Det gir en egen glede å kunne registrere at biler som var steindyre da de var nye, blir stadig mer overkommelige jo eldre de blir. Og det fine er at de aller dyreste faller raskest i pris.

Noe av det aller dyreste du kunne kjøpe i 2005 var BMWs muskelbil M5.

Ny måtte du gjerne punge ut over 1,5 millioner kroner, og deretter legge på X antall tusenlapper til - før den hadde alt det utstyret du ønsket deg.

Men nå, noen år senere, har vi funnet en bil på bruktmarkedet som koster nesten en tredjedel av dette. Fortsatt mye penger, ja, men nå har vesentlig flere råd til å unne seg den steinbarske familiebilen med vaskeekte V10-er under panseret.

Dette er den nye M5-en

Barnehageekspress

Forrige generasjon M5 (E60/61) kom på markedet som 2005-modell. Og effektøkningen fra den forrige M5-en var formidabel - fra 400 hk til 507!

Det gikk avsindig fort. Hva det betyr? Jo, 0–100 km/t er unnagjort på 4,7 sekunder – mens toppfarten uten den elektroniske fartssperren er oppimot 330 km/t.

Alt dette på en fullgod familiebil med fem seter og med masse bagasjeplass! Det kaller vi en potent barnehageekspress ...

BMW Alpina Touring: Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

BMW M5.

Ombygd

For bare to år måtte du gjerne ut med drøyt 800.000 kroner for en brukt M5 av denne årgangen. Nå starter prisene på rundt 630.000 kroner.

Men bilen vi har funnet er altså enda billigere. Den har en prisantydning på 606.000 kroner, når omregistreringsavgiften er gjort opp.

Det gjør den til Norges billigste M5 av nest nyeste karosseri. Men det hører med til historien at den for bare noen dager siden kostet nesten 70.000 kroner MINDRE.

Se hele annonsen her

Stor prisreduksjon

Bakgrunnen for den relativt bratte prisøkningen, er ifølge selger, at mange som tok kontakt mente at med så lav pris måtte det være noe galt. Det bedyres nå i annonsen at så ikke er tilfelle:

Så og si 100 prosent strøken, står det.

Men noen negative sider er det likevel. Blant annet kilometerstand. Den har rukket å kjøre 145.000 kilometer - og i en M5 er det neppe snakk om at eieren utelukkende har kjørt som en prest, for å si det sånn.

Det skal imidlertid også nevnes at dette er solide og vellagde biler, som skal tåle den julingen de får - og være god for langt mer enn nevnte kilometerstand.

BMW M5 interiør.

Trimming - til glede og besvær

Et usikkerhetsmoment i så måte, er det likevel at nettopp denne modellen har fått montert ESS kompressorkit og Supersprint eksosanlegg. Tilsammen har dette gitt betydelig økt effekt - til 630 hk.

Det er mye. Mer enn bilen egentlig er bygget for. Så er spørsmålet om du synes det er positivt eller negativt at du har såpass mye ekstra muskler.

Norges billigste E60 BMW M5 står i Oslo.

Noen ganger blir faktisk en gammel Volvo for rask for en BMW M5