Subaru WRX STi: Snart kan du kjøpe din egen "rallybil"

Du ser vel hvem som kommer med en ny versting?

Subaru har tradisjoner for å lage noen skikkelig barske biler   og de aller råeste får tilleggs betegnelsen WRX STi. En splitter ny slik modell er nå lansert! (Foto: Subaru)
Subaru har tradisjoner for å lage noen skikkelig barske biler og de aller råeste får tilleggs betegnelsen WRX STi. En splitter ny slik modell er nå lansert! (Foto: Subaru)

Det er mange som drømmer om å være rallybil-sjåfør – og aller helst å vinne World Rally Championship (WRC). Ja, ikke bare på TV-spill, men i virkeligheten.

For én nordmann gikk den drømmen i oppfinnelse – Petter Solberg ble den første, og til nå eneste nordmann som har vunnet WRC. Og bilen han kjørte i den legendariske sesongen var en blå Subaru Impreza WRX.

Nå er en helt ny WRX-modell like rundt hjørnet.

- Subaru WRX STI er en helt ny bil, og den kommer til Europa og Norge til våren, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

Denne Subaruen holder følge med det meste

Rallybil til gatebruk

Det morsomste for alle som drømte om å kjøre Petters rallybil, var at det faktisk var mulig.

Ja, nesten i alle fall. For Subaru Impreza WRX STi, som hvem som helst kunne kjøpe, var nærmest for en rallybil å regne – selv om den var godkjent for å kjøre på offentlige veier.

Og selv om Solberg ikke kjører WRC lenger – kan du også i framtiden få en real smak av WRC-sirkuset fra Subaru.

Les testen av Subaru Forester – en ekte folkehelt

Subaru STI bakfra
Subaru STI bakfra

Gullfargede felger

Og skal det være Subaru-versting, skal den helst være knallblå med gullfelger. Det er liksom signaturen på en skikkelig WRX STi.

Bilen vises på bilutstillingen i Detroit - og bildene derifra vil nok falle i smak hos WRX-entusiastene.

Denne kan bli både rå og rimelig

Skjuler ikke råskapen

Ikke bare er det brede skjermer, stylingkit, diffusor, fire enderør, knallblå lakk og gullfargede felger – på panseret er det et stor luftinntak og på bakluka en gigantisk vinge.

Akkurat slik det skal være på STi-modellene – på grensa til vulgært, eller noen knepp over - vil kanskje noen si. Det er i alle fall ikke noe nedtonet over denne bilen.

Det er jo egentlig like greit. Hvorfor skal en egentlig forsøke å legge skjul på at det finnes over 300 spinnville hestekrefter under panseret?

Her snakker vi heftig familiebil

Mye krefter

Ja, for det er nemlig snakk om seriøs effekt på denne bilen. Kilder vil ha det til at vi snakker om 305 hk og et dreiemoment på 393 nm.

Det er naturligvis en boxermotor – og selv om det er fire sylindre kan vi nærmest garantere skikkelig godlyd på denne.

- Prisen på WRX STI er ikke klar, men med en 2,5 liters motor på 305 hk, så blir det ingen volum-modell, men du verden for en morsom bil for de utvalgte som velger å kjøpe denne STI-en avslutter Thrane.

Subaru STI profil
Subaru STI profil

LES OGSÅ: 5 på topp – med disse blir vinterføret en lek!