CX-7: Denne SUV-en er tøff – og sjelden

Bare én er til salgs - og den har stått i over to år!

Mazda CX 7 kom først med stor bensinmotor   og det er en svært sjelden bil på det norske bilmarkedet. Enkel å selge er den nok heller ikke.
Mazda CX 7 kom først med stor bensinmotor og det er en svært sjelden bil på det norske bilmarkedet. Enkel å selge er den nok heller ikke.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny

Som gammel Mazda-mann synes jeg det er spennende å følge med på de mer sjeldne eksemplarene som finnes på bruktmarkedet.

En av dem er CX-7 MPS, altså verstingutgaven av SUV-en CX-7. Der er en bare en eneste til salgs i Norge og den koster over 500.000 kroner.

Likevel synes jeg det er mye både bil og ikke minst motor for pengene, hvis man sammenligner med andre konkurrenter. Er du enig og tror du dette kan være et godt kjøp? Vennlig hilsen fra Tom Helge.


Benny svarer:

Hei Tom Helge. Godt å høre fra en ekte entusiast og jeg skjønner godt at det er spennende å følge med på litt sjeldne biler i bruktmarkedet, jeg har brukt noen timer på det opp igjennom jeg også!

Mazda CX-7 2,3 MPS med 265 hestekrefter er ganske riktig en sjelden fugl på norske veier. Den kostet over 770.000 kroner ny for fire-fem år siden, og var slik sett nærmest uselgelig.

Her skulle du virkelig være Mazda-entusiast for å kjøpe! Jeg tror importøren solgte i underkant av ti biler – totalt!

Denne motoriseringen var skreddersydd for det amerikanske markedet, og der borte var dette en rimelig bil. Det kan vi altså trygt si at den ikke var etter å ha vært gjennom det norske avgiftssystemet.

Jeg husker den fikk mye skryt både for kjøreegenskaper og også draget fra motoren. Designet var også tøft og skiller seg fortsatt fra mengden, synes jeg.

Jeg måtte jo ta en liten titt på det ene eksemplaret som ligger ute til salgs og her ringte det også noen bjeller hos meg. Ganske riktig! Den bilen har vi faktisk skrevet om før, og mye kan tyde at den mildt sagt ikke er enkel å selge brukt.

XC-7 møtte Volvo XC60 – det ble knockout ...


Blitt en glemt bil

Den lå nemlig ute høsten 2011 også. Både kilometerstand og prisantydning er nøyaktig den samme som nå. Hvis det ikke er noe feil i annonsen, betyr det altså at bilen har stått usolgt hos denne forhandleren i over to år nå.

Noe sier meg at det da bør være muligheter for å prute!

Det er absolutt mye motor for pengene. Slik sett skal du slite med å finne biler som matcher denne i forhold til prisen. Konkurrenter med stor dieselmotor vil kanskje ha enda mer bunndrag, men har mindre morofølelse på toppen enn du får i en bil med så stor bensinmotor.

"Godt kjøp" – der er jeg imidlertid litt mer i tvil ... Du får samme bil med 2,2-liters dieselmotor fra rundt 300.000 kroner nå, da riktignok med høyere kilometerstand. Men disse vil nok oppleves som langt mer kurante i bruktmarkedet, tross alt.

Men er du entusiast, har lyst på akkurat denne bilen og har tenkt å ha den i mange år – da det bare å slå til. Men jeg ville som sagt forsøkt å forhandle litt om prisen.

Jeg må også legge til at CX-7 aldri ble noen storselger. Til det kom den altfor sent med dieselmotor, pluss at mange nok oppfattet den som for trang til tradisjonell, "norsk familiebruk". I bruktmarkedet er dette en litt glemt bil, særlig etter at lillebror CX-5 kom på banen og ble en stor suksess for Mazda.

Her kan du lese hva vi skrev om bilen sist



Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen Velkommen – og lykke til!

Feil og problemer på SUV: Dette er de beste

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: