BMW 520 D Touring: Stasjonsvognen du kjører med et stort smil

Etter tre år begynner prisen også å bli oppnåelig for mange av oss.

BMW 5-serie stasjonsvogn har i mange år vært drømmebilen for kjøreglade familiefedre og - mødre.

På de første generasjonene var det kanskje så som så med plass både i baksetet og bagasjerommet. Men det ble kompensert med klassens beste kjøreegenskaper og gjerne litt mer pulver enn de fleste konkurrentene under panseret.

Når det var viktig å virkelig kunne KJØRE bil, da fikk man heller kompromisse litt på plassen.

560 liter bagasjerom

Men på de siste par generasjonene har BMW også tenkt på de som faktisk kjøper stasjonsvogn fordi de trenger mye plass. Og på den siste 5-serien som kom som 2010-modell er den helt på nivå med konkurrentene på dette området.

560 liter bagasjerom lar seg absolutt høre. Slår du ned baksetene har du hele 1670 liter til rådighet.

DSC_0104 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0104 (Foto: Benny Christensen)

Stasjonsvogn – her er plassvinnerne


Tunet ned

I høstsesongens andre episode av Broom TV var BMW 520d Bennys utvalgte bruktbil.

Dette er en typisk fornuftsutgave av 5-serien. Dieselmotoren er tilstrekkelig til å gi kjøreglede, men samtidig nøysom og sparsom nok til å gi lave avgifter - og gunstige driftsutgifter. Den er faktisk spesielt tilpasset norske avgifter og er tunet ned fra 184 til 163 hestekrefter.

0-100 km/t på 8,7 sekunder ville vært nesten oppsiktsvekkende bra på en så stor stasjonsvogn for noen år siden. Fortsatt er det absolutt godkjent, og det holder for å la de iboende kjøreegenskapene komme til sin rett.


LES OGSÅ: Denne BMW-SUVen har rett og slett kjempekrefter


Det ble dyrt...

Da Benny testet denne som nybil, var startprisen på svært gunstige 508.000 kroner - altså nesten på VW Passat-nivå. For godt til å være sant? Jada, for her er det all grunn til å legge vekt på ordet "startpris".

Testbilen den gangen var det vår mann beskrev som "greit utstyrt". Men en titt på prislappen med utstyret på plass, avslørte at dette kostet. Mye. 773.650 kroner kom testbilen på. Riktig så mye er det nok ikke helt nødvendig å bruke, men BMW 5-serie er en sånn bil som må ha endel ekstra innabords. Ellers blir den svært ukurant å selge den dagen du skal gjøre det.


DSC_0106 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0106 (Foto: Benny Christensen)


LES OGSÅ: Dette utstyret kan bli dyrt å droppe

Ingen utstyrsbombe

Nå får du helt greie eksemplarer på bruktmarkedet fra 400.000 kroner og oppover.

For deg som er på BMW-jakt, er det endel ting du skal være obs på. M-pakke er en stor, stor fordel. Mangler den dette, skal det virkelig gjenspeile seg i prisen. Skinnseter er også et must, mange mener også du kan plusse på ting som navigasjon, adaptiv cruise control og head up-display på den listen.

Til 400.000 kroner får du ikke noen utstyrsbombe, men som sagt: Du bør vite hva du kjøper.


Godt sted å være

Hva så med selve kjøreopplevelsen? Her er noe av det vi skrev i vår test av bilen:

Jeg setter den lille ”stikka” til 8-trinns automatkassa i ”D” og gir forsiktig gass. Skyvet kommer allerede ved 1400 omdreininger og overbeviser meg raskt om at motoren på 2 liter og 163 hk duger mer enn godt nok for de fleste av oss.

Styringen er som alltid i bilene fra Bayern veldig presis, og hjulopphenget kombinerer det sporty og komfortable på en måte som alle andre har grunn til å misunne BMW. Setene er gode, materialkvaliteten er høy, luksusfølelsen er høy og en bølge av velvære kommer over meg. Dette er et godt sted å være. Lenge.



DSC_0130 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0130 (Foto: Benny Christensen)


Unik direktørbil - verditapet er voldsomt!


Luksusfølelse

Etter en ukes test konkluderte vi slik:

Hvis du har bra med "gryn" og flott design, eksklusivt interiør og massevis av kjøreglede betyr mye for deg, kommer du nesten ikke utenom denne bilen.

I tillegg gir den deg en god dose luksusfølelse og plassen er helt klart akseptabel. Pris og bakhjulstrekk er nok grunnen til at ikke enda flere kjøper den.


DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)


Nybil i stedet?

De opplagte konkurrentene til 5-serien er Audi A6 Avant og Mercedes E-klasse stasjonsvogn. I denne prisklassen velger også veldig mange SUV - men da må de som regel nøye seg med mindre plass.

Nybil er naturligvis også et alternativ. Du får en ganske bra utstyrt VW Passat til denne prisen, for ikke å snakke om biler som Opel Insignia, Ford Mondeo eller japanerne Toyota Avensis og Mazda 6.

Men i kjøreglede og luksusfølelse er det nok ikke til å til å komme fra at BMW-en ligger et godt stykke over disse. Kvalitetsmessig er 5-serie et trygt kjøp, men deler og verkstedpriser ligger endel over gjennomsnittet.

Dyrt på verksted? Noen biler koster mye mer enn andre

DSC_0088 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0088 (Foto: Benny Christensen)

Vi har prøvd BMW 7-serie, les mer her:











DSC_0061 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0061 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0088 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0088 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0093 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0104 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0104 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0064 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0064 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0128 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0128 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0135 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0135 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0139 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0139 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0141 (Foto: Benny Christensen)
DSC_0141 (Foto: Benny Christensen)