annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Nissan Leaf var sist måned Norges mest solgte bil. Og det er ikke bare som nybil at elbilen går unna i store antall.

Leaf er også helt i toppen på bruktimport.

Så langt i år har det kommet inn over 1.000 brukte Leafer, svært mange av dem fra Frankrike.

Sponset kjøperne

At de kommer nettopp fra Frankrike, har forresten en ganske spesiell årsak. Som vi har skrevet om tidligere her på broom.no har Frankrike hatt en særegen tilskuddsordning ved kjøp av elbil.

Der har nemlig myndighetene sponset alle som har registrert en elbil i Frankrike med 7.000 euro, eller rundt 55.000 kroner. At mange av disse bilene så har endt i Norge, var neppe med i beregningen da ordningen ble innført. Og denne har nå blitt strammet inn.

LES SAKEN: Vi støvsugde Frankrike for bruktbiler

Hett tema

Det mange kjøpere av bruktimportert Leaf kanskje ikke har tatt høyde for, er at disse bilene mangler en del utstyr som er standard i Norge – og som i praksis kan gå ut over både bruksegenskaper og noe så grunnleggende som rekkevidden på bilen.

Brooms bilekspert Benny Christensen har registrert at dette har blitt et hett tema blant mange Leaf-eiere, og er litt forundret over at mange kjøpere ikke sjekker nøyere før de kjøper.

– Ja, dette med ulikt utstyrsnivå og spesifikasjoner har vært et tema rundt bruktimport i flere tiår. Biler som leveres til de nordiske landene har i mange tilfeller hatt såkalte "vinterpakker", de har vært spesielt tilpasset vårt klima med kalde vintre. Slike ting kan jo være ekstra viktig på en elbil, og her er det altså forskjeller, forteller Benny.

Test av varmeapparat: Disse bileierne fryser mest

Nordisk spesifikasjon

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum hos den norske Nissan-importøren bekrefter at norsksolgte Leaf kommer med såkalt nordisk spesifikasjon.

– Viktigst her er nok at våre biler har batterivarmepakke. Det er en varmepakke som slår inn dersom utetemperaturen når under et visst nivå. Det er viktig for å ivareta batteriet.

– Dessuten har bilene varme i ratt, forseter og bakseter. Dessuten oppvarmede vindusspylere og oppvarmede sidespeil, forteller Maneas Bakkum.

LES OGSÅ: Dette burde alle biler hatt!

Vil bli kostbart

– Og dette har altså ikke de fransksolgte bilene?

– Nei, de nordiske spesifikasjonene er ikke tilgjengelig på nybilmarkedet der. Det er sikkert strengt tatt mulig å ettermontere varme i ratt og seter osv., men med ledningsnett som skal inn og mye som skal demonteres, tror jeg dette vil bli såpass kostbart at svært få kunder vil vurdere det i etterkant, sier Maneas Bakkum.

– Har dere eller forhandlerne hørt fra eiere som har kjøpt bruktimportert Leaf som ikke er fornøyd med bilen sin?

– Vi har liten kontakt direkte mot disse kundene, men jeg kan bekrefte at vi har sett noen kommentarer på elbilforum, avslutter Nissans informasjonssjef.


Større verditap

Brooms bilekspert mener det bør være snakk om en betydelig "rabatt" hvis man skal kjøpe Leaf uten nordisk spesifikasjon:

– Hel klart! En ting er de praktiske bruksegenskapene på bilen mens man eier den. Det er også viktig å vite at disse bilene temmelig sikkert kommer til å bli oppfattet som litt mindre kurante i bruktbilmarkedet senere. Det igjen gir større verditap. Slik har det alltid vært med bruktimporterte biler, men det kan nok bli enda større utslag på en bil som Leaf.

– For all del: Jeg fraråder ingen å kjøpe bruktimportert Leaf, men man skal vite hva man gjør – og vurdere hele bildet her, både selve bilen og det økonomiske rundt dette, sier Benny.

LES MER: Bruktimportert bil – da skal du som regel ha rabatt