Nissan Note: Ny prisbombe på plass i Norge
Akkurat nå er Broom-Benny ute og kjører splitter nye Note.
Høsten har kommet til hovedstaden. Det er grått og regntungt utenfor Broom-vinduene.
Ett eller annet sted der ute i gråværet befinner bilekspert Benny seg. Han har nemlig forlatt kontorvarmen og dratt for å teste bil. I dag har Nissan latt de aller første journalistene få kjøre nye Note i Norge – blant dem er Benny.
Skal vi ringe og sjekke hvordan han har det? Ja, det gjør vi!
Duger for en familie
Ring, ring
– Hei, Knut! Her er jeg direkte inne fra E6 sør for Oslo. Vindusviskerne jobber, jeg har skrudd opp varmen til 22 grader og jeg kan melde om at varmesetene i nye Nissan Note er svært effektive. Og bra er det! I dag var det virkelig godt å komme inn i en varm bil!
– Ja, det er tøffe tak å være biltester, skjønner jeg ...
– He, he. Jeg klager ikke! Dette er altså Nissans nye kompakt-bil. Den er drøyt fire meter lang, og ville slik sett vært i Golf-klassen hvis den hadde kommet for noen år tilbake. Nå tilhører den strengt tatt en klasse under, men plassen er virkelig imponerende. Her har interiørdesignerne hos Nissan hatt en god dag på jobben. I praksis duger dette for en liten familie. Og jeg som på en god dag måler 1,93 meter på strømpelesten, har faktisk veldig god plass bak rattet, forteller Benny.
Nissan Micra: Denne kommer du ikke til å se mange menn i ...
– Burde vært påbudt
– For dem som virkelig trenger plassen, er det også greit å vite at baksetet kan skyves i lengderetningen her, det burde jo omtrent vært påbudt i denne klassen. Da kan man velge mellom god plass i baksetet når det trengs – eller maksimalt stort bagasjerom når det er nødvendig.
– Nissan oppgir selv bagasjeromsvolum fra 295 til 411 liter. Det siste hører jo også i praksis hjemme en klasse over, sier Benny.
LES OGSÅ: Her er fem gode bruktbilkjøp
Ned i pris
– Men det som imponerer mest er likevel prisen. Nissan har klart å presse denne ned i en startpris på 172.800 kroner, inkludert leveringskostnader. Da kan vi trygt fastslå at dette er mye bil for pengene.
– Utgående Note kostet faktisk over 200.000 kroner i billigste utgave. Nå har den vokst en god del, men altså gått solid ned i pris.
Lavt forbruk
– Ja hvordan tror du Nissan klarer det?
– Det handler naturligvis om å holde vekten mest mulig nede. Det i kombinasjon med moderne motorteknologi, gir lavt forbruk og lite utslipp. Naturligvis merkes det også at dette ikke er noen dyr og eksklusiv bil. Men jeg synes Nissan har vært flinke til å få det til å både kjennes og se bra ut likevel.
– Interiøret er ryddig og pent, med innslag av pianolakk og blanke lister. Støydempingen er også imponerende god til denne bilklassen å være. Akkurat nå kjører jeg Tekna-utgaven som er den dyreste. Men selv den kommer ikke på mer enn 216.000 kroner, forteller Benny.
Les vår test av forrige generasjon Nissan Note her
Vidvinkel-kameraer
Nissan har selv store ambisjoner for nye Note. Målsettingen er å tredoble salget i Europa. Det skal de blant annet gjøre ved å tilby en rekke sikkerhetsutstyr som vi tidligere ikke har sett i denne klassen.
Blant dette er både filskiftvarsler og blindsonevarsler. Nye Note kommer også med noe som kalles Nissan Safety Shield. Det bygger på fire vidvinkelkameraer plassert rundt bilen, som gir et 360 graders oversiktsbilde av bilen i fugleperspektiv.
Har med Statoilkoppen
Dette kobles blant annet sammen med en avansert ryggesensor som advarer om objekter som beveger seg bak bilen.
– Dette er naturligvis ekstrautstyr, men også det er hyggelig priset. Jeg tror det er mange konkurrenter som absolutt bør se opp for denne bilen. Note har nok tidligere vært en litt glemt bil i denne klassen. Det tror jeg ikke den nye blir, bare Nissan klarer å få kundene til å oppdage den, fastslår Benny.
– Og hva er planen din nå?
– Nei, nå skal jeg vel rett og slett kjøre bil noen timer og bli litt bedre kjent med Note. Tror jeg tar meg en snarvei nedover mot svenskegrensen. Det er liksom litt ekstra hyggelig å sitte og kjøre bil når været er sånn. Jeg har til og med tatt med Statoilkoppen min: Det gjelder å være beredt for det meste vet du, avslutter Benny som kommer tilbake med full test på Note etter hvert.
LES OGSÅ: Verdens mest solgte småbil fornyes
LES OGSÅ: VW Polo: Minst feil etter tre år