annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Undertegnedes første møte med Tesla Model S må sies å være rimelig spesielt. Det tror jeg nesten alle sitt første møte med denne bilen er. Det er noe med ytelsene, opplevelsen av å kjøre nesten lydløst og den enorme infotainmentskjermen som ruver i dashbordet.

Akkurat nå sitter jeg og teller ned – mens jeg venter på vår egen bil. Den ble bestilt for lenge siden, for vi i Broom vil gjerne være tidlig ute med å teste den grundig på skikkelig norsk, vinterføre.

Det har vi en sterk følelse av at mange er nysgjerrige på – og vi skal naturligvis holde dere godt oppdatert på hvordan det går.

Foreløpig har det nemlig vært mye ros og lovord om denne bilen. Velfortjent, skal sies. Men etter en skikkelig langtur – der vi mer eller mindre krysset landet vårt fra øst til vest – har vi også funnet noen ting som er irriterende.

Det ble faktisk en liten liste av det til slutt ...

Tesla Model S: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil

Ladeproblemer

Det mest irriterende av alt knytter seg til ladingen.

For uten skikkelig lading, er naturligvis en elbil rimelig ubrukelig. Tesla har satt opp et system med superladere, som er gratis og hinsides effektive, men de er altså plassert strategisk plassert mellom de stor norske byene.

Vårt problem oppsto hjemme. Elsystemet i huset taklet ikke ladingen, og Teslaen slo ut sikringen. Dermed våknet jeg til bil som hadde vesentlig mindre rekkevidde enn beregnet.

Og problemene fortsatte – for selv om sikringen ble slått på, og det blinket grønne lys på både bil og lader, som indikerer at alt fungerer som det skal, så ladet den ikke.

Tesla Model S lading

LES OGSÅ: Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner

Service – på engelsk

Dermed var det bare å slå nummeret til Tesla sitt servicesenter, der en hyggelig, engelsktalende kundebehandler svarte.

Han koblet seg opp slik at han hadde kontakt med bilen vår, og kunne se at det var et problem.

Løsningen skulle vise seg å være både banal og enkelt: Ta en "omstart". Rett og slett slik du gjør på PC-en når den henger seg opp.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Ting tar tid ...

Vi ble bedt om å holde inne begge menyhjulene på rattet samtidig, lenge, og vips så restartet systemet seg selv.

Med omstarten var ladeutfordringen tilsynelatende en saga blott. Likevel, det ble mye plunder og heft, og vi ble for sene til avtalen med TV 2 Nyhetskanalen som skulle lage innslag på den samme bilen.

Så lenge du ikke står ved en av Teslas egne superladestasjoner, tar det lang tid å få tilbake god rekkevidde.

LES OGSÅ: Denne krasjtesten har mange ventet på

Kartet oppdateres ikke

Under vår reise fra Østlandet til Vestlandet brukte vi navigasjonen. Mest for å se vite litt om tidsbruk.

Det var imidlertid frustrerende at det i utgangspunktet flotte kartet ikke oppdaterte seg. Mesteparten av de mange timene bak rattet var det bare et rutet mønster, i tillegg til en rød pil og merket til Tesla der superladestasjonen var og en pil som indikerte bilens retning.

Det var imidlertid aldri noen problemer med henvisningene til hvor vi skulle kjøre – verken de som dukker opp i høyre felt av instrumentpanelet eller pilene som dukket opp på hovedskjermen.

Dette er mer et irritasjonsmoment enn et praktisk problem.

Tesla Model S dårlig kartvisning

Radio til besvær

På nye biler er vi blitt vant med DAB-radio. Om ikke lenge er det helt nødvendig, om du skal få tatt inn radiokanaler i bilen din i Norge.

Hos de fleste vi har prøvd fungerer dette ypperlig. Men det er ikke tilfelle i testbilen fra Tesla. Menysystemet for å velge kanaler er rotete – og plutselig får vi ikke inn kanalene – selv der det skal være dekning.

Internett-radioen er også litt lunefull – men denne er naturligvis helt avhengig av hvor god dekning det er for Internett.

LES OGSÅ: Nordmenn i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter

Tregt internett

Dette kan kanskje virke litt urettferdig, siden det jo tross alt ikke finnes andre biler som tilbyr en 17" skjerm du kan bruke som nettleser. Men når en først likevel gjør det, så hadde det vært deilig om den jobbet raskere.

Vi merker oss flere ganger at dekningen på bilens SIM-kort er vesentlig dårligere enn på mobiltelefonen. Og ofte er det ikke mulig å laste ned noen nettsider i det hele tatt.

LES OGSÅ: Tesla-sjef mener det bare er tull staten sponser Tesla-kjøpere

Utstyr som mangler

I en så high tech bil, er det faktisk også irriterende å ikke ha utstyr som adaptiv cruise control.

Med avgifter ville prisen på Model S vært på nivå med Porsche Panamera og andre dyre premiummerker, og da er det litt rart å ikke av utstyr som nå finnes i VW Golf.

Litt merkelig er det at også filskiftvarsling og nødbrems heller ikke er del av utstyrspakken.

Appen som er laget for å kunne brukes på mobilen er heller ikke tilgjengelig på annet en amerikansk app-store. Det er imidlertid lovnader om at den Europeiske appen snart blir klar.

Verre er det kanskje at ryggelyset er heller lite og svakt. Det vil vi nok merke når det blir vintermørkt for alvor. Kanskje blir ryggekameraet med markedets beste bilder redningen?

LES OGSÅ: Tesla Model S: Her er han på fergetur – helt uten å betale

Feil og mangler

På diverse elbilforum rapporteres det ellers om diverse utfordringer, blant annet at hele bilen plutselig "dør" og ikke kan kjøres, at en finner bilen med alle vinduene nede, dugg i baklysene og vannlekkasjer.

Ikke alle er helt fornøyde med måten bilen er klargjort på før levering heller – og klager på merker i lakken og dårlig polering.

SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Ikke overrasket

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke overrasket over noe av dette.

– Vi må huske på at dette er et helt ferskt bilmerke. Det er klart det vil oppstå barnesykdommer – slik det alltid gjør på nye biler. Nøkkelen til suksess ligger i måten disse utfordringene håndteres på. Her er det ekstra viktig at Tesla er gode, ettersom de ikke har noen historikk å lene seg på.

– At noen er misfornøyde med klargjøringen er det nok ikke bare Tesla som sliter med. Dessuten mistenker jeg at Tesla-kundene er mer kresne enn vanlige bilkunder. Her er det mange entusiaster.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Ny software

At Tesla raskere og i større grad enn andre bilprodusenter løpende tilpasser produktet sitt er et ingen tvil om.

Takket være at hele systemet i bilen er online, kan bilen oppdateres gratis også etter levering – akkurat på samme måte som en iPhone.

Det skjer stadig små og store forbedringer via slike oppdateringer.

Allerede kort tid etter at vi var ferdige på testuren ble det lovet ny software som skulle bedre både DAB-funksjon og navigasjon.

Har du fått din Tesla Model S? Hvilke erfaringer har du med bilen så langt? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Tesla Model S: Smart bilkjøp - også økonomisk sett