Passat CC: Lekker - men kan være en potensiell tapsbombe

Les hva Broom-Benny mener om den lekre coupeen.

Som nybil er tapet stort, mens på bruktmarkedet kan du gjøre gode kjøp. Bildet viser VW Passat CC som 2009 modell.
Som nybil er tapet stort, mens på bruktmarkedet kan du gjøre gode kjøp. Bildet viser VW Passat CC som 2009 modell.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har falt litt for VW Passat CC men er virkelig usikker på om dette er et godt kjøp? Tankene mine surrer litt rundt låseproblematikken til Passat hvor den fryser seg fast, er dette noe som også forekommer på en CC?

Et annet bekymringspunkt er jo bruktbilprisen. Etter å ha sett på denne bilen et halvt år, ser det ut som at den ikke selger noe godt i det hele tatt? Burde jeg være redd for et kriminelt pristap etter 2–3 år? Takk for svar. Mvh. Øyvind

Benny svarer:

Hei Øyvind!

VW Passat CC – eller bare CC som den nå heter - var en bil som fikk ganske mye oppmerksomhet da den kom, men som kanskje har gått litt i glemmeboka for mange nå.

Men en liten menighet er det der – som elsker denne bilen. Mange av dem er derfor både godt fulgt opp og velutstyrte. Slik entusiastbiler ofte er.

Nå går det ikke tydelig fram av spørsmålet ditt om du tenker på en helt nye, eller et brukt eksemplar av arten. Men jeg skal prøve å gi et svar som dekker opp begge alternativer.

Nisjebil – på godt og vondt

CC er helt klart en nisjebil. En ikke altfor romslig sak, men allikevel på nesten fem meters lengde. Det er med denne som med nisjebiler flest. De koster gjerne en del mer en standardutgaven på den ene siden - på den andre siden så taper de seg mer også. Rett og slett for at det er et smalere marked, med færre kjøpere.

Det er derfor ingen stor hemmelighet at en litt godt utstyrt VW Passat stasjonsvogn med kurant motorisering er en bedre og mye mer lettsolgt investering.

CC har hatt og vil nok ha et mye styggere verdifall enn ditto "husmor/far"-utgaver..

Det er prisen man ofte må betale for å skille seg litt ut. Takk og pris for at noen i alle fall er villige til å gjøre det. Det hadde unektelig vært litt kjedelig om alle kjørte stasjonsvogn.

CC-en er ofte kjøpt og eid av entusiaster - som ikke knuslet når de krysset av i tilbehørslista. Mange biler er derfor godt utstyrte.
CC-en er ofte kjøpt og eid av entusiaster - som ikke knuslet når de krysset av i tilbehørslista. Mange biler er derfor godt utstyrte.

Om jeg skal forsøke å trekke noen konklusjon her så må det være at det å kjøpe en helt ny slik bil ikke er kjempesmart om man ser rent investeringsmessig på det.

Nyere brukt er beste kjøp

På bruktmarkedet derimot kan du finne gode kjøp. Bilene er – som du er inne på – ikke akkurat det aller hotteste på bruktmarkedet. Det er de neppe den dagen du skal selge igjen heller, men ved å velge en bil fra for eksempel 2011/12 bør det aller verste verditapet være tatt.

Samtidig som du får bil med fem års fabrikkgaranti – forutsatt at den er solgt ny i Norge.

Da er vi plutselig over på kvaliteten. Det ligger vel i kortene at Passat CC deler veldig mange komponenter med moderbilen. Trolig også låsekassene uten at jeg vet det helt 100 prosent.

På nyere biler skal det ikke være de samme problemene her som på de eldre bilene fra VW. Den generelle kvaliteten til VW har blitt mye bedre de siste årene, så den er ikke noe dårligere enn på andre tyske biler. Noe smårusk kan jo selvfølgelig forekomme, men det gjør det jo på alle biler.

Har du lyst på en – så synes jeg du skal kjøpe deg en!

Lykke til!

Les vår test av VW Passat CC her:



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: