Nissan Qashqai: Nå er bestselgeren blitt billig
Ny modell like rundt hjørnet – du kan gjøre kupp på den gamle.
Nissan var ikke bare tidlig ut med sin kompakte SUV Qashqai – de var på mange måter først! Bilen ble raskt en bestselger, og rett og slett starten på en helt ny klasse.
Takket være den enorme populariteten har også annenhåndsverdien vært god.
Nå er imidlertid en helt ny versjon like rundt hjørnet. Les mer om vår test av den nye her.
Det betyr at prisene faller på utgående modell på bruktmarkedet – og her kan du derfor gjøre noen svært gode kjøp.
LES OGSÅ: Derfor er dette er veldig smart bilkjøp
Lavt verditap
Det som er viktig for mange ved kjøp av bil er nettopp verditap. Og på dette området har Qashqai virkelig vært i en klasse for seg selv.
Ifølge leasingselskapet Autolease er det den bilen som holder seg aller best i pris blant det de kaller "små-SUV-er".
Men heller ikke Qashqai er immun mot verditapet som følge av at det kommer en ny modell. Det er gode nyheter for deg som er på bruktbiljakt.
LES OGSÅ: SUV-bestselgeren blir billigere
Mye bil for pengene
Det ligger i skrivende stund 349 "vanlige" Qashqai på bruktmarkedet – i tillegg til 122 av typen Qashqai +2. Sistnevnte er en litt forlenget versjon, som slik navnet tilsier, har to ekstra seter helt bakerst.
Prisene starter på i overkant av 100.000 kroner for en vanlig Qashqai. Dette er virkelig mye bil for pengene.
+2-versjonene koster rundt 50.000 kroner mer – men da snakker vi også biler som er fra 2009 eller nyere.
LES OGSÅ: Disse vinterdekkene bør du styre unna
Forhjulstrekk er nok
Uten syv seter er inngangsprisen med 4x4 rundt 130.000 kroner – men igjen, da snakker vi altså om 2007-modeller.
Versjonen med syv seter og firehjulstrekk begynner på rundt 200.000 kroner.
Vanligvis ville vi anbefalt å finne en modell med trekk på alle fire hjulene.
Men akkurat på Qashqai er det store flertallet kjøpt nye med "bare" forhjulstrekk. Det betyr også at du neppe gjør noe veldig risikabelt om du går for en slik variant.
Det er jo dessuten svært sjelden at folk flest egentlig har behov for noe mer ...
LES OGSÅ: Her er de 10 SUV-ene med minst feil og problemer
Utstyr og farge
Derfor vil vi heller anbefale bruke pengene på en som er "riktig" utstyrt og har de mest populære fargekombinasjonene. Akkurat nå er det hvit som gjelder – også på Qashqai. Men sort, sølv og grå er også trygge (og kjedelige?) valg.
Utstyrsmessig handler det mest om å kikke etter ordet Tekna – som er den høyeste utstyrsbetegnelsen. Men klarer du å få med skinn, automatgir, navigasjon og glasstak er mye gjort.
Helst ville vi gått for facelift-versjonen, som både ser mer påkostet ut – og er det. Den har også blitt bedre støyisolert – som er et av svært få ankepunkter mot denne bilen.
Dette er Norges mest solgte firehjulstrekker
Dieselfavoritten
Driftssikkerheten er veldig god og her er det gode muligheter for et problemfritt og forutsigbart bilhold de neste årene, så lenge bilen er godt tatt vare på.
Favorittmotoriseringen må nesten bli 117 hk diesel – som gir den fine blandingen av helt greie ytelser og et lavt forbruk.
Men er du i det litt mer spandable hjørnet ville vi tatt den helt ut og gått for topputgaven med 150 hk – så får du faktisk en liten spreking.
LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst