Suzuki SJ: Kenneth gravde fram denne – og fikk en idé

Dette har du neppe sett maken til

Suzuki FJ er velsignet med god framkommelighet fra før. Men da Kenneth Sømåen fikk gravd fram den gamle helten fikk han en ide om hvordan den kunne bli enda mer ustoppelig ...
Suzuki FJ er velsignet med god framkommelighet fra før. Men da Kenneth Sømåen fikk gravd fram den gamle helten fikk han en ide om hvordan den kunne bli enda mer ustoppelig ...

Kenneth Sømåen er en bilinteressert kar – han er også over snittet kreativ. I forbindelse med det årlige arrangementet, Ferdinand Ice Festival (FIF) som avvikles på Vurrusjøen, ville han gjøre noe nytt.

Ideen fikk han da han skulle grave fra den gamle Suzukien, som var mer eller mindre nedsnødd.

Siden jobben hans til vanlig er salg av ATV – og de selger en del beltekit til disse hvert år – skjønner du kanskje hvor dette bærer av sted ...

Dette går først i stykker på bilen din

Del med dine Facebook-venner

Beltebil!

Sømåen er født og oppvokst i en familie som er "litt" mer motorinteressert enn folk flest. Og Kenneth er alltid på plass på FIF – der det er isbanekjøring i ulike varianter som står høyest på prioriteringslista.

Hvert år gjøres det nemlig i stand flere kilometer med baner på den islagte Vurrusjøen. Til helga braker det løs igjen.

Og Kenneth ville denne gangen stille opp med noe helt unikt – nærmere bestemt en Suzuki beltebil!

Som kjent er ikke dette noe du kan få bare ved å henvende deg til den japanske bilprodusenten. Så Kenneth tok skrutrekkeren, vinkelsaga og momentarmen i egne hender. Her var det bare å sette i gang.

FIF forfra
FIF forfra

Dette kaller vi skikkelig off rokader!

Var noen utfordringer

Prosjektet tok raskt form. Men det ble betydelige utfordringer underveis. Blant annet baseres hjulene til FJ-en på fem bolter – og alle tilgjengelige beltekits har fire.

Det ble noen utfordringer underveis i prosessen - blant annet at Suzukien baserer seg på fem bolter, mens alle beltekitene krever fire ...
Det ble noen utfordringer underveis i prosessen - blant annet at Suzukien baserer seg på fem bolter, mens alle beltekitene krever fire ...

Men senteret av alle felgene ble skåret ut og pussa til – og med 37 mm spacerplater var det klart for montering av beltene.

Ja, prosessen var naturligvis noe mer omfattende enn den kan høres ut som her. Men Kenneth anslår at det tok 13 timer totalt.

Men som evigunge Ingrid Espelid Hovig pleide å si på fjernsynskjøkkenet "me har juksa litt", og gått rett til det ferdige produktet.

Og det er sannelig litt av et skue. Her kan du se video av den første prøveturen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ql1NXUsfYs4&feature=youtu.be

Høy fart gir bedre komfort

– Hvordan er det å kjøre en Suzuki med belter?

– Etter to-tre timers kjøring, vil jeg si at det fungerer fint. Den er ganske stiv i fjæringen nå, i motsetning til hva den er med originale hjul/dekk. Veldig lite fjæring i selve beltekitet, så nå er det kun bladfjærene i understellet som fjærer. Mye vibrasjon i sakte fart (10-20 kmt), straks man får opp farten så avtar dette betraktelig. Går stødig og greit i 50-60 km/t på veien, ute i snøen ser 30-4 km/t grei marsjfart, forteller Kenneth.

Slik bygger du om bilen til beltebil

Fem kilometer med isbane

Da ombyggingen var ferdig, ble den lille beltebilen lakkert og "sminket", slik at den er klar for FIF.

Der vil den få selskap av en rekke andre rariteter – som en Boble med ski i stedet for for hjul, en jet-snøscooter, MC med ispigger og ikke minst en rekke lekre sports- og superbiler som skal få rase fra seg.

Banen Vurrusjøen Ice Way drives av NMK Engerdal. Den har en isbane på totalt 4 km – og en bredde på 20–30 meter.

Ny verdensrekord?

På langstrekken, som måler en knapp kilometer, er det mulig å oppnå hastigheter oppimot 200 km/t.

- Vi har fått innvilget søknad om å brøyte opp en egen fem kilometer lang strekke senere. Men det rekker vi ikke i år. Neste år derimot.

- Og hva skal denne strekningen brukes til?

- Tja, det kan vi ikke si alt for mye om enda. Men vi håper vel på noen rekorder, humrer arrangør Gunnar Sømåen Birkenfeldt i Ferdinand Motor.

FIF bakfra
FIF bakfra

SE VIDEO: Dette kaller vi kostbar krasj