Dacia Duster: Norges billigste SUV blir mye rimeligere

Nå snakker vi virkelig prisbombe.

SUV en Duster er foreløpig eneste Dacia modell på det norske markedet. Den har akkurat fått en facelift   og ser nå slik ut.
SUV en Duster er foreløpig eneste Dacia modell på det norske markedet. Den har akkurat fått en facelift og ser nå slik ut.

Dacia Duster ble for alvor lansert på det norske markedet i 2013 – og markerte seg da som Norges rimeligste SUV.

Med startpris på 259.900 kroner, la den seg langt under alle sammenlignbare konkurrenter. Det klarer Dacia ved å bruke velkjent og utprøvet teknologi fra eierselskapet Renault.

I tillegg er bilen enkel og ukomplisert – men samtidig robust.

Litt billigere

I fjor høst fikk Duster en liten facelift Viktigst er det som i praksis kan kalles et nytt dashbord, med litt høyere materialkvalitet og endret ergonomi.

Det er fortsatt et langt stykke til at vi vil finne på å kalle det eksklusivt, da er nok ord som "nøkternt" og "funksjonelt" mer dekkende.

Utvendig har Dacia endret på lyktene.

Grillen er også ny og mer markant og bilen har fått litt tydeligere offroadfaktor.

I samme omgang gikk prisene også litt ned, til 247.900 kroner.

LES OGSÅ: Samme bil – men denne heter Terrano


Dacia har gjort Duster litt mer påkostet innvendig, med høyere materialkvalitet og nytt design.
Dacia har gjort Duster litt mer påkostet innvendig, med høyere materialkvalitet og nytt design.


Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart

... og så mye billigere

Til når har du bare kunnet kjøpe Duster med firehjulstrekk, men fra nyttår av markedsfører også importøren en utgave med "bare" forhjulstrekk.

Det gir nok noe dårligere fremkommelighet – men det gjør underverker for en allerede lav pris. Med tohjulstrekk går nemlig prisen på Duster North Edition ned til 189.900 kroner. Da kan vi trygt ta fram begrepet "prisbombe"


Ikke ribbet

En såpass stor bil med god bakkeklaring og god innvendig plass til under 200.000 kroner, skal du virkelig slite med å finne. Under panseret har denne utgaven samme 1,5-liters dieselmotor som utgaven med 4x4, den yter 110 hestekrefter.

CO2-utslippet synker fra 135 til 127 gram/km. Det gir blant annet 15.000 kroner mindre i avgift.

Bilen er heller ikke ribbet for utstyr i standardutgave. Dacia tilbyr fint lite av fancy utstyr, men her er noe av det som er standard: Elektriske vindusheiser og speil, fjernstyrt sentrallås, høydejusterbare frontlykter, kjørecomputer med seks funksjoner, multifunksjonsratt og beskyttelse under motoren.


Den nye utgaven av Dacia Duster kommer til Norge mot slutten av året, importøren har som ambisjon å holde dagens prisnivå på den.
Den nye utgaven av Dacia Duster kommer til Norge mot slutten av året, importøren har som ambisjon å holde dagens prisnivå på den.


Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster

Tidsmaskin


Her er noe av det vi skrev da vi testet Duster for et snaut år siden:

Dette er en tvers gjennom ærlig og ukomplisert bil. Den gjør alt det en bil av denne typen skal gjøre – til en pris ingen av konkurrentene er i nærheten av å matche.

Til gjengjeld føles den litt som en tidsmaskin. Jeg er liksom ikke helt i 2013 når jeg sitter bak rattet i denne bilen. Til gjengjeld er det heller ikke så mange 2013-finesser her som kan komme til å gjøre stygge innhogg i bankkontoen når bilen får noen år på baken. Dette er en bil for de som ikke bryr seg om å ha siste nytt på bilfronten. Folk som ser på bil som en ren bruksgjenstand og absolutt ikke noe statussymbol.

De er heller ikke opptatt av å ha masse utstyr å leke seg med. Og hvis de bytter inn en åtte-ti år gammel bil, vil de neppe synes at Duster føles umoderne. Dette er en motvekt til det de fleste konkurrentene driver med, og det kan vi absolutt ha bruk for!

Klikk her for å lese hele saken:



SUV-en Duster har blitt en stor suksess for Dacia, etter tre år gir de den nå en liten oppgradering.
SUV-en Duster har blitt en stor suksess for Dacia, etter tre år gir de den nå en liten oppgradering.


Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her: