i setene, spille av DVD-filmer, styre stereoanlegg, legge drikke til kjøling eller ta fram et bord. For å nevne noe av det som stilles til disposisjon ...

For å si det sånn, det vil kunne bli en noe anspent stemning i heimen når spørsmålet om hvem som skal få sitte i baksetet på langturen skal avgjøres.

LES TESTEN: Millionbilen konkurrentene bør frykte

Lexus-LS lykt
Lexus-LS lykt

Et problem

Det er som nevnt ikke mye du vil savne her. Rett og slett fordi den har alt.

Og, i tillegg til det nevnte over, har den firehjulstrekk! Så du kan trygt legge ut på tur over fjellet på vinterstid med denne.

Det eneste som er litt skummelt med denne bilen, er at den nok ikke er det letteste å bli kvitt igjen. For selv om LS har knust konkurrentene i USA, løsnet aldri salget helt i Europa.

På en annen side, du kan helt klart bli "fanget" av langt verre biler enn dette ...

Klikk her for å se hele annonsen

Lexus annonsen
Lexus annonsen




LES OGSÅ: Er dette verdens beste SUV?