BMW i3: Stor suksess – nå blir det ventelister

BMW klarer ikke å møte etterspørselen etter nye i3.


i3 blir startens på BMWs elbilsatsning   og omtales som 'morgendagens bil i dag'. Men det er store problemer rundt utleveringen av bilen til norske kunder.
i3 blir startens på BMWs elbilsatsning og omtales som "morgendagens bil i dag". Men det er store problemer rundt utleveringen av bilen til norske kunder.

i3 er BMWs første elbil – og i elbil-landet Norge har den ikke uventet fått en strålende mottakelse.

Allerede før den kom til Norge, hadde BMW rundt 1000 bestillinger på den.

Nyskapende design, innovativ teknologi og ikke minst en relativt gunstig prislapp er blant det mange har latt seg lokke av.

Lang ventetid

Nå har bilen vært i landet en stund, og BMW har i dag rundt 2000 kunder som vil kjøpe.

Problemet er bare at mange av dem nok må belage seg på å vente. Ja, kanskje må de vente veldig lenge.

Interiøet er også i en helt egen stil. Men BMW har lykkes med å skape premiumfølelse og bruker mye gjenvinnebare materialer for å understreke miljøprofilen.
Interiøet er også i en helt egen stil. Men BMW har lykkes med å skape premiumfølelse og bruker mye gjenvinnebare materialer for å understreke miljøprofilen.

Heftig hybrid: Denne kan være farlig for lommeboka

Mangel på informasjon

Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) skriver nå at lite har gått på skinner for BMW i forbindelse med lanseringen av i3.

Problemene har faktisk stått i kø – og forhandlerne er angivelig fortvilet over prosessen.

Kunder som har meldt sin interesse for bilen, skal ikke ha fått informasjon om når de kunne få bilen. Heller ikke når de kunne velge farge eller utstyr.

Her skal det ha manglet noe så banalt som et bestillingssystem mellom ordre og produksjon av bilen.

LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner

Ville ikke være nok

I forkant av lanseringen av i3 i Norge, mente BMW at de skulle få minst 150 eksemplarer av bilen til Norge inneværende år. Nå skal dette være justert ned til knappe 50.

Neste år har den norske importøren fått tildelt 1000 i3-er.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør hos BMW i Norge, Kjetil Myhre, sa tidlig i prosessen til Broom at han tvilte på at det ville være nok biler. Nå viser det seg at den antakelsen var helt riktig.

Nå jobber BMW intenst med å få tak i flere biler, men stor etterspørsel også i andre markeder gjør den jobben vanskelig.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Markeds- og informasjonssjef Kjetil Myhre i BMW Norge konstaterer at etterspørselen etter den elektriske bilen BMW i3 er stor, men at de sliter med å få nok biler.
Markeds- og informasjonssjef Kjetil Myhre i BMW Norge konstaterer at etterspørselen etter den elektriske bilen BMW i3 er stor, men at de sliter med å få nok biler.

Fort 300.000 kroner

Prisene på i3 starter på 237.000 kroner. Det er bare 10.000 kroner mer enn bestselgeren Nissan Leaf. Men i kjent BMW-stil er prisen litt annerledes etter at du har fått det utstyret du "må" ha. Det betyr blant annet:

Komfortpakke advanced (inkluderer blant annet multiratt, cruise control, LED-lys, navigasjon business): 14.400 kroner

Driving Assistant plus (inkluderer blant annet aktiv cruise control med stop&go, kollisjonsvarsling, skiltleser): 6.800 kroner

Connected Drive servicepackage (gjør at i3 alltid er koblet opp mot nettet, henter live data om trafikkinformasjon, parkeringsplasser, ladestasjoner osv. 3 års abonnement er inkludert): 6.800 kroner.

Legg til at du får leveringsomkostninger, hurtiglading og vinterdekk, så er du raskt på rundt 300.000 kroner. Og fortsatt finnes det en god del utstyr som mange gjerne nok vil ha

Dømt til å bli suksess – les testen av i3 her:

BMW i3 skrått bakfra
BMW i3 skrått bakfra

Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!