BMW i3: – Dette er en løp og kjøp-bil!

Broom-Larssen er i Nederland – og imponert over det han kjører.

Broom stiller mannssterke på Europa lanseringen av BMW i3. Larssen har fått kjøre bilen allerede   og er imponert over det BMW har kommet opp med når de nå kastet seg på elbil bølgen.
Broom stiller mannssterke på Europa lanseringen av BMW i3. Larssen har fått kjøre bilen allerede og er imponert over det BMW har kommet opp med når de nå kastet seg på elbil bølgen.

En av høstens store bilnyheter presenteres akkurat nå for norsk presse.

Vi snakker om BMW i3: Førstemann ut i BMWs nye i-serie: Hvis du følger sånn noenlunde godt med, vil du vite at vi da snakker elbil. BMW er ikke tidlig ute her, men når de første kommer, er det snakk om en omfattende satsing.

Hoppe i bilen

Broom stiller fulltallig på Europa-lanseringen i Nederland. Både redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen og Broom-Larssen selv er ute på tur. Vegard for å lage test til nettsiden vår – Jan Erik naturligvis for å lage TV.

Og for en mann som vanligvis forbereder seg svært godt og stiller med manus (som riktignok ikke alltid blir fulgt, det hender han finner på ting underveis ...), må det jo være spesielt for Larssen å bare måtte hoppe i bilen og sette i gang med å filme. Men sånn er det når tiden er snau.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Første etappe

Vi har blitt enige om at gutta skal ringe og rapportere hjem når de har fått kjørt litt bil, og nå ringer telefonen midt på Broom-skrivebordet.

Ring ring:

– Hei Knut, Vegard her! Du, nå har vi unnagjort første kjøreetappe med BMW i3 her og vi er klare for å komme med et førsteinntrykk. Sitter du ved dataen og er klar for å banke ned?

LES OGSÅ: Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?

Skikkelig bortkomne

– Ja visst! Bare prat i vei du – eller er det Jan Erik som skal prate?

– Nei, han har stukket av gårde med TV-teamet sitt allerede. Vi kom litt skjevt ut her, skjønner du. Jan Erik kom rett fra en annen jobb og hadde med seg koffert. Den måtte vi vente på ganske lenge på ved bagasjebåndet. Og vips var de andre vi reiste med og velkomstkomiteen til BMW som sunket i jorden. Og å lete etter folk på flyplassen i Amsterdam er ikke akkurat det enkleste. Du har kanskje vært her du også?

– Jada, jeg har gått lange distanser på den flyplassen ...

– Da vet du at dette er DIGERT. Så vi vaset nå litt rundt her, og følte oss som skikkelig bortkomne gutter på tur. Men til slutt fant vi fram og fikk hoppet inn i bilene, Og dette ser absolutt lovende ut, sier Vegard.

Løp og kjøp!

– Ja fortell, hvordan er førsteinntrykket?

– Jeg synes Jan Erik oppsummerer det veldig bra når han fastslår at dette er en "løp og kjøp-bil". Det er virkelig en kul bil og den går som et skudd.

– Vi var begge veldig spente på designet, hvordan den ser ut i virkeligheten. Ofte kan det jo være ganske stor forskjell på det – og hvordan en bil ser ut på bilder. Her fikk vi en opptur. Den ser rett og slett skikkelig tøff ut fra de fleste vinkler. Bare bakenden er vi fortsatt litt usikre på, begge to.


BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.
BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.


Les også: Eksperimentell Mini kan bli nestemann ut etter BMW i3


170 hestekrefter

– Ellers er det litt sånn "Jøss, så stor den er!": Plassen er nemlig imponerende god. Bagasjerommet er begrenset, med bare 200 liter. Men både foran og i baksetet er det mye plass i denne bilen. Den føles også veldig luftig og oversiktlig bak rattet.

– Noe annet som virkelig imponerer er motoren. 170 hestekrefter gir skikkelig overskudd og herlig med krefter når gir bånn gass. Her har BMW helt tydelig lagt vekt på at det skal være moro å være sjåfør, selv om man ratter rundt i en elbil. Slik sett er det nesten litt rart at de ikke har gitt den hakket hvassere kjøreegenskaper. Den oppleves som litt høy og også litt for myk – men det er mulig jeg mener det fordi jeg automatisk forventer meg sporty kjøreegenskaper i en BMW. Det får du ikke i samme grad i i3, sier Vegard.


Heftig hybrid: Denne kan være farlig for lommeboka


Elbil fra bunnen

– I forhold til alt dette, forsvarer den prislappen – fra 237.100 kroner?

– Ja, det er det vi mener den gjør – til fulle. Du får rett og slett utrolig mye bil for pengene her. Jeg synes også BMW har lykkes med å gi den nødvendig premiumfølelse, både i interiør og støydemping. De tar vare på merkevareidentiteten sin også når de lager elbil, dette er gjennomførte saker.

– i3 er konstruert og utviklet som elbil helt fra bunnen av. Dermed slipper man også mange kompromisser underveis. Den oppfattes og oppleves som en veldig helstøpt bil, og jeg tror alle de som allerede har bestilt den hjemme i Norge har gjort noe veldig smart.

Den norske Tesla-feberen imponerer også i USA


Rekkevidde

– Men du ettersom vi snakker elbil her – da må vi vel også ta med noe om rekkevidden?

– Ja, klart! BMW oppgir selv mellom 130 og 160 kilometer, men det skal være mulig å kjøre bilen hele 200 kilometer i et optimalt kjøremodus.

Som vanlig når det gjelder elbil: Dette avhenger veldig av sjåføren – og ting som topografi og klima. Men jeg håper vi skal få en pekepinn på hvordan dette fungerer i praksis etter hvert som vi får kjørt bilen her nede, sier Vegard.


Stoppet av politiet

– Da må du hilse til Jan Erik når du ser ham igjen!

– Jepp, det skal jeg gjøre. Det siste jeg så til ham var at han og teamet ble stoppet av politiet fordi de kjørte med åpen bakluke og filmet ut av den. Det hadde nederlandsk politi tydeligvis ikke heeelt sansen for. Kan du skjønne det? He he.

LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner

00 BMW i3 bakfra
00 BMW i3 bakfra

Les også: Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!