annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

2013 har blitt det store gjennombruddet for elbiler i Norge.

De to siste månedene har elbiler toppet registreringsstatistikken for nybiler her til lands.

Og i hjulsporene til nybilene, har det samtidig rullet inn et betydelig antall bruktimporterte elbiler til Norge.

Kreative mellommenn

Midt oppe i dette har vi sett et svært spesielt fenomen rundt elbilen Nissan Leaf. Over 1000 eksemplarer av denne bilen har funnet veien til Norge som bruktimport.

Avisen Dagens Næringsliv har ved et par anledninger skrevet om den omfattende importen av Nissan Leaf fra Frankrike. Det er land vi vanligvis ikke forbinder særlig sterkt med bruktimport av biler til Norge.

Men her har kreative mellommenn utnyttet en fransk subsidieordning - slik at den franske staten i praksis har subsidiert norske elbilkjøpere med betydelige beløp.

Helt til topps: Les mer om Leaf-suksessen her

Ingen krav til eiertid

Rent konkret har de franske myndighetene en tid sponset de som har registrert en elbil i Frankrike med 7000 euro, eller rundt 55.000 kroner.

Bilene har blitt registrert, ofte som leiebiler. Slik har man også fått refusjon av momsen. Så har bilene blitt solgt til Norge - hvor både firmaer og enkeltpersoner har stått i kø for å sikre seg "brukte" elbiler. Det har ikke vært noen krav til eiertid, eller kjørelengde.

Elbilfeberen raser i Norge. Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober - og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.

En Toyota er snillest i hybridklassen – les mer om den her:

Tette igjen

At noe sånt kunne skje, var naturligvis ikke i beregningen til de franske myndighetene, og nå har de tatt skritt for å tette igjen dette.

Subisidie-beløpet senkes. I tillegg blir det krav til eiertid, minst seks måneder eller 6000 kilometer. På kort sikt kan det bety bråstopp for elbil-importen fra Frankrike - før det eventuelt vil kunne begynne å rulle igjen.

Mye på bruktmarkedet

Per i dag ligger det 160 brukte Nissan Leaf ute til salgs på finn.no.

Det rimeligste eksemplarer et er 2011-modell som har gått 22.000 kilometer - den blir din for 149.900 kroner.

Ser vi på biler som har rullet så lite at de i praksis er nybiler, er det svært mye å velge mellom, enten de har gått fem eller hundre mil. Her starter prisene på rundt 200.000 kroner- i praksis sparer man fort et sted mellom 30.000 og 50.000 kroner på dette, kontra å kjøpe ny bil fra norsk Nissan-forhandler.

Tøff kamp: Ford Kuga møter VW Tiguan til duell


Elbilen Leaf har blitt en stor suksess for Nissan - og har for alvor gjort at elbilene markerer seg på registreringsstatistikkene.


Her er tre smarte nybilkjøp