annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

9. mars 1964. Det er en viktig dato for alle med litt over middels biinteresse.

Det var nemlig denne datoen en av bilverdenens aller største suksesser ble født.

Bak tunge fabrikkdører på en fabrikk i Dearborn, Micihigan i USA ble nemlig den aller første Ford Mustangen produsert.

Enten du er opptatt av amcar eller ei. Dette er en bil som alle, absolutt alle har et forhold til. Det aller fleste av oss et godt sådant. Bilene er for lengst både klassikere og ikoner.

Er dette verdens fineste Ford Mustang?


Sjette generasjon

Det er altså snart 50 år siden. I passelig tid til å feire 50 årsjubileet, lanserer Ford nå sjette generasjon av sportsbillegenden med en helt ny modell, men med klare drag av 60-tallets Fastback-utgaver pent innbakt i et moderne skall.

Ta det bare med ro. Den kommer, tradisjonen tro, selvfølgelig som cabriolet også!

Ford satser langt mer globalt enn tidligere med den nye Mustangen.

Karosseriformen er ikke til å ta feil av. Den er fortsatt lav og bred med gjenkjennelig taklinje. Vi kjenner igjen den glefsende grillen, de brede «hoftene», og ikke minst de klassiske tredelte baklampene. Til tross for at de ikke lengre er runde, kjenner vi igjen frontlampene også.

Å gjenskape et ikon i moderne form er ikke enkelt, men her har Ford gjort en god jobb. Også innvendig skinner det klassiske designet gjennom i all den moderne staffasjen.

På motorsiden blir det tre forskjellige alternativer til å begynne med.

Les vår bruktbiltest av Ford Mustang, her:

8, 6 eller 4...

Som seg hør og bør en V8 på 5-liter på 420 hk og 390 Nm. Garantert en morsom sak som forhåpentligvis sikrer god eksoslyd også.

Seksere har også vært i Mustang-sortimentet helt fra tidenes morgen. Det får du i den nye også. En V6-er på rause 3,7 liter som leverer ca. 300 hk og ca. 270 Nm moment.

Ford Mustang har også hatt firesylindrede motorer tidligere. Oljekrisen tidlig på 70-tallet var bakgrunnen for det den gangen. Nå er det fokuset på forbruk og utslipp som er grunnen til at den nye kommer med fire hull i motorblokka. Vi snakker om en 2,3-liter EcoBoost med turbo.

Effekttallene kjenner vi ikke, men Ford lover en flat og god momentkurve, samt at bilen skal være morsom å kjøre også med denne under det lange panseret.

Ford Mustang II: Dette er bilen som skuffet en hel verden

Morsom å kjøre

Apropos morsom å kjøre: Ford Har lagt mye vekt på kjøreegenskapene på nykommeren. Ny og omarbeidet forstilling er på plass, samt ny og uavhengig avfjæret bakaksel. Dette skal gi bede kjørekomfort og bedre veigrep.

Innvendig er den både tøff og moderne, men med et klart hint tilbake til opphavet i 1964.

Den får også et nyutviklet stabilitetsprogram som etter sigende skal gjøre kjøringen både tryggere og morsommere.

Samtidig får den ny og mer moderne teknologi, slik som trykknapp-start, Blind Spot Monitoring, Cross Traffic Alert og valgbare kjøreprogrammer som betjenes med vippebrytere plassert under radioen. De fem kjøreprogrammene blir Normal, Sport, Track, Snø og Regn.

Global

Ford Mustang skal ikke lengre være bare en amerikansk drøm. Den lanseres nå mer globalt og bredere enn noen gang tidligere. Og viktig for oss: Den kommer også til Norge.

Ford Mustang 4x4: Denne kunne forandret bilhistorien

Vises 50år etter

Den nye mustangen vises 17. april neste år. Nøyaktig på dagen 50 år etter at den første aller første Mustangen ble vist offentlig.

Raskere, penere, mer raffinert sier Ford selv om den Nye Mustangen.

Alle bilene blir 2015-modeller ifølge chassisnummeret, men de første kundene – som naturlig nok er hjemmemarkedet USA – vil kunne få sin sjette generasjons Mustang allerede høsten 2014. Akkurat som for 50 år siden...

Raskere og penere

– Vi bygde den nye Mustangen fra grunnen av, som en raskere, penere, mer raffinert og mer effektiv bil, men uten å miste noe av den rå appellen folk har forbundet med Mustang i et halvt århundre nå. Slik avslutter Ford sin pressemelding.

Det gleder et bilhjerte!

Les også: Vår store kjøpeguide til klassisk Ford Mustang