Alfa Romeo 156 Crosswagon: Denne vinterbilen er det ikke mange som vet om

Her kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet.

Det er ikke ofte Alfa Romeo byr på en bil som er spesielt godt egnet i Norge. Men med 156 Crosswagon gjorde de nettopp det. Her fikk du stasjonsvogn, 4x4 og ekstra høy bakkeklaring.
Det er ikke ofte Alfa Romeo byr på en bil som er spesielt godt egnet i Norge. Men med 156 Crosswagon gjorde de nettopp det. Her fikk du stasjonsvogn, 4x4 og ekstra høy bakkeklaring.

Når vi hører Alfa Romeo, tenker nok mange først og fremst på eksotiske og sportslige modeller. Det italienske merket har lang tradisjon for å bringe på banen vakre, morsomme og tøffe biler.

Dessverre har kvaliteten vært varierende, i mange år svingte det faktisk mellom ganske dårlig og helt elendig.

Det de fleste IKKE forbinder med dette merket, er en skikkelig vinterbil, tilpasset norske forhold. Men det finnes det også.

De har nemlig laget en modell som kalles 156 Crosswagon.

Derfor er Alfa Romeo 156 en potensiell bruktbil fra helvete ...

Italiensk Norges-bil

Dette var på mange måter Alfa Romeos svar på Audi Allroad, Volvo XC70 og ikke minst Subaru Outback.

Den bygde riktignok på en mindre bil, men prinsippene med stasjonsvogn som utgangspunkt, 4x4, økt bakkeklaring og litt røffere stylingdetaljer var det samme.

Crosswagon er noe så sjeldent som en Norges-bil laget i Italia!

TEST: Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Crosswagon annonsen
Alfa Romeo Crosswagon annonsen

Nå er det "gi bort"-pris

Vi har funnet en 2004-modell på bruktmarkedet som virkelig byr på mye bil for pengene. Dette er faceliften av 156 – som blant annet byr på et mer moderne interiør enn forgjengeren.

Ny kostet denne doningen fra 455.000 kroner, og var faktisk en av de dyreste Alfa Romeoene til salgs på nybilmarkedet i Norge.

Knappe 10 år senere blir den din fra under 100.000 kroner! Det er seriøst mye bil for pengene, om du finner en som er velholdt og pen.

Dårlig plass

"Vår" bil har den velkjente 1,9-liters dieselmotoren på hele 150 hk og 305 nm – som gjør den ganske så sprek.

0–100 km/t tar 10,5 sekunder, men det er i fart, og ikke ut av lyskrysset, at kreftene utnyttes best i denne bilen.

Forbruket er heller ikke avskrekkende, 0,71 l/mil lar seg høre.

Vi skylder imidlertid å gjøre oppmerksom på at om plass er viktig, så er ikke dette riktig bil for deg. Bagasjerommet er faktisk mindre enn i sedanversjonen av 156. Det rommer kun 360 liter.

Alfa Romeo 147 som pendlerbil: Fornuft eller galskap?

God framkommelighet

Firehjulsdriften fungerer slik at 57 prosent av kreftene går til bakdekkene, og de resterende 43 framover. Det skal sikre at kjøreegenskapene blir gode og lekne, selv om du har trekk på alle fire hjul.

Framkommeligheten er ytterligere forbedret av at bakkeklaringen er økt med hele 6,5 centimeter mer enn en vanlig 156 Sportwagon (stasjonsvogn).

Skal du kjøpe Alfa Romeo 156? Dette bør du vite

Alfa Romeo Crosswagon bakfra
Alfa Romeo Crosswagon bakfra

Bra utstyrt, men ...

Bilen vi har funnet er grå metallic, med beige interiør. Det er en fargekombinasjon mange vil leve fint med.

Bilen har ellers sportslige og gode skinnseter, klimaanlegg, multifunksjonsratt og xenon. Det er montert nesten nye helårsdekk på bilen, i følge annonseteksten.

Med 140.000 kilometer på telleren kan det være lurt å undersøke bilen godt før en slår til. Historikk og vedlikehold er Alfa og omega på disse bilene ...

Klikk her for å se hele annonsen

Alfa Romeo Crosswagon forfra
Alfa Romeo Crosswagon forfra

Dette er bruktbilene fra helvete