Disse dagene er det mest kø

Oslo er verstingbyen i Norden – bruker tre arbeidsuker i året i kø.

Det blir stadig mer bilkø rundt de største norske byene   og særlig på ettermiddagstid er situasjonen ille i Oslo. (Foto: Scanpix)
Det blir stadig mer bilkø rundt de største norske byene og særlig på ettermiddagstid er situasjonen ille i Oslo. (Foto: Scanpix)

Jobber du i en av Norges fire største byer – og pendler med bil inn til arbeidsplassen? Da er du sannsynligvis godt kjent med fenomener som rushtid og kø.

Trafikkmengden har nemlig økt i mange år, uten at veiutbyggingen har klart å holde følge.

Dermed blir det mer og mer stillestående kø – og tendensen er at rushtiden vokser i lengde, både morgen og kveld.

Samles anonymt

Dette underbygges i en ny undersøkelse publisert av navigasjons-produsenten Tom Tom. Deres Traffic Index er verdens mest nøyaktige måling av trafikkhindringer, og gjøres i 169 byer over hele verden.

Indeksen er basert på reelle historiske hastighetsdata fra kjøretøy som kjører på veinettet i undersøkelsesperioden. Dette betyr at dataene gir dokumentasjon på hvordan bilførerne i flere norske byer faktisk opplever trafikken fra dag til dag. Dataene fra GPS-enheter samles anonymt og med samtykke.

Undersøkelsen sammenligner den reelle trafikkflyten med hastigheten i trafikken i en situasjon uten kø (vanligvis om natten).

Målet er å hjelpe sjåfører, bedrifter og myndighetene til å håndtere trafikkproblemene mer effektivt.

Topp 10: Det farligste du kan gjøre i trafikken

Trafikken forverres

I gjennomsnitt bruker pendlere over hele verden åtte arbeidsdager i kø per år. I Norge er dette tallet mye høyere, og pendlere i de fire største byene tilbringer i gjennomsnitt over to arbeidsuker i kø.

De dyrebare timene som går tapt i rushtiden kunne vært utnyttet på en mer effektiv måte, dersom trafikken styres bedre.

Sammenlignet med fjoråret viser tallene at den norske trafikken forverres.

Alle byene opplever en sterk økning i ettermiddagstrafikken i forhold til samme tidspunkt, opplyser Tom Tom i en pressemelding.

Les hvorfor stadig flere sliter i navigasjonsmenyene

Verre enn Paris

I andre kvartal 2013 er det Moskva, Istanbul og Rio de Janeiro som tar henholdsvis første, andre og tredje plass i oversikten over byene med mest kø.

Oslo er på 18. plass i verdenssammenheng. Det er særlig ettermiddagstrafikken som problemet i hovedstaden.

Ettermiddagsrushet i Oslo er verst i Norden, og blant de verste i Europa, verre enn byer som London, Roma og Paris.

Tallene viser også at Oslo-pendlere som kjører 30 minutter hver vei, tilbringer 102 timer i kø per år. Det tilsvarer nesten 3 arbeidsuker i året.

Oval weekend

Det varierer også mellom dagene - det kan jo absolutt være verdt å merke seg hvis man har mulighet til å flekse litt på tidspunktene man kjører.

Myten om at stadig flere praktiserer ovale weekender, stemmer godt når vi ser på trafikken på ettermiddag.

Torsdag er nemlig ukens mest trafikkbelastede ettermiddag for både Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. I ettermiddagsrushet må du regne med å bruke en time og 48 minutter på en strekning du vanligvis kun ville brukt en time på, dersom du kjører i Oslo.

Mandag morgen blues

Og når helgen er over, er det rett inn i hverdagen for mange av oss mandag morgen.

Da opplever nemlig svært mange å starte arbeidsuken i kø.

Alle de fire norske byene som er med i undersøkelsen viser at morgenrushet er verst på mandager.

Snart kan bilene kjøre av seg selv – se bare her:

Slik ser det ut i årets undersøkelse fra Tom Tom:


tabell-rushtrafikk
tabell-rushtrafikk


Smarte greier: Bilen kjører inn og ut av garasjen helt på egen hånd