BMW Z3 M Coupé: Nå er denne verstingen blitt billig

Denne har neppe naboen lik heller.

Den så ut som en krysning av en klassisk, langsnutet sportsbil og en klassisk, baktung 'shooting brake', Z3 Coupé. Reaksjonene ble kanskje sterkere enn BMW hadde trodd, men verstingen 'M Coupé' var uansett en bil mange siklet på. (Foto: Finn.no)
Den så ut som en krysning av en klassisk, langsnutet sportsbil og en klassisk, baktung "shooting brake", Z3 Coupé. Reaksjonene ble kanskje sterkere enn BMW hadde trodd, men verstingen "M Coupé" var uansett en bil mange siklet på. (Foto: Finn.no)

Ingen har noen gang beskyldt BMW for å produsere kjedelige biler. De aller fleste har også ment at de har hatt god sans for estetikk – men det lugget skikkelig da bilmodellen på disse bildene så dagens lys rundt slutten av 1990-tallet.

Hvorfor? Tja, i sannhetens navn er det ikke vanskelig å forstå det. For her har vi en sportsbil-variasjon som i og for seg funker som en klassisk ”shooting brake” med typisk stasjonsvogn-hekk, men som har en veldig lang og typisk roadster-aktig front.

Les også: Duell - hvilken er best, MX-5 eller Z3?

Større mangfold på vellykket plattform

Man kan spørre seg hva man ønsket å oppnå, og heller ikke det er så vanskelig å forstå. Den amerikansk-produserte Z3-roadsteren hadde slått til bedre enn man forventet, og det var fristende å lage en enda mer kjøreglad utgave av den. Altså mer krefter, og mer moro. Og selv om det åpne karosseriet tålte litt ekstra, ble det fort litt mykt når BMW skulle vise hva de virkelig kunne.

Klarte man å leve med det sære utseendet, hadde man i hvertfall en vanvittig praktisk sportsbil å reise på tur med. Her er det intet problem å få med seg hverken golfbager eller bokhyller, om det skulle oppstå behov for det. (Foto: Finn.no)
Klarte man å leve med det sære utseendet, hadde man i hvertfall en vanvittig praktisk sportsbil å reise på tur med. Her er det intet problem å få med seg hverken golfbager eller bokhyller, om det skulle oppstå behov for det. (Foto: Finn.no)

Løsningen ble å stive opp bilen med en takseksjon, men å la mest mulig være uforandret fra roadsteren, for å spare penger. Den særpregede, og svært praktiske, stasjonsvogn-hekken gjorde den lille bilen svært stiv, og bidro også med litt wow-faktor.

Utseende som vakte oppsikt

Selv om vi kan tenke oss at utseendet vakte litt mer negative reaksjoner enn BMW kanskje hadde håpet på. Men kanskje er det fremdeles slik at all PR er god PR.

BMW Z3 Coupé kom dermed med bare rekkeseksere under panseret, og ble kraftfulle og fintkjørende langdistanseraketter, samtidig som de også bød på kjøreglede under inspirerende forhold. Men BMW ville mer, og da de puttet M3-motoren inn under panseret i en åpen Z3 – som de bare kalte M Roadster – forsto alle at det lå an til å dukke opp en coupé-parallell med kjøreegenskaper som virkelig ville bli morsomme.

Intet i veien med interiøret, heller. Kjørestillingen og det aller meste andre er arvet direkte fra den åpne Z3-utgaven - coupé-derivatet var en bevisst satsing for å tyne ut enda litt mer penger fra en vellykket satsing. (Foto: Finn.no)
Intet i veien med interiøret, heller. Kjørestillingen og det aller meste andre er arvet direkte fra den åpne Z3-utgaven - coupé-derivatet var en bevisst satsing for å tyne ut enda litt mer penger fra en vellykket satsing. (Foto: Finn.no)

M Coupé – den aller verste...

Og her er vi altså ved bilen på bildet. Ikke bare en ”vanlig” Z3 coupé, men en ”M Coupé”. Produsert i bare rundt 6.000 eksemplarer totalt, hvorav de aller fleste med den 321 hester sterke 3,2-literen fra E36-generasjonens M3 under panseret – de aller siste fikk den etterfølgende M3ens motor i stedet.

Les også: Har du Mazda, og ønsker deg BMW - da gjør du slik:

Dette var krutt da det var nytt. Den lille bilen ble svært stiv og kompakt, og med en slik kraftpakke borget det for en artig kjøreopplevelse. Enda mer ”leken” enn den marginalt større M3en, hevdet de som var heldige nok til å få sammenligne bilene.

Sjelden i Norge – både da og nå

Slikt kostet naturligvis også penger, så store penger at salget ikke ble enormt, som de tidligere nevnte produksjonstallene viser. Mange valgte nok likevel å gå for en M3 i stedet – den hadde nok takket være utseendet en bredere appell, til tross for at den også var litt mer ”voksen”.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

I Norge skal det ifølge en annonsør på Finn.no for øyeblikket ha blitt solgt bare én slik bil ny. Den er altså en av de fire bilene som er til salgs for øyeblikket, men det er altså ikke den bilen vi har stoppet opp ved her.

Se annonsen her:

Prisene varierer fra 215.000 til 295.000 kroner, og tre av bilene har sammenlignbar kilometerstand. Denne er nest billigst med 229.000 kroner, og peker seg også ut med en ekstremt lav kilometerstand, som vi forutsetter at kan dokumenteres eller sannsynliggjøres. I så fall er det mye moro for pengene her, og til en sum tilsynelatende godt under det man må gi for en tilsvarende M3 med tak.

Vekker oppmerksomhet - garantert

Bilen vil for alltid bli en liten parentes i BMW-historien. M Coupé ble nemlig videreført også på den etterfølgende Z4-modellen, men da med en langt mer ”normal” og avrundet coupé-taklinje. Da Z4 kom i andre generasjon, og den åpne og lukkede versjonen ble forenet i én modell med foldetak i stål i 2008, forsvant samtidig M-modellen, og skal du kjøre knøttliten BMW med stygt temperament i dag er det 1-serien du må kikke nærmere på.

Til forskjell fra roadsteren fikk man kun coupé-versjonen av BMW Z3 med sekssylindrede motorer. Råest av alle var altså
Til forskjell fra roadsteren fikk man kun coupé-versjonen av BMW Z3 med sekssylindrede motorer. Råest av alle var altså

Hvis du da ikke satser på denne like kule som sære klassikeren. Den vil det garantert være mange som ønsker å kikke nærmere på...

Les også: Cayman med ryggsekk - gjør Porsche det samme?