Chrysler 300 C: Taxi-kjørt "gangsterbil" kan være et smart kjøp

Skiller seg virkelig ut fra mengden - og har blitt billig som bruktbil.

Tøff – ikke sant? Vi skjønner godt at Roger har lyst på denne, men det er absolutt ting å være OBS på også…
Tøff – ikke sant? Vi skjønner godt at Roger har lyst på denne, men det er absolutt ting å være OBS på også…

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg vurderer å kjøpe en Chrysler 300 C. 2006-modell, diesel med 370.000 km på telleren.

Det er nå 15 år siden jeg skrudde noe spesielt, så er vel noe rusten på faget nå, og kan ikke svarte bokser.

Men bilen skal ha vært fulgt opp hele tiden med servicer og vedlikehold på verksted, den har i sine første år gått som taxi.

Må innrømme at jeg har lyst på bilen, mye av drivlinjen skal jo være Mercedes, men snart 400.000 er jo en høy kilometerstand. Har sett bilen, det virker som den er tatt vare på, tenker maks 200.000 kroner. Har du noen tips til meg, burde jeg holde meg unna? Mvh. Roger


Benny svarer:

Hallo Roger!

Dette høres veldig spennende ut! Bilen er jo både spesiell, tøff og romslig. 300 C var steintøff da den kom og fikk mye omtale den gang. Det er slett ikke tilfeldig at den fikk tilnavnet "gangsterbilen". Men nyhetens interesse falmet ganske fort, og nå virker det som den er glemt av de fleste i bruktmarkedet, med dertil stort verditap. Jeg ble overrasket selv da jeg nå tok en liten prissjekk på den.

Kult at noen velger noe annerledes også – og ikke bare kjører Passat og Avensis. Det liker vi.

På den annen side så er det absolutt ting å være OBS på her. Særlig det med høy kilometerstand og taxi-fortid.

Nå har jeg selv hatt noen gamle drosjebiler i eget eie og det har gått veldig bra, men det er da svært viktig med en grundig sjekk før man kjøper - og selvfølgelig at prisen står i forhold til kilometerstanden.

På biler som har gått så langt, kan alt skje - når som helst. Nå skjønner jeg at du skrur litt selv, så en dynamo, bremseskiver, hjullager etc. fikser du sikkert lett, selv om du er litt rusten i skrufingrene. Men en nøye sjekk på alt av slitedeler er allikevel på sin plass. Sjekk også nøye at alle elektriske funksjoner virker som de skal.

Automatkassa og svarte bokser er både dyrere og litt verre, selv for oss som kan å skru litt selv.

Fordelen med amerikansk bil er at det meste kan skaffes på for eksempel eBay.com til en forholdsvis hyggelig penge om ting skulle gå galt.

Stor, romslig og komfortabel.
Stor, romslig og komfortabel.

Det at bilen har dieselmotor er gunstig for drivstoffutgiftene men gjør at den ikke er kjempesprek. Bilen bygger som du selv er inne på – på gammel Mercedes E-klasse og kjøreegenskapene er ikke akkurat hypermoderne, men komfortable.

Interiøret byr på amerikansk vis på en god dose hardplast og frontruten er lav – men tøff.

Min lille konklusjon blir: Sjekk den nøye. Ser den bra ut og magefølelsen sier ja - og prisen dessuten er riktig - så er ikke jeg redd for å anbefale kjøp.

Ny farge på bilen? Det blir fort veldig dyrt


Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Husker du denne raringen?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: