Vet ikke om han vil arve bil-klassikeren
En fjern slektning har gått bort og etterlatt seg denne.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Jeg har via – via etc., fått tilbud om å overta en eldre Alfa Romeo Alfasud fra en fjern slektning som gikk bort for en tid tilbake, da jeg er den eneste i kretsen rundt avdøde med litt bilinteresse. Men må innrømme at det er amerikanske 50- og 60-tallere som tiltaler meg mest.
Så jeg kjenner at jeg blir litt usikker. Er ikke dette egentlig bare en Fiat med finere karosseri, men ellers kjent som en drittbil? Hadde derfor vært interessert i å høre en bileksperts erfaringer om nettopp denne modellen. På forhånd takk!
Benny svarer:
Hei du!
Jeg ser helt klart at det er stor avstand mellom din bilinteresse og den lille italienske Alfasuden.
Men i motsetning til deg synes jeg bilen er både spennende og morsom. Den har fint lite med Fiat å gjøre, bortsett ifra at de har samme opphavsland.
Jo da – den ruster noe aldeles forskrekkelig, og den generelle kvaliteten er ikke all verden. Slik sett kan vi være enige om at det er en møkkabil.
Men dette er helt klart en bil som fortjener å bli tatt vare på, mener nå jeg. Dette er langt ifra noe dagligdags syn lengre, og de fleste med bilinteresse hadde blitt glade for å kunne overta en slik. Det hadde i alle fall jeg blitt.
Ellers kan jeg ikke skryte på meg mye erfaring med modellen. Annet enn at jeg hadde enn kompis i ungdommen som gikk til innkjøp av en slik bil som "nødskyss" når han ikke kunne kjøre motorsykkel.
Husker at den brukte så mye olje at han ikke hadde råd til å kjøpe for å etterfylle, men at han tok vare på spillolje fra den lokale bensinstasjonen hvor han jobbet etter skoletid, for å ha noe å etterfylle.
Alfa Romeo GT: Er dette en fin "konebil" til pappa?
Fikk mye skryt!
Alfasud, som ble produsert mellom 1971 og 1989 – altså i hele 18 år – fikk masse skryt og ros da den kom for sine gode kjøreegenskaper. Mye takket være boksermotoren på 1.186 ccm på mellom 63–68 hk, den ga lavt tyngdepunkt.
Etter hvert tilkom også større motorer. Men bilen var lett. Bare litt over 800 kg, og det gjør at den oppleves som ganske kvikk selv med den lille motoren.
Men også designet, som er signert selveste Giorgetto Giugiaro hos ItalDesign, høstet mange lovord.
Selv om den ble produsert i mange år, så stoppet produksjonen på snaut 900.000 biler. Veldig mange av disse finnes ikke mer.
La den for all del ikke stå og råtne på rot. Bilen fortjener en bedre skjebne.
Jeg synes derfor – om du ikke føler for å ta vare på den selv – at du bør la den gå videre til en entusiast som er villig til gi den nødvendig omsorg for et godt bil-liv videre.
Alfa Romeo Arna: Dette er en av verdens dårligste biler
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen–og lykke til!
Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett
Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: