CLA stasjonsvogn: Nå skal denne få en rimeligere lillebror

Mercedes har ny og lekker stasjonsvogn på gang.

CLS Shooting Brake er både en imagebygger og en salgssuksess for Mercedes. Nå er det klart at Mercedes skal prøve å gjenta suksessen et hakk under i størrelse.
CLS Shooting Brake er både en imagebygger og en salgssuksess for Mercedes. Nå er det klart at Mercedes skal prøve å gjenta suksessen et hakk under i størrelse.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake har fått utrolig mye skryt for designet etter at den kom på markedet i fjor.

"Verdens vakreste stasjonsvogn" er blant karakteristikkene. I praksis er dette en mellomting mellom en coupe og en stasjonsvogn – med mer vekt på lekkert design enn mest mulig plass.


Blod på tann

CLS startet som en firedørs coupe, men da det var klart for andre generasjon valgte altså Mercedes å også komme med en stasjonsvognutgave.

Det har tydeligvis gitt blod på tann, for nå skal de gjøre det samme en gang – med en mindre bilmodell.

AMG: Disse bokstavene står for mye moro

Mer anvendelig

Bransje-nettstedet autonews.com skriver nemlig nå at Mercedes skal komme med stasjonsvogn også av firedørs-coupeen CLA.

Navnet blir ikke helt overraskende CLA Shooting Brake. Det er ventet at utseendet blir lagt tett opp mot CLS Shooting Brake. Også på CLA går dette foran plass og mest mulig praktiske løsninger – men samtidig skal bilen være flere hakk mer anvendelig enn firedørsutgaven.

Les mer om CLS Shooting Brake: Ufornuftig, men herlig


Femte på samme plattform

I praksis betyr det større takhøyde for passasjerene i baksetet og også mer bagasjeplass, i alle fall hvis man stabler i høyden.

Bilen skal være klar i 2015 og blir da den femte modellen basert på den kompakte forhjulsdrevne plattformen til Mercedes – etter A- og B-klasse, CLA og crossoveren GLA.


Solgt på et blunk

CLA ble introdusert på det norske markedet på forsommeren i år og ble en umiddelbar suksess.

Kombinasjonen eksklusivt design og startpris på 313.000 kroner fristet mange – og de 300 eksemplarene den norske importøren opprinnelig hadde fått tildelt, ble solgt på et blunk.

CLA er altså basert på A-klasse, men er betydelig større enn denne. Nærmere bestemt 463 centimeter lang, det vil si at den i praksis kan måles opp mot BMW 3-serie og Audi A4 – og for den del Mercedes C-klasse.

Det er foreløpig ikke kjent om Mercedes velger å strekke stasjonsvogna ytterligere.

Dette har ingen gjort tidligere – les testen av CLA her:

Her er Broom ute og tester CLA, nærmere bestemt i Sverige. (Foto:
  Benny Christensen)
Her er Broom ute og tester CLA, nærmere bestemt i Sverige. (Foto: Benny Christensen)

Også Jaguar lager lekker stasjonsvogn – les mer her: