Da Nissan lanserte Qashqai tilbake i 2007 var det en dristig satsing. Ut med to gamle travere i Primera og Almera – inn med en bil som mange slet med å skjønne helt hvor hørte hjemme.

Størrelsesmessig et lite hakk over Golf-klassen, men høybygd og med en god dose SUV-faktor.

Navnet var sannelig ikke enkelt det heller – og vi som skriver om bil måtte skjerpe oss skikkelig i starten.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sjekket og dobbeltsjekket skrivemåten: Q a s h q a i. Ble det riktig nå?

Men rart navn til tross. Qashqai ble en større suksess enn Nissan selv hadde våget å tro. Over to millioner eksemplarer har blitt produsert.

Viktig bil

Her hjemme i Norge har bilen vært en eneste stor opptur. Salget har også holdt seg imponerende godt, og slik sett hastet det egentlig ikke med noen oppfølger.

Men nå er altså andre generasjon Qashqai her. Dette er en veldig viktig bil for Nissan og her har lite blitt overlatt til tilfeldighetene underveis i utviklingen,

Broom tester den i og rundt Madrid, der Nissan gjennomfører Europa-lanseringen av bilen. Og etter mange mil med varierende veistandard er vi klare til å gi vår dom over nykommeren.

Splitter nye Qashqai lanseres i Norge i mars - det er all grunn til å forvente at dette blir en ny storselger for Nissan.

Avduket i London – slik presenterte vi nye Qashqai

Kjøreglede 4/6

Første generasjon Qashqai var ingen stor opplevelse bak rattet, men samtidig en helt grei kombinasjon av komfort, forutsigbare kjøreegenskaper og god oversikt takket være ganske høy støttestilling.

Det har ikke skjedd noen revolusjon med generasjon to. Her er det i stedet snakk om mange små grep og mye finjustering. I sum løfter det kjøregleden flere hakk.

Det første jeg legger merke til er støynivået som er blitt vesentlig lavere.

Her er Qashqai nå blant de absolutt beste bilene i klassen.

Komforten er også god. Understellet sluker unna de fleste ujevnhetene. Bilen er stabil og fin også i motorveihastighet. Nytt er at du kan justere styrekraften. Jeg foretrekker alternativet som gir litt mer motstand, da har du rett og slett bedre kontakt med underlaget.

Setene er store og passe faste. Det nye dashbordet gir langt høyere kvalitetsfølelse, og alt er intuitivt og riktig plassert. Qashqai har også fått en mye nytt sikkerhetsutstyr, som frontkollisjonsvarsling, trafikkskiltgjenkjenning, fjernlysassistanse og filskiftvarsling.

Vi snakker fortsatt ikke noen stor kjøremaskin, men Nissan har løftet Qashqai opp blant de beste bilene i klassen også på dette området.

Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90

Interiør / Plass 4/6

Qashqai har blitt et hyggelig sted å være, med høyere materialkvalitet enn de fleste andre konkurrentene kan vise til.

Qashqai har vokst litt i lengde og bredde, den er 47 mm lenger og 20 millimeter bredere enn første generasjon.

I praksis virker kupeen nesten uforandret i størrelse, det er snakk om bare mindre justeringer. To voksne har helt grei plass i baksetet, det er først og fremst i bredden det skorter hvis tre skal sitte her. Seteryggen i baksetet er litt bratt og kan ikke justeres. Nissan har heller ikke tatt seg råd til justering av baksetet i lengderetningen.

Det ville gitt ytterligere fleksibilitet, men er altså noe vi må klare oss uten.

Bagasjerommet har vokst med 20 liter, opp til maksimalt 430 liter. Med det duger Qashqai for familier som ikke har det aller største plassbehovet, og der ungene helst er ferdige med både bakovervendte barneseter og vogner. Qashqai og skiboks har vært en velkjent kombinasjon, det vil nok fortsette også med den nye.

Interiørmessig er det høyere kvalitet i materialvalget enn tidligere. Vi snakker ikke premium, men det ser bra ut og gir et solid inntrykk. Sammen med bedre støydemping, er det med på å underbygge inntrykket av at Qashqai nå har hevet seg over de fleste japanske og koreanske konkurrentene.

Bagasjerommer har ingen problemer med å svelge unna håndbagasje-koffertene til to biljournalister på tur. Men når en hel familie skal på tur, må det pakkes med litt omhu her.

Godt spørsmål: Hvorfor har disse nesten ikke bagasjerom?

Motor 5/6

Her velger vi å konsentrere oss om den nye 1,2-liters bensinmotoren på 115 hestekrefter. 1,2 liter ville vært nesten utenkelig i en såpass stor bil som dette for bare noen år siden. Men på dette området har det virkelig skjedd ting.

Den lille motoren er både kvikk og villig, den henger godt med i bykjøring og på landevei. I motorveihastigheter går den litt tom på høye gir, men den sekstrinns manuelle girkassen er både lettsjaltet og presis. Det offisielle tallet på 0–100 km/t er på 10,9 sekunder, det stemmer også bra med våre erfaringer.

Det er ikke snakk om noe stort overskudd, og med fullastet bil må nok forbikjøringer planlegges litt ekstra nøye. Men det duger, og i forhold til prisen er denne motoren et smart valg.

1,5-liters diesel på 115 hestekrefter gir litt mer krefter, særlig på mellomakselerasjoner. Men forskjellen er ikke veldig stor.

Skal du ha Qashqai med automat, er 1,6-liters diesel på 130 hestekrefter eneste alternativ i starten. Den jobber sammen med en CVT-girkasse som Nissan kaller Xtronic.

Dette er en såkalt trinnløs automat – en teknologi som har vært beheftet med ganske mange barnesykdommer. Nissans utgave er langt fra den verste, men den oppleves som såpass rykkete og masete at jeg ville tenkt meg godt om før jeg valgte dette framfor manuell girkasse.

Manuell eller automat – hva velger du?

Design 4/6

Navnet var merkelig og det var heller ikke lett å bli klok på hvilken bilklasse den egentig tilhørte. Men slike bagateller bet ikke på Qashqai som har vært en eneste stor suksess for Nissan.

Nissan har i praksis begynt på nytt designmessig. Her er det ikke veldig mye som har blitt med over fra forgjengeren. Den nye Nissan-fronten fungerer fint på denne bilen. Linjene er skarpe og sporty og gir et mye ryddigere helhetsinntrykk enn på første generasjon.

Det mest markante er kanskje den skrå sideruta bakerst, her er det klare assosiasjoner til blant andre BMW X3.

Hekken kunne egentlig være hva som helst, de store lyktene som er trukket rundt hjørnene minner mye om Ford Focus.

Dette er et design som neppe skremmer bort en eneste potensiell kjøper. Det kommer sannsynligvis også til å holde seg ganske bra i årene framover. Men jeg klarer ikke la være å tenke at det er litt anonymt. Dette har også litt med farge å gjøre, i forhold til om den ganske diskrete offroad-stylingen skal vises eller ikke.

Så tøff kan en "vanlig" SUV bli

Miljø/økonomi 6/6

Første Qashqai markerte seg med svært lite verditap og var slik sett et veldig fornuftig nybilkjøp.

Det er grunn til å tro at det vil fortsette også med den nye. Ja, de første beregningene fra biladministrasjonsselskapene sier at den vil holde seg enda bedre i pris.

Denne bilklassen øker kraftig, samtidig som Qashqai har godt kvalitetsrykte.

Startpris med 1,2-liters motor er på 247.900 kroner, da med utstyrsnivå Visia. Plusser du på 20.000 kroner får du denne motoren og utstyrsnivå Acenta – det er en god totalpakke.

Rimeligste utgave med 4x4 koster 317.900 kroner. Nissan kan – i alle fall fra starten av – ikke tilby den attraktive kombinasjonen av diesel, 4x4 og automat. Automat får du altså kun i kombinasjon med 1,6-liters dieselmotor og forhjulstrekk.

Co2-utslippet er helt nede i 99 gram/km, med det er Qashqai ledende i klassen, i alle fall en liten stund. For her går det fort unna.

Du skal slite med å finne bil i denne klassen med like høy kvalitetsfølelse som Qashqai, i så fall må du gå til ett av premiummerkene, og da er prislappen en helt, helt annen.

Nissan Qashqai kjører nå inn på det norske markedet i helt ny utgave.

LES OGSÅ: Kan være et av de smarteste nybilkjøpene i 2014

Konklusjon 5/6

Nissan traff blinken med første Qashqai og de gjør det samme med oppfølgeren. Det er snakk om en omfattende forbedring av en allerede bra bil.

Designet er blitt løftet flere hakk, kjøreegenskapene er bedre, det samme gjelder komforten. Innvendig har Nissan virkelig tatt grep og på dette området plasserer Qashqai seg godt over de fleste konkurrentene.

Det samme gjelder støydempingen, biler som Mitsubishi ASX og Subaru XV – og flere andre – framstår som enkle og litt simple i forhold til dette.

Nye Qashqai er rett og slett en veldig gjennomført bil. Det eneste vi kan sette fingeren på er at interiøret kunne vært litt mer fleksibelt, da kunne den også appellert litt bedre til familier med plassbehov. Akkurat der kan det fort bli snaut, men for disse kommer Nissan snart med en helt ny X-Trail som skal by på vesentlig mer plass.

Det vil overraske stort om dette ikke blir en ny bestselger på det norske markedet. Men andre generasjon Qashqai har Nissan igjen klassens beste bil.

Video: Bli med inn i verdens dyreste SUV

Bilen for deg hvis: Du vil ha kompakt og høyreist bil

Ikke bilen for deg hvis: Du har stort plassbehov

Prøv også:

Mitsubishi ASX

Oppskriften er veldig lik som på Qashqai. ASX solgte meget bra da den kom, så har det dabbet litt av. Gir ingen påkostet følelse, men er veldig mye bil for pengene.

Opel Mokka

Hakket mindre enn Qashqai, men appellerer til mange av de samme kjøperne. Europeerne kom sent til denne klassen, men Mokka viser at de absolutt har forutsetninger til å hevde seg.

Subaru XV

Folkelig og med bred appell – også her er prisen svært gunstig. Men du er heller i tvil om at Subaru har spart her og der når du sitter bak rattet.

Bil: Nissan Qashqai Modell: 1,2 bensin DIG Turbo 2WD Motor: 1,2-liter Effekt: 115 hk/190 NM 0–100 km/t: 10,9 sek. Forbruk: 0,56 liter/mil Bagasjerom: 430 liter Pris: Fra 247.900 kroner

Qashqai kommer denne gangen "bare" som femseter, sjuseters-utgaven forsvinner og blir i praksis erstattet med nye X-Trail som kommer til sommeren.

Dette er de beste brukt-SUV-ene