Elbil: Så billig kan du "snike i køen"

Nei - du behøver ikke legge 700.000 kroner i en Tesla for å få alle fordelene.

Vi kjøper elbiler som aldri før   men pionerene i markedet har havnet solid i skyggen av nykommerne. Det betyr at du nå kan plukke dem opp for småpenger.
Vi kjøper elbiler som aldri før men pionerene i markedet har havnet solid i skyggen av nykommerne. Det betyr at du nå kan plukke dem opp for småpenger.

Elbil-feberen herjer vilt i Norge for tiden. Særlig rundt de største byene som har kollektivfelt, bommer - og gjerne lange køer.

Der er vi vel også ved saken kjerne. Elbil-kjøperne er vel ikke nødvendigvis så mye mer miljøbevisste enn alle andre.. Men de er lei av nevnte køer og skyhøye regninger fra bomselskapene. De har tatt konsekvensen av det og kjøpt elbil. I tillegg kan de mange steder parkere gratis.

Årets store bilsnakkis i Norge er definitivt Tesla. Den lekre superbilen som er like kjapp som en BMW M5 og som IKKE ser ut som markboksen til en fisker...

Les vår test av Tesla her:

Men som alltid. Smaker det så koster det.

Heldigvis finnes det hederlige unntak. Ikke like lekre riktignok, og ikke med samme rekkevidde og ikke like raske heller.

Til gjengjeld er prisen hyggelig. Bare se hva vi fant på en rask bruktbilrunde på nettet:

2001 Peugeot 106 Electric. Kr. 34 000

P106-el.-m (Foto: Faksimile fra finn.no)
P106-el.-m (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

I motsetning til en del av sine artsfrender har denne lille Peugeoten klare likhetstrekk med en vanlig bil. Forutsatt at du ikke løfter på panseret selvfølgelig. Der man vanligvis finner en ørliten bensinmotor finner vi her en enda mindre el.motor og en batteripakke.

Bilen begynner definitivt å trekke på årene og det speiles i prisen. 34.000 kroner er det du må ut med her, om du ikke pruter den enda lenger ned...

106-en er nylig EU-godkjent og batteripakka er også sett over. Rekkevidden er på 60 - 70 km om du ikke "står i ramma". Med andre ord: Du bør ikke ha altfor lang vei til jobben!

Den har også bensinvarmer, noe som sikkert er godt på hustrige høstmorgener. Da sparer du også strøm og vi antar at det er av samme grunn at LED-kjørelys er montert.

Dette er et morsommere Peugeot alternativ:


2008 Reva I. Kr 30.000

Reva
Reva

Klikk her for å se hele annonsen:

På tross av blå metallic lakk, Blaupunkt stereo og tofarget skinninteriør, er vel dette strengt tatt mer moped enn bil?

Men det du må ofte av plass og komfort, får du altså igjen på andre områder. Du nyter godt av alle elbilfordelene i Reva også. Men ikke ypp deg mot han som ligger ved siden av deg i en Hummer. Den sterkestes rett gjelder fortsatt - i alle fall på enkelte områder.

Denne fikk nye batterier i 2011, har oppvarmet batterikasse og dieselvarmer. Det er helt klart noe vi setter på plussiden her.

Bilen går ca 6 mil på en ladning, men mindre du har horn i panna og setter den på "boost" og virkelig skal tøffe deg - da stopper den etter ca. 4 mil.

2010 Think. Kr 5000 pr. mnd.

Think (Foto: Faksimile fra Autodb.no  )
Think (Foto: Faksimile fra Autodb.no )

Klikk her for å se hele annonsen:

Nå har du mulighet til å skaffe deg siste rest av et norsk og heller mislykket elbil-eventyr.

Vi snakker selvfølgelig om Think. Om bilen faktisk er til salgs eller bare kan leies, klarer vi ikke helt å tyde av annonsen. Det som vi i alle fall skjønner er at du kan leie den for 5000 kroner i måneden.

Det høres kanskje ikke så billig ut, men om man begynner å telle "knapper" så er det kanskje ikke så ille allikevel?

Hva bruker du av bensin / diesel på bilen du har i dag? Hva med bompenger og parkering?

I tillegg er både service og forsikring inkludert... Og la oss ikke glemme verditap. Det blir fort penger av det. Mange penger også.

Kanskje gjør du lurt i å IKKE summere, for da kan det plutselig være deg som faller for fristelsen og havne bak ratter i denne rare, gule kula.

Se racerversjonen av Think her:



Les også: – Vi kan få et prisras på elbil