Av: Ingrid Treborg

– I en liten bygd må man være kreativ hvis man skal oppdatere ei nettavis daglig. Det er ikke alltid det skjer så mye, sier Salangen-Nyheter-journalist Camilla Finvik i videoen over.

Lokalavisas 11 journalister lager støtt og stadig småsaker med titler som «Ny hylle på Prix», « Tvilsom sneip på bakken», «Andre gang på kort tid: Tomme for popcorn» og « Gjenglemt handlevogn observert: Hva har skjedd her?».

Artiklene blir spredt i en voldsom fart i sosiale medier, og lesertallene har det siste året gått i taket. Artikkelen om den nye hylla på Prix er på ti dager blitt delt over 50.000 ganger på Facebook.

Mandag gjestet Camilla og nettavisens eier Jon Henrik Larsen «God Morgen Norge», hvor de pratet om all oppmerksomheten de får.

– Ingen sak er for liten for oss, sier journalisten.

– Det er jo kjempeartig. Da jeg startet med dette for 13 år siden og tok tak i de bitte små sakene, var det jo kun lokalbefolkningen som la merke til det. Det er nå i den senere tid, etter boka til Atle Antonsen og Johan Golden kom, at vi virkelig har fått kjenne trøkket, sier Larsen.

sal
Hele fem ganger er Salangen-Nyheter nevnt i Antonsen og Goldens bok «Statsråd vant spekeskinke», som harselerer med norsk lokaljournalistikk.

Nylig ble nettstedet også harselert med i «Nytt på nytt», etter saken om den nye hylla på Prix var blitt en farsott på nett.

– Jeg har et krav om å ordne tre saker om dagen, og noen dager er det virkelig tøft. Da er jeg nødt til å lete, og jeg er nødt til å bruke humor som et virkemiddel, sier journalist Camilla og ler.

Hensatt handlekurv

En av de mest delte artiklene fra Salangen-Nyheter er «Gjenglemt handlevogn observert: Hva har skjedd her?».

En handlekurv var blitt hensatt utenfor taxisentralen på Sjøvegan, og dette laget Camilla en sak om.

– Jeg har aldri sett en handlevogn der før! Derfor tenkte jeg at det måtte gå an å lage et eller annet på dette her. Jeg knipset noen bilder og gikk tilbake på kontoret og lot kreativiteten løpe løpsk. Jeg filosoferte litt – hvordan havnet den der? Hva inneholdt den? Jeg fikk faktisk en god del tips om den, forteller hun.

Salangen Nyheter-eier Jon Henrik Larsen sier at han alltid tar alle nye journalister ut på tur i kommunen, for å vise dem hva som er en god sak.

– Jeg viser dem hva jeg ser på som typiske saker. Vi har morgenmøte i redaksjonen, der vi prater sammen og har en god latter sammen. Etter saken om handlevogna, begynte næringslivet å lage en gig ut av dette. De satte ut handlevogner med tilbudslapper på.

alenebil

– Starten på noe mye større

Lesertallene til lokalavisa har eksplodert.

– Det er fantastisk. Vi ser bare starten på noe mye større, sier Larsen.

– Folk er så lei av å se det negative, de tragiske nyhetene. Når du får slike saker som Camilla lager, så får leserne seg en latter og et smil. Det gir litt piff i hverdagen.

Det bor 2000 i Salangen kommune, men Salangen-Nyheter har rundt 8000 unike brukere om dagen.

– Lokalbefolkningen flirer bare. Salangen Nyheter har blitt kjent for de små nyhetene, men vi er jo egentlig en ordentlig nettavis som formidler ordentlige nyhetsartikler. Men vi er blitt kjent for de små, artige sakene.

– Vi kaller det ikke agurknyheter. Vi kaller det for små, gode, positive nyheter, sier Larsen.

Og:

– Man kan trygt si at alt kan skje i Salangen. Det er en liten kommune, men det skjer utrolig mye her.