VW Twin-up: Den får sensasjonelt lavt forbruk

Skal bruke 0,11 liter på mila – les hvordan de får til det.

Her kommer en skikkelig sparebøsse   VW Twin up skal klare seg med 0.11 liter diesel per mil.
Her kommer en skikkelig sparebøsse VW Twin up skal klare seg med 0.11 liter diesel per mil.

Volkswagen ruller akkurat nå inn elbilen e-up! på det norske markedet – og kommer til å markere seg sterkt på registreringsstatistikkene med den.

Dette er den elektriske utgaven av småbilen up! som vi fra før kjenner med bensin- og dieselmotorer.

Men VW har ikke tenkt å gi seg med dette.

Omfattende satsing

Nå har de nemlig sendt ut første bilde og en del fakta rundt det som foreløpig betegnes som en konseptbil.

Navnet er Twin-up. Her snakker vi hybrid – med kombinasjon av dieselmotor og elektrisk motor. VW har kommet sent på banen både når det gjelder hybridløsninger og rene elbiler – men når de til slutt kommer, er det snakk om en omfattende satsing. Drivlinjen i denne bilen er forresten hentet fra konsernets ekstrem-sparebøsse XL 1.

LES OGSÅ: Fire bruktbiler du kanskje har glemt

Bruke som ren elbil

På Twin-up snakker vi imponerende forbrukstall. VW går ut med at den skal klare seg med i gjennomsnitt 0.11 liter diesel per mil.

Det tallet fremkommer etter målinger gjennom en definert testsyklus. Helt grunnleggende her er at Twin-up er en ladbar hybrid. Det vil si at du kan lade den fra en vanlig stikkontakt for eksempel både hjemme og på jobben – og dermed bruke den som en ren elbil over kortere avstander.

LES OGSÅ: Dette blir en av Norges billigste biler

Ingen racerbil

Konkret er det snakk om en maksimal elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Twin-up har et batteri på 8,6 kilowatt og dieseltanken rommer 33 liter.

Den tosylindrede dieselmotoren yter 48 hestekrefter, det er det samme som kommer fra elmotoren. Til sammen blir dette da på tysk ingeniør-matematikk 74 hestekrefter.

Noen racerbil er den ikke. 0–100 km/t tar 15,7 sekunder, toppfarten er for øvrig på 140 km/t.

Favoriserer elbiler

Som de øvrige up!-utgavene er også Twin-up en bil for maks fire personer.

De norske avgiftsreglene favoriserer i dag rene elbiler, mens biler som Twin-up får fint lite av insentiver og fordeler.

Etter hvert som det kommer flere biler av denne typen, vil debatten rundt dette garantert blusse opp. Fordelen med en ladbar hybrid er blant annet at rekkevidden blir en helt annen – og i praksis slik at mange kan klare seg med én bil i stedet for to.

LES OGSÅ: Norges billigste bil får skryt