Broom-året 2013: - Det året jeg kjørte i grøfta – med vilje

En helt vanlig biltest ble plutselig dramatisk for Broom-redaktør Knut.

Det er aldri hyggelig å havne i grøfta   men noen ganger er alternativet langt verre. Broom redaktør Knut Skogstad og familien hans kom heldig fra det, tross alt.
Det er aldri hyggelig å havne i grøfta men noen ganger er alternativet langt verre. Broom redaktør Knut Skogstad og familien hans kom heldig fra det, tross alt.

Hvor mye husker du fra da du var ni år? I mitt tilfelle er det ikke mye. Men et minne sitter helt som spikret. Da jeg var ni år, kjøpte faren min for første gang helt ny bil.

Ut med vår Ford 17 M. Inn med en splitter ny Mazda 929.

Året var 1976 og jeg husker – som om det var i går – at jeg tenkte at nå var jeg selv halvveis til førerkortet. Ni år gammel – og ni år igjen. Gjett om det føltes som en evighet den gangen!


Elsket å kjøre bil

Da jeg endelig ble gammel nok og førerkortet var i boks, var det tid for å ta igjen for alt dette. En helt ny verden åpnet seg opp. Av frihet, muligheten til å kjøre hvor man ville. Det aller beste den gangen: Alle turene på kveld og natt. I lyset fra dashbordet, med musikk på stereoen.

Jeg har alltid elsket å kjøre bil. Og bortsett fra et noe uheldig frontmøte med en eldre dame i Fiat Ritmo (helt og holdent min skyld!) et par år etter at jeg fikk førerkortet, har jeg aldri vært innblandet i noen ulykker. Før i 2013.

LES OGSÅ: Dette er bilen faren min kjørte

30–40 nybiler

Jobben min i Broom handler om mange ting, en av dem er å teste biler. I løpet av et år kjører jeg noe sånt som 30–40 forskjellige nybiler. En uke sist sommer sto Kia Carens på testplanen. Ikke akkurat en bil som fikk pulsen min til å øke i utgangspunktet, men underveis i testperioden en bil jeg ble mer og mer imponert over den.

Kia gjør mye riktig om dagen, og med Carens har de laget en gjennomført smart familiebil. Plass til sju – og med en liten dose premiumfølelse selv om prisen er gunstig.


Hele familien med på test – duger denne som familiebil?


Overraskende manøver

En tidlig ettermiddag i juli er vi på vei til barnebursdag i Kiaen. Ungene mine på 4 og 2 1/2 år sitter bak i barnesetene sine. Det er lett kø på E18. Svingete og med fotobokser, det gjør at hastigheten blir litt hakkete. Det er typisk en sånn kjøretur som kan være litt søvndyssende, så jeg konsentrerer meg om å følge godt med, både foran og bak oss. Så skjer det:

– Hva er det den holder på med?

Jeg tenker høyt inni meg når jeg får se at varebilen foran oss bremser hardt opp og blinker til venstre for å krysse motgående kjørefelt. En overraskende manøver å gjøre når du ligger i kø på E18.


Voldsom fart

Jeg husker at jeg kaster et blikk på midtstripen på veien, har den virkelig lov til å svinge her? Jo da, det er ingen sperrelinje.

Jeg står hardt på bremsen selv, så sjekker jeg i ren refleks speilet for å se om det kommer noen bak. Og det gjør det! En stor Ford Transit nærmer seg i det som ser ut som voldsom fart. Den kan ikke ha mulighet til å stoppe.

De neste par sekundene skjer det utrolig fort. Jeg rekker egentlig ikke å tenke, automatisk vrir jeg rattet over og kaster bilen vår ut i grøfta til høyre.

LES OGSÅ: Flere og flere havner i grøfta


Så blir det stille

– Men hva er det du gjør?!?, roper kona som er helt uforberedt på manøveren.

Det går noen tiendedeler, så smeller Forden inn i hjørnet på varebilen med et brak. Så hardt at varebilen blir slengt rundt og havner i grøfta på den andre siden av veien, med fronten motsatt vei av slik den opprinnelig sto.

Den nå hardt skadede Forden fortsetter framover, bilen bak der igjen fortsetter forbi oss. Så blir det stille.

Det første jeg gjør er å snu meg, sjekke at ungene sitter trygt i barnesetene. Det gjør de!

Komme oss unna

Når jeg forsøker å spille av hendelsen oppe i hodet mitt etterpå, er det helt tomt mellom at jeg ser bilen komme bak oss – og til vi står ute i grøfta. Akkurat den manøveren gikk på ren autopilot.

Jeg tror ikke det er noe du kan øve på eller forberede deg på. Heldigvis er vi mennesker skrudd slik sammen at vi instinktivt forsøker å komme oss unna når vi skjønner at vi er i fare.

Når jeg sitter her og skriver dette et halvt år etter, kjenner jeg igjen på takknemligheten for at det gikk så bra. Vi havnet ikke mellom en bil som sto stille og en tungt lastet varebil som kom i stor fart bakfra. Jeg tør fortsatt ikke helt tenke på hvordan det kunne gått.

Her kan du lese testen av Carens – et kupp for familiene

For en gjeng, for noen kolleger! Jeg er både stolt og glad for å få jobbe med disse folkene. Jeg er også stolt over ALLE rekordene vi har tatt i 2013!
For en gjeng, for noen kolleger! Jeg er både stolt og glad for å få jobbe med disse folkene. Jeg er også stolt over ALLE rekordene vi har tatt i 2013!

Bare begynnelsen

Heldigvis er det også mange gode minner fra året som snart er over. For den lille gjengen vår i Broom har det vært et år med mange oppturer. Vi har jobbet steinhardt for å gjøre Broom til Norges største nettside på bil. Da vi startet for snart fem år siden, var vi bittesmå i forhold til de største konkurrentene. Så har vi jevnt og trutt gått forbi dem – til vi i høst kunne gå ut med nyheten om at vi er nummer én.

Uansett hva du driver med her i livet, er det viktig å sette seg mål, å ha noe å strekke seg mot. Jeg elsker jobben min og føler meg utrolig privilegert som kan ha dette som jobb, sammen med dyktige og motiverte kolleger. Vi har nådd mange av målene våre sammen – men dette er bare begynnelsen.

Det startet i januar – vi feiret ny rekord

Tesla

Det som kanskje har overrasket meg mest med bilåret 2013, er hvordan elbilene har kommet fossende. Det bilspørsmålet jeg har fått flest ganger må være dette:

– Har du kjørt Tesla, eller?!?

Model S har kommet som et nytt og friskt pust inn i bilverden. Ellers så tradisjonelle og trygghetssøkende nordmenn har kjøpt en avansert og kostbar bil fra et merke nesten uten historikk. Med bare noen få forhandlere, fint lite apparat for oppfølging – og veldig mange usikkerhetsfaktorer.

Tesla kan være det neste store i bilverdenen. Men det skal nok heller ikke veldig store skjær i sjøen før Elon Musks bileventyr går på grunn og bare blir en liten parentes i bilhistorien. Men jo lenger de kommer i utviklingen og jo flere biler de klarer å selge, jo mer øker sjansen for at Tesla faktisk skal klare å utfordre alle konkurrentene med lange tradisjoner og mye større ressurser enn de selv har. Det er noe bilbransjen absolutt har godt av!

Model S: Nei, den er ikke perfekt!

Politikerskapte fordeler

Tesla har også vært heldige med timingen. I årene etter at finanskrisen slo inn over store deler av verden, har mange bilprodusenter vært opptatt av å spille i forsvar. Det har handlet om kutt og innsparinger – ikke offensive satsinger og innovative produkter.

I Norge nyter elbilene godt av en rekke politikerskapte fordeler. Vel og bra – selv om jeg personlig synes dette blir altfor snevert. En ladbar hybridbil vil i praksis ofte være langt mer miljøvennlig enn en elbil, men den er ikke i nærheten av å få de samme fordelene. Her bør det skje noe!


Tøff konkurranse

Det har aldri vært bedre å være nybilkjøper i Norge enn i 2013. Utvalget er historisk stort og prisene gunstige. En stor stasjonsvogn eller en SUV har ofte samme prislapp i dag som for ti år siden – forskjellen er bare at de fleste av oss (heldigvis) tjener en god del mer enn vi gjorde for ti år siden. Og ikke minst: Bilene har også fått mye mer utstyr og luksus.

Dette kommer bare til å fortsette. Bilbransjen er under enormt press og jeg kan ikke tenke meg mange bransjer der konkurransen er tøffere.

Et eksempel: Audi, BMW og Mercedes har de siste årene beveget seg inn i nisjer som tidligere var forbeholdt de mer folkelige merkene. Det har de hatt stor suksess med. Hva gjør de som da taper? Jo, de må naturligvis slå tilbake, og en av måtene de gjør det på, er å gjøre bilene sine langt mer eksklusive og påkostede enn før.


Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium


Premium-faktor

I år har jeg blant annet kjørt Ford Fusion, den amerikanske utgaven av nye Ford Mondeo som kommer i 2014. Bak rattet er det en kraftig opptur i forhold til dagens Mondeo. Større, stillere, mer komfortabel – og med en premium-faktor vi tidligere ikke har forbundet med Ford.

Det samme fant jeg i nye Opel Insignia Country Tourer. Den har akkurat kommet på markedet og er en spydspiss i det som skal bli et comeback for Opel i Norge.

Det er heller ikke veldig lenge til det kommer en ny VW Passat. I forhold til det VW gjorde med siste generasjon Golf, tror jeg det er all grunn til å vente seg et solid skritt oppover også for Passat. Det vil flytte grensene for hele klassen.

Og hva skal de tyske premiumkameratene gjøre før å møte dette? Jo, de må naturligvis dra til enda litt mer de også!

Først med nyhetene

Jeg gleder meg stort til å rapportere om alt dette her på Broom i året som kommer. Vi skal som vanlig være først med nyhetene – fra morgen til kveld.

Og så håper jeg på et 2014 uten en eneste tur i grøfta!

LES OGSÅ: Kanskje det smarteste bilkjøpet i 2014